Sunday, 22 December 2013

BUNGA-BUNGA HARUM....JOM BUAT MINYAK WANGI SENDIRI...

ASSALAMUALAIKUM...

BANYAK JENIS BUNGA-BUNGA YANG AMAT HARUM TERDAPAT DI NEGARA KITA DAN BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMBUAT MINYAK WANGI SEPERTIMANA PERANCHIS YANG TERKENAL DENGAN PEMBUATAN MINYAK WANGI BERASASKAN BUNGA-BUNGA.
JUSTERU LADANG BUNGA ROSE, MAWAR, JASMIN, LAVENDERNYA AMAT LUAS.

HENDAK MEMBUAT MINYAK WANGI SENDIRI TIDAKLAH SUSAH NAMPAKNYA, CARA-CARANYA PI COPY DRPD JOM TANAMBUNGA.BLOGSPOT...

Mula-mula, korang perlu sediakan 2 gelas air dan 2 cawan kelopak-kelopak bunga yang dicincang. Gunakan bunga-bunga seperti mawar (rose), melati ataupun bunga-bunga yang lain yang harum baunya. Lagi kuat harumnya lagi bagus.

Sediakan juga sebuah mangkuk besar dan letakkan sehelai kain nipis menutupi mangkuk itu. Pastu, curahkan kelopak bunga yang dah dicincang tadi ke atas kain tersebut dan tuangkan air ke atasnya. Tutup mangkuk dengan isinya tu dan biarkan semalaman.

Pagi esoknya, buka angkat kain nipis dengan memegang pada tepi-tepinya dan bunjutkan ke atas. Air di dalam mangkuk itu sudah mula berbau harum. Pastu, perahlah bunjut kain yang berisi kelopak bunga tu sampai kering airnya. Pastikan kesemua airnya jatuh ke dalam mangkuk.

Ambil pulak periuk dan masukkan air perahan tadi ke dalamnya dan panaskan di atas api yang kecil (kat atas dapurlah, kat mana lagi...). Biarkan sampai mendidih dan mengering sehingga tinggal kira-kira tiga sudu makan saja. Biarkan sejuk dan pastu bolehlah diisi ke dalam botol kecil untuk digunakan  bila perlu. Korang nak tau, minyak wangi buatan sendiri ni boleh tahan selama kira-kira sebulan!

TERIMA KASIH KERANA MENGONGSI TIPS JOM.TANAMBUNGA.BLOGSPOT. HEBAT INFONYA.

                                       Pic timeline

JANGAN TAK TAHU ORKID-ORKID JUGA PUNYAI KEHARUMANNYA TERSENDIRI TERUTAMA JENIS CATALEYA DAN HYBRID DENDROBIUM.




BUNGA TANJUNG...TERPANDANGKAN GAMBARNYA SAJA SEAKAN TERHIDU KEWANGIANNYA YANG SEMERBAK. ORANG DULU-DULU MELETAKANNYA DI SANGGUL ATAU DI DALAM BEDAK SEJUK UNTUK MENGHARUMKAN PEMAKAINYA. POHONNYA AGAK BESAR DAN BOLEH MEREDUPI LAMAN...

BUNGA SUNDAL MALAM INI PUTIH BERSIH WARNANYA DAN KEHARUMANNYA MENYEBAR RUANG MALAM. ENTAH KENAPA NAMA YANG BEGITU JADI PILIHAN ORANG DULU-DULU SEDANGKAN RUPANYA UNIK MENARIK.

                            pic salloma nursery

























BUNGA KENANGA JUGA TIDAK KALAH KEWANGIANNYA BERBANDING BUNGA-BUNGA WANGI YANG LAIN.

BUNGA MELOR...MUDAH HIDUP DAN GALAK BERBUNGA JIKALAU DI TANAM DI KAWASAN YANG MENDAPAT HAWA LAUT.


BUNGA LAVENDER....pic google

                                         
Bunga cempaka yang sangat harum...pic google.


BUNGA JASMIN.
pic google.

34 comments:

  1. yeke...tq Muhammad Khairuddin Lim.

    ReplyDelete
  2. terima kasih sis..sharing..
    sbelum ni x tau mcm mana proses pembuatan minyak wangi
    ar ah sah kalau buatan sendiri halal dan sah dibawa sembahyang..

    suka gambar lavender..akak memng suka bunga ya?? banyak entry akak post pasal bunga..
    bunga itu mendamalkan :)

    ReplyDelete
  3. la ni banyak minyak wangi yg halal dipasaran n boleh dibawa sembahyang tapi kalau buat sendiri tentu lbh yakin...kak sesekali mesti nk hias blog kak dgn posting bunga2...bunga2 ni pengobat dukalara....tq Sobri Yaakob.

    ReplyDelete
  4. wahh baru tahu ^_^ boleh buat sendiri .

    terima kasih infonya.. jemput join segmen baru di blog saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada segmen baru ya...nanti try join maklum xberapa pandai...tq acik Aku Penghibur.

      Delete
  5. boleh buat sendiri rupanya..lagi asli kan...terbaik dari ladang..

    ReplyDelete
  6. Sungguh kakak suka N3 ini sebab info baru buat kakak. Rumah kakak ada bunga ros dan kenanga. Kalau kakak rajin kakak nak cuba buat.

    ReplyDelete
  7. ok...cuba buat n nanti ceritakan hasilnya ya.....tq Kakzakie.

    ReplyDelete
  8. kat rumah ada pokok bungan melur.. kuat bau dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke boleh mula eksprimen buat minyak wangi......tq Phais.

      Delete
  9. takde bunga kat rumah.xleh nak buat.beli perfume je :)

    ReplyDelete
  10. wah buat minyak wangi sendiri...boleh cuba..kot2 menjadi..gambar yg last tak tau bunga jasmin...en suami kata sedap malam..kat rumah ada tanam pokok ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah sarah...boleh jadilah tu, bunga sedap malam memang harum....tq Sarah Talib.

      Delete
  11. saya masih belum mengerti soal bunga mbak, tapi saya pernah mencoba membuat minyak wangi dari bunga melati (tentunya dengan di bantu ahlinya)

    ReplyDelete
  12. yeke...bagus tu bunga melati pun bunga yg harum......tq Abdul Kholiq Hasan.

    ReplyDelete
  13. wah,gitu ke?
    dijamin halal lagi ,hihi

    kak, sy cari nama akak dlm fb tak jumpa
    kalau sudi add saya ye Happy Irfa

    ReplyDelete
  14. ok..nanti kak add....tq Irfa.

    ReplyDelete
  15. ya...terima kasih sudi singgah blog kak...Adilah Manaf Celik Vitamin.

    ReplyDelete
  16. Terima kasih infonya gan.
    Lumayan buat nambah elmu.

    Gema Parfum
    Harga dan produk minyak wangi.

    ----------

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum.. nak tanya tau x buat minyak urut yg wangi.. saya bidan mengurut.. tel +60108959829
    TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...heh..heh...xretilah inasali...tq.

      Delete
  18. Assalamualaikum.. nak tanya tau x buat minyak urut yg wangi.. saya bidan mengurut.. tel +60108959829
    TQ.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.. nak tanya tau x buat minyak urut yg wangi.. saya bidan mengurut.. tel +60108959829
    TQ.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum.. nak tanya tau x buat minyak urut yg wangi.. saya bidan mengurut.. tel +60108959829
    TQ.

    ReplyDelete
  21. WSALAM TQ INA SALI..KAK XRETILAH.

    ReplyDelete
  22. kak..sy nk tny kalau bunga tuh digantikn dgn kulit buah..bolehx?

    ReplyDelete
  23. BOLEH JER ASAL KULIT BUAH TU WANGI BAUNYA..TQ MRRAHNI ARIZAL.

    ReplyDelete
  24. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist