Tuesday, 12 April 2016

APA DAYAKU....

ASSALAMUALAIKUM...



Indah sekali permata marjan
     hati galau risau mendesis
        kalau kalau sirna suasah
Pipit tuli makan berhujan
    tak dihalau padiku habis
hendak dihalau kainku basah.

Gulai ikan berlinang lemak
     segera hidangkan jangan dilupa
Hendak dimakan mati emak
     hendak diluahkan mati bapa

Berjalan-jalan ke pengkalan
     malam indah diterangi suar
Hendak ditelan termengkelan
     hendak diludah tidak keluar

Padi  bersirat di dalam bendang
     ikan keli ikan tembakul
Betapa berat mata memandang
    berat lagi bahu yang memikul

Buah lokan di dalam sampan
      di dalam paya berumpun keladi
Mati ikan kerana umpan
     mati saya kerana budi


18 comments:

  1. Kelemahan dalam sedar, terpaksa lalui dengan ada petua diberi, sori tak dapat sambung faiq dah keluar sekolah, takut dia lari ke kereta :)

    ReplyDelete
  2. Guli dipangkah kanak-kanak.
    gasing tak lupa turut dipangkah
    biarkan rindu tersimpan di benak
    pasti terukir senyuman di wajah

    ReplyDelete
  3. Nk kena balas ngn pantun juga ni, tapi nk karang pantun nk kena bersunyi2 lah plak baru ada idea..hi hi

    ReplyDelete
  4. kak... suka sangat orkid2 akak... hehehe

    ReplyDelete
  5. PERUT LAPAR MAKAN ROTI...
    DI CICAH DENGAN KUAH KARI...
    JANGAN DIPENDAM ISI HATI...
    KELAK MERANA BADAN SENDIRI..

    ReplyDelete
  6. tak pandai nak susun ayat untuk berpantun

    ReplyDelete
  7. Berpisah sedih dada bergetar
    misi untuk beribadah umrah
    izinkan gundah singgah sebentar
    kepada Allah teruskan pasrah

    ReplyDelete
  8. Terbang tinggi burung kedidi
    Hinggap di pohon membuat sarang
    Penat kita menabur budi
    Emas juga di pandang orang

    ReplyDelete
  9. Bunga orkid bunga kertas
    Dua-dua idaman kalbu
    Ikutkan hati memang malas
    Mana tau menjadi siapa tahu....

    ReplyDelete
  10. yang komen2 pun berpantun..best pulak baca...heheh

    ReplyDelete
  11. HEH..HEH...MASING2 BERBAKAT BERPANTUN TU DIANA...TQ

    ReplyDelete
  12. Tak pandai berpantun. Tapi pengomen pon balas pantun jugak, so creative u olls. Ghalit baca. hehe ! ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh..heh..masing2 bersukab/sporting tu ain...bestkan...tq

      Delete
  13. adeh , tak reti nak berpantun ... semoga tabah menghadapinya . adakalanya sesuatu perkara itu lbh baik dipendam demi byk pihak ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak kalau nk berpantun lama juga duk menung qv...tq

      Delete
  14. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist