Monday, 17 August 2015

CENDAWAN GORENG CELUP TEPONG.

ASSALAMUALAIKUM...

INGATKAN CENDAWAN/KULAT HANYA BOLEH DISAYUR DAN DIBUAT LAUK SAJA...RUPANYA BOLEH DIGORENG JADIKAN CUCUR JUGA...BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN PUN MEMANG SENTIASA ADA DALAM FRIZ...GORENG SAJALAH.
KEBETULAN PULA BANYAK  CENDAWAN/KULAT TAHUN YANG TUMBUH DI BELAKANG RUMAH SELEPAS HUJAN/PETIR MUTAKHIR INI...







1. Tepung jagung 1/2 cawan...
2. Tepung gandum 2 sudu
3. Garam secukup rasa
4. Telur 1/2 biji
  • Pukul tepung dan bahan-bahan tersebut hingga sebati
  • Satu paket Cendawan ikut citarasa.
  • Carik2 cendawan halus. Bahagi kepada tiga bahagian
  • Ia bagi memudahkan cendawan anda lebih garing.
  • Celupkan pada tepung tadi... dan goreng!!!
P/s : Untung hasilkan gorengan yang habis, api kena dalam kena sederhana. Jangan terlampau panas nanti boleh hangit. Tapi jangan pulak terlalu tak panas, nanti cendawan boleh masuk minyak. Nak lebih rangup, letak lebih telur, tapi jangan sampai tepung terlalu cair. Tak perlu kena penambah perisa untuk cendawan. Guna garam pun dah sedap dah. Lebih-lebih lagi bila makan panas-panas.

Kongsi resepi http://beeha3.blogspot.com/

34 comments:

  1. sedapnyaaaa kak....lama tak makan...

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. sedap kan tq hamizah chemat.

      Delete
    2. Dapat kutip cendawan fresh balik goreng. Perghh.. Hihi

      Delete
  3. Anak suka makan cendawan goreng...rasa macam isi ayam

    ReplyDelete
  4. Anak suka makan cendawan goreng...rasa macam isi ayam

    ReplyDelete
  5. Tetiba rasa nak beli cendawan. Memang all time favourite ni! Carik-carik sikit rasa macam makan isi ayam! Hehe

    VitaminSuci.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cendawan sepeket murah jer...cpt beli n goreng...tq vitaminsuci.

      Delete
  6. Macam2 variasi makanan skang.. Suami wawa mesti suka ni, sbb kulat feveret die..")

    ReplyDelete
  7. Feveret keluarga saya ni.
    Masa jalan-jalan kat pasar pagi kat tempat saya, bukan saja cendawan celup tepung, brokoli celup tepung pun ada jual. Sedap jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kesukaan keluarga bolehlah digoreng selalu kan fidah...tq

      Delete
  8. Sis PI... cendawan tu selalunya masak air je dah sedap... hirup kuahnya sebab manis rasanya. Tak boleh lama-lama kalau dah pungut kena cepat masak.... huhuhu rindu kutip cendawan kat kebun

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah notie cendawan ni masak rebus sayur bening pun sedap sangat...kat kebun belakang rumah kak mmg selalu tumbuh cndawan ni....tq notie.

      Delete
  9. Lain kali kakak cuba resepi PI ini sebab biasa kakak goreng dgn tepung kentucky utk goreng ayam tu:)
    Makan cecah dgn sambal kicap kalau org Johor- sedap tau PI:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi ni mudah saja kurang sikit perasanya n tentu lbh sesuai dicicah sambal kicap...tq kakzakie.

      Delete
  10. Sedap ni....cendawan kat atas tu kak zai suka masak asam rebus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke masak asam rebus sedap juga ya...xpernah cuba lagi...tq zai.

      Delete
  11. Zumal suka sangat cendawan celup tepung nie ^-^

    ReplyDelete
  12. Nampak memamng sedap tapi saya kurang sikit makan cendawan ni..

    ReplyDelete
  13. Cendawan atau jamur
    Digoreng tepung dan telur
    Senikmat rasa bersyukur
    Sesedap bangun dari kenyang tidur

    ReplyDelete
    Replies
    1. jamur yg rangup digoreng
      heh..heh..anisayupun terjeling-jeling.
      tq anisayu.

      Delete
  14. sedap ni. kat kuching SB cuma tau ada satu stall saja jual mushroom goreng paling sedap., kat dataran 101 Tabuan tapi sebelah malam saja buka. nak gi makan sana pon kna semangat kental pasal tunggu lama nya ya ampunn..ramai org ngoder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpayah buang masa sue goreng sendiri jer...tq sue bee.

      Delete
  15. sedap dimakan begitu saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap dimakan gitu sahja kan nohas...tq.

      Delete
  16. wahh memang sedap laa nampak..lagi2 kalau dimakan dengan sos chicken chop..

    ReplyDelete
  17. waduhhhh kalau dpt mkn panas2 waduhhhhhh

    ReplyDelete
  18. sedap dimakan panas ni....tq anies.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist