7 Khasiat Gajus


7 Khasiat Gajus
1. Sumber Antioksidan
Gajus kaya dengan antioksidan yang membantu menyingkirkan radikal bebas yang sering dikaitkan dengan kanser. Antioksidan gajus juga dipercayai dapat mengurangkan risiko kencing manis dan batu karang.
2. Kandungan tembaga gajus amat tinggi
Tembaga amat penting dalam penghasilan tenaga. Ia juga membantu urat darah, tulang dan sendi menjadi lebih flexsibel. Tembaga juga diperlukan bagi membolehkan otak berfungsi dengan baik. Orang yang kurang tembaga amat mudah mendapat selaran matahari, sindrom lesu yang kronik, murung dan pelbagai gangguan neurologi.
3. Kandungan zink gajus amat tinggi
Zink bermanfaat untuk menentang penyakit. Kandungan zink ini menjadikan gajus sebagai antibakteria antifungal yang berkuasa. Pengambilan gajus sebagai diet harian dapat memperbaiki kekebalan diri seseorang terhadap jangkitan mikrobial.
4. Gajus juga baik untuk kesihatan mulut
Kandungan kimianya dapat membunuh bakteria yang menyebabkan kerosakan gigi.
5. Gajus adalah “Mesra Jantung”
Ini kerana gajus mempunyai lemak sihat ‘monounsaturated’ yang mengalakkan kesihatan kardiovaskular. Lemak ini dapat mengurangkan paras triglyceride yang tinggi yang sering dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung.
6. Gajus amat kaya dengan vitamin’
Vitamin penting seperti vitamin B5, B6 dan B1.
7. Gajus mengandungi sejumlah kecil zeaxanthin
Ia merupakan antioksidan flavonoid yang baik untuk kesihatan mata
Tapi yang baik nie sikit je dah mahal. Selalu jugak beli yang goreng dalam packet tu.. Sikit je dah  RM5.00. Tapi kalau nak jaga kesihatan .. kena la modal sikiT