Tuesday 5 April 2016

ORKID CYMBIDIUM...

ASSALAMUALAIKUM...

Orkid Cymbidium

Orkid Cymbidium mungkin orkid tertua ditanam di dunia. Rekod-rekod lama dari masa Confucius pada 500 SM, menemui bukti bahawa orkid ini membesar di China kembali kira-kira 2500 tahun. Ia berasal dari China, Jepun, India, utara sepanjang jalan melalui Himalaya ke Asia Tenggara dan utara Australia.

Cymbidiums atau Cym seks, yang terdiri daripada kira-kira 52 spesies daun luruh sepanjang tahun. Spesies ini secara rasmi disampaikan oleh Olof Swartz pada tahun 1799 Nama berasal dari kumbos perkataan Yunani Cymbidium (= lubang atau rongga) merujuk kepada bentuk bahagian basal bibir. Ia dianggap sebagai orkid separa semula jadi yang tumbuh secara semula jadi ke atas bahan organik massa lembap lembut.

Mempunyai bunga yang dikumpulkan dan setiap bunga mempunyai diameter 5 hingga 10 cm. Bunga berlaku sekurang-kurangnya 15 bunga di musim sejuk. Cymbidiums mempunyai pelbagai warna, hijau, putih, krim, kuning, hijau, coklat, oren, merah jambu dan merah, yang termasuk hitam dan biru dikecualikan. Di samping itu kepada warna-warna asas, anda juga akan mendapati beberapa warna  lain.

http://taman-bunga-orkid.blogspot.my/



Orkid Cymbidium



Bunga orkid Cymbidium
Anggerik Cymbidium




8 comments:

  1. Yang kuning tu cantik, yang minat boleh buat pertandingan kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cymbidium jenis orkid agak mudah ditanam n cantik BP tq.

      Delete
  2. lamanya species ni bertahan...cantik bunganya..

    ReplyDelete
  3. yela nohas spesis orkid asli ni...tq

    ReplyDelete
  4. Cntiknya bunga-bunga okrid.
    Asli dan unik

    ReplyDelete
  5. jenis orkid asli yg mdah ditanam n fidah...tq

    ReplyDelete
  6. Orked... Bunga yang susah nak tengok ianya mati :) so far dulu bela orked lama ia hidup.... Cantik ciptaan Tuhan...

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist