Tuesday 31 March 2015

MEE LADNA SEDAP...

ASSALAMUALAIKUM...

KITA TIDAK PERLU MAKAN NASI SETIAP HARI TETAPI BOLEH SELANG SELIKANNYA DENGAN MAKANAN YANG MENGENYANGKAN SEPERTI MEE, MIHUN, LAKSA, LAKSAM YANG TERNYATA ADUNAN RESEPINYA LENGKAP DENGAN GIZI MAKANAN SEIMBANG KEPERLUAN TUBUH.

Mee Ladna ni… saya suka guna banyak sayur2an dalam mee ni… boleh masukkan apa sahaja sayur yg menjadi kegemaran spt cendawan, kobis bunga, brokoli, pak choi, karot dll….. so dlm mee ni saya cuma masukkan bahan2 yg ada dalam petisejuk saya sahaja… Ni resepinya… boleh try dan edit ikut suka hati you all…
Resepi Mee Ladna
Resepi Mee Ladna
Sumber : Potret kasih
( utk 3 -4 org makan )
DSC_0171aa
Bahan2nya
1 bungkus mee kuning ( cuci bersih dan toskan )
12 ekor udang ( buang kulit )
4 ekor sotong saiz kecil
sayur2an – brokoli, karot, cendawan, taugeh dll ( potong2 kecil2 )
4 ulas bawang putih- tumbuk
4 biji cili api -tumbuk
2 sudu makan penuh tepung gandum/jagung/ubi ( campurkan dgn sedikit air, kacau dan tapis )
air utk kuah secukupnya
1 ulas bawang putih – tumbuk (untuk menumis mee )
minyak utk menumis
3 sudu besar sos tiram ( utk menumis mee )
1 sudu besar kicap manis ( utk menumis mee )
2 sudu makan sos tiram( utk dimasukkan dalam kuah )
Cara Penyediaannya
1. Masukkan sedikit minyak dalam kuali… kemudian masukkan bawang putih tumbuk ( 1 biji ). Tumis hingga wangi.
2, Masukkan mee kuning, kicap manis dan sos tiram. Gaul rata dan masak lah mee tadi beberapa minit kemudian angkat dan letakkan kedalam pinggan.
3. Untuk sos/kuah mee, masukkan sedikit minyak dalam kuali yg lain pula…
4. Tumis bawang putih yg telah di tumbuk dan cili api tumbuk hingga wangi… kemudian masukkan udang, sotong, dan sayur2an… kacau seketika.
5. Masukkan pula air secukupnya untuk kuah, campuran tepung jagung dan air, sedikit garam dan sedikit sos tiram…
6. Masak hingga kuah pekat… sesuaikan rasa kuah… kemudian curahkan keatas mee tadi…
DSC_0177aa
selamat mencuba…

31 comments:

  1. best sharing .

    saya singgah sini ye

    http://matalensajemariberceloteh.blogspot.com/2015/03/job-party-birthday-ruby.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq emma diana sudi singgah...

      Delete
    2. gerai tu x jauh dari LRT wangsa maju dkt2 umah flat n tepi jalan

      Delete
  2. suka sgt mi ni. satu tempat yg sy jumpa kt wangsa maju. mmg x de tandingan. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..nk cuba ke sii cari mi ladna..tq anies.

      Delete
  3. sedapnya..banyak sayur2an..

    ReplyDelete
  4. Tentu rasa dia sedap nanti kak zai nak cuba tq.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak,
    sedapnyer...
    Mohon keizinan, saya nak copy resepinya...tq

    ReplyDelete
  6. WSALAM..COPYLAH DIK USTAZ..SEDAP MI LADNA NI..TQ ABUIKHWAN.

    ReplyDelete
  7. salam kak...

    wah selalu order mee ratna ni..
    sedap.. nice sharing

    ReplyDelete
  8. nampak sedap mee ni ada udang sotong mesti laris kalau kt umah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. si ikut sukapapun boleh diisi ikut suka noor...tq

      Delete
  9. Zumal suka sangat kuah ladna nie ^^

    ReplyDelete
  10. betul tu tak semestinya kena nasi tapi ada yg rasa angin la bila makan hat lain. sedap nampak mee ladna ni ada udang ada sayur memang selera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali kena tukar selera..mi ladna pun ok bnyk lauk n sayur..tq babYpose.

      Delete
  11. kebetulan sedang persiapan makan siang, dengan suguhan dari sini yaitu mee ladna tentu kenikmatan makan siang bertambah mantap deh nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah dh sedia msk mi ladna ya...selamat menjamu selera...tq chilembu thea.

      Delete
  12. owh , sos tiram n kicap je perasanya . dah pernah buat tapi tak taulah namanya mee ladna ... tu lah kan klu mas syok sendiri ... heeeee

    ReplyDelete
  13. nama xpenting tu yg utama sesuai dgn selera...tq cetusan minda.

    ReplyDelete
  14. Mee saya kurang minat tapi kalau tukar dgn bihun pun boleh kan... Mesti sedap sehingga menjilat sudu...hehe

    ReplyDelete
  15. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Halo semuanya
    Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu karina roland yang baik karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman online palsu yang menipu untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulai bisnis saya sendiri di kota orion, tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman. dan saya sangat Frustras karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di dubai, karena saya berhutang pada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia itu teman saya menelepon susan Ramirez setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu karina roland, jadi saya sudah menghubungi susan ramirez dan dia katakan saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu karina roland bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya dipaksa untuk memberanikan diri dan saya menghubungi ibu karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang masuk dan diluluskan dan dalam waktu 6 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus memberikan informasi tentang pekerjaan baik ibu karina roland jadi saya menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Nyonya karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) a tau hanya whatsapp +15857083478 dan saya jamin Anda akan memberikan informasi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ny. karina Rola nd email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai karina roland 'ibu untuk mengubah kehidupan finansial saya.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist