Saturday, 8 August 2015

ANGGERIK DESA.

ASSALAMUALAIKUM.

BEBERAPA JENIS ANGGERIK DESA YANG BANYAK TUMBUH DI PERSEKITARAN DESA SELAIN CANTIK DIPANDANG LAGI HARUM BAUNYA JUGA ADALAH HERBBA YANG PUNYAI NILAI PERUBATAN TERSENDIRI SEPERTI ANGGERIK MERPATI YANG TUMBUH MENUMPANG DI POHON-POHON DAN ANGGERIK LEMBA YANG MUDAH DIDAPATI TUMBUH DI DUSUN DAN HUTAN KECIL.

dendrobium indragiriense copy


PIC GOOGLE IMAGES

ANGGERIK LEMBA.

digunakan secara meluas sebagai salah satu bahan untuk air mandian wanita selepas bersalin dan bayi bagi menghilangkan bau badan. Daunnya juga dijadikan campuran minyak urut untuk wanita selepas bersalin untuk disapu di kening dan perut. Daun sembong biasanya dimakan bersama pinang untuk merawat masalah pencernaan, gastrik atau dijadikan campuran ubat jamu. Akar pokok muda digunakan untuk merawat luka dalaman manakala akar dan daun yang ditumbuk pula digunakan untuk merawat sengal-sengal tulang, sendi dan otot. Di negara lain di Asia Tenggara seperti Filipina, daun sembung digunakan juga untuk melawaskan kencing dan untuk merawat batu karang. Pohon sembung juga menghasilkan minyak kayu kapor yang boleh digunakan bagi merawat bengkak sendi.
HERBA-HERBA.MY-HERBA MALAYSIA.

ANGGERIK MERPATI

KHASIAT DAN KEGUNAAN
Walaupun anggerik ini mempunyai bunga yang cantik dan berbau wangi, ia jarang dijadikan tumbuhan hiasan kerana bunganya yang hanya dapat bertahan selama 1 hingga 2 hari sahaja.Tumbuhan ini tergolong antara tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan. Antara kegunaannya dalam perubatan ialah air yang dikeluarkan daripada batangnya untuk mengubati sakit telinga.

melur.com/myherba.asp


ANGGERIK TANAH.


PIC LIKE PAGE SERASI LESTARI RIMBA HERBA.

22 comments:

  1. Tak tahu pun anggerik ada pelbagai khasiat

    ReplyDelete
  2. ooooo ada khasiatnya baru tahu.... thanks sharing

    ReplyDelete
  3. cntik bunganya dan ada kegenaan utk perubatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUNGA DESA UTK KEGUNAAN ORG2 DI DESA..JIMAT BELANJA BELI UBAT KAN JIE..
      TQ JIE SUSANOS.

      Delete
  4. Assalamualaikum kak,
    Bunga anggerik memang cantik tetapi mekarnya cuma sekejap. Masa saya budak-budak dulu pernah tengok seorang tua pintal-pintal batang anggerik kemudian disangkut pada telinga..pelik juga. Rupa-rupanya untuk ubat sakit telinga, tapi takkan sangkut macam tu je. Apa pun memang betul la batang orkid boleh buat ubat sakit telinga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSALAM DIK USTAZ.
      GANJILKAN KITA TENGOK CARA ORG LUMA BERUBAT...HANYA PINTAL2 BATANG ORKID N SANGKUTKAN DI TELINGA...KALAU XCUBA TENTU XTAHU HASILNYA..ORG YG DH LAMA HIDUP TENTU BNYAK TAHU ILMUNYA KAN..
      TQ ABU IKHWAN.

      Delete
  5. setiap sesuatu yg Allah ciptakan tiada yg sia2.. ada kegunaannya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEH..HEH..PHARMACIST PUN BERSETUJU NI...TQ PHA IS.

      Delete
  6. PI ketika saya ke Newcastle baru-baru ni, saya terjumpa sejenis bunga yang seakan anggerik... cantik, warna purple. Nantilah, kalau ada kesempatan saya postkan di blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AGAKNYA ANGGERIK NEW CASTLE LAH TU...NANTI UPLOAD YA SWEETIE NK TENGOK RUPANYA...TQ

      Delete
  7. sesekali tgk bunga boleh buat hilang stress....

    ReplyDelete
    Replies
    1. YA BUNGA2 CANTIK MENENANGKAN JIWA...TQ ABG JAY.

      Delete
  8. Anggerik memang cantik dan unik. Bunga feveret saya tu..
    Salam hujung minggu Kak Paridah :)

    ReplyDelete
  9. ANGGERIK CANTIK N HARUM..
    SELAMAT BERHUJUNG MINGGU FIDAH...TQ.

    ReplyDelete
  10. wah..anggerik..cantik sgt sgt.. sjuk mte mmndang.. :)

    ReplyDelete
  11. yela fifi fizah anggerik mmg cantik..tq.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist