Thursday, 12 March 2015

Jeruk belimbing buluh...


Assalamualaikum..



Cerita dipagi hari....jeruk belimbing buluh....share resepi daripada group rr (resepi ringkas)tq Noraini Arshad.... kebetulan segala bahan dah ade terus je buat....
Belimbing buluh
Gula
Garam
Asam boi
Seperti buat jeruk2 lain jugak tp jeruk belimbing buluh ni perlu pemerapan yg agak lama.... lebih kurang 24jam(simpan lm peti)...baru sedap dimakan...biar mesra alam bru kurang masamnye...kak chaq lebihkan gula (jangan telebih sangat...membahayakan tubuh badan..kesihatan mau dijaga...elok mencegah dari dirawat...)

RESEPI FB KAK CHAQ.

18 comments:

  1. belum pernah makan belimbing cara gini Paridah tunggu belimbing besar boleh lah, yang tinggal semua nya masih kecik sbb kena buat sambal hitam hahaha

    ReplyDelete
  2. HEH..HEH..BOLEH TRY NANTI NOORIAH..TQ

    ReplyDelete
  3. Belakang rumah ada sepokok belimbing buluh ^-^

    ReplyDelete
  4. ada buahnya boleh dijerukkan tq zumal.

    ReplyDelete
  5. Sedapnya...terliur kak zai tengok.

    Susah nak dpt belimbing sekarang sebab pokok belimbing kak zai dah mati.

    ReplyDelete
  6. yeke...kena tanam semula tu zai utk kegunaan dapur...tq zaitun.

    ReplyDelete
  7. oooo sng je ni...tp nk cr belimbing ni ssh sket

    ReplyDelete
    Replies
    1. RUMAH KAK BNYK LG BELIMBING CEQ NAK MAI AMBIK...TQ ANIES.

      Delete
  8. baru baca dah rasa ngilu gigi :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh..heh..masam sangatkn tapi org pantai timur suka menjeruknya...tq JM

      Delete
  9. mesti sesangat masam ni...

    ReplyDelete
  10. dh diperap dgn gula tentu kurg masinnya nohas...tq

    ReplyDelete
  11. kalo di daerah saya itu namanya calingcing mba hehe saya juga pernah makan tuh buah haduuuuuh asem nya kagak tahan berrrrr bikin badan bergoyang :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh..heh..masam sangat ya...kalau dijeruk xmasam sgt...tq ipah kholipah.

      Delete
  12. kat rumah mak mertua ada banyak.nanti balik nak ambik belimbbing buluh buat macam ni..

    ReplyDelete
  13. cubalah diana masa muda selera kpd yg masam tahan lagi dh tua mcm kak xmau dh...sakit urat perut...tq diana.

    ReplyDelete
  14. saya klu balik kg mmg buat jeruk belimbing buloh ni cuma x de asam boi je ... tgk je pun dah geram ...

    ReplyDelete
  15. rumah kak bnyk belimbing ni tapi segan nk bua jeruk...tq QV.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist