Tuesday, 20 January 2015

UNGKEP SOTONG

ASSALAMUALAIKUM...

JOM MAKAN....AIK CEPATNYA DAH NAK MAKAN TENGAHARI...TUNGGU SAT LAGI ADA  SEJENIS LAUK LAGI NAK DIMASAK HEH..HEH..



UNGKEP SOTONG BERLADA
Bahan-bahannya:
500 gram sotong dicuci bersih
7 biji bawang kecil kisar
1 biji bawang putih kisar
sedikit lengkuas kisar
sedikit kunyit hidup kisar
sedikit halia kisar
3 batang serai kisar
1 sudu kecil ketumbar kisar
1/2 sudu kecil jintan manis kisar
secubit jintan kasar kisarair asam jawa
garam dan gula ikut citarasa
Cara-caranya:
1. Gaulkan sotong dengan semua bahan kisar bersama garam dan gula secara merata dan perap 30 minit atau lebih.
2. Panaskan minyak dan tumis sotong bersama bahan-bahan kisar tadi. Kacau dan tutup kuali.
3. Masak dengan api sederhana dan hendaklah dikacau sekali sekali hingga air sotong kering.
4. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan
LIKE PAGE RESEPI PETUA..

HIDANGKAN MAKANAN DI LUAR RUMAH SAMBIL MENIKMATI UDARA SEGAR DAN KEINDAHAN LANSKAP LAMAN.TENTU NASI YANG DIMAKAN BERTAMBAH-TAMBAH .


22 comments:

  1. Laju je menambah-nambah nasi kalau suasananya begitu PI... ditambah pulak dengan angin sepoi-sepoi. Lepas tu pekena kopi O... mak aih, maunya tak bangun-bangun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...makan menambh terlalu bnyk sampai xlarat bngun ya...tq sweetie.

      Delete
  2. Kalau kakak dpt tak payah dapat makan di luar rumah yg cantik macam itu.
    Makan bersila di depan dapur masak pun licin hihi..
    Kakak ingatkan keluarga kakak aje tahu ungkep, PI pun tahu juga ye:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik sekali lanskapnya tu kan...sedap ungkep ni ...kak tau juga...biasalh org felda ramai campurnya...tq kakzakie.

      Delete
  3. baru semalam makan ungkep....tu pun jiran yg bg....hihihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah sedap tu dpt rzki lg...tq adda syuhada.

      Delete
  4. Zumal tak pernah dengar resepi nie akak ^-^

    ReplyDelete
  5. Memang sedap dapat makan di suasana yang indah.

    Kak zai nak tanya adakah fauziah samad dengan paridah ishak orang yang sama atau ada pertalian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya best sgt tu...

      heh..heh..fauziah samad tu tentulah fauziah samad berbeza orgnya dgn kak paridah ishak ni tapi she's my sil..zaitun...tq.

      Delete
  6. Salam kak pi... sihat? :) rindu kat akak... ungkep ni idah pernah cuba buat sekali dulu... kawan bagi resepi... tapi guna ayam... tak tau pulak boleh tukar ngan sotong ek... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam idah...rindu ngan idah lama xjumpa...sedap ungkep ni resepi guna sotong r ayam tq acik idah.

      Delete
  7. errrggghh..saya diet ni kakk..hahahha

    ReplyDelete
  8. Ungkep sotong..tgk gambar je, terasa kepedasannya..mcm sambal tumis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ungkep ni xpedas sgt kot nmpk jer merah tu...tq nohas.

      Delete
  9. mmg cntik lanskap tu...tq MKL.

    ReplyDelete
  10. Akak.. Makanan sedap lanskapnya cantik!
    Baru beberapa hari tidak kemari, Header dah bertukar! Bertambah cantik! :)

    ReplyDelete
  11. yeke...makanan yg sedap mkn dilaman yg cntik bertambah seleranya...header baru kak tu blogger khairin anies tolong buatkan...kak terima n pasangkannya jer...tq dik BM.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist