بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

SELAMAT BERHUJUNG MINGGU SAMBIL MENGHADIRI RUMAH TERBUKA KAWAN-KAWAN/JIRAN TETANGGA/SEDARA MARA SELAGI SYAWAL BELUM BERAKHIR....HIDANGAN UTAMA YANG DISEDIAKAN KEPADA TETAMU TENTULAH MAKANAN YANG BERAT LAGI MENGENYANGKAN .

MASIH BERKIRA-KIRA LAGI DENGAN TAMBAHAN MENUNYA YANG SESUAI YA...BOLEH SAJA JADIKAN RESEPI YANG PI PAPARKAN DI SINI SEBAGA PEMANIS MULUT.




RESEPI PUDING ROTI MARBLE COKLAT

Bahan-bahan

4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
10gram serbuk agar2 @ sepeket
1/2 cawan gula - bleh kurangkan
2 sudu besar butter@marjerin (cairkan)
31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml
2 sudu besar serbuk koko @ coklat emulco- hana campur coklat Hersheys

Cara-cara

Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 dan gula ke dalam periuk.

Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn).

Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih tadi.

Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih lagi. matikan api.

Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. (Jika menggunakan serbuk koko, bancuh dahulu dgn sesudu air panas jadikan pes agar tidak berbiji2@bergentel2 serbuk koko tersebut).

Ambil sesenduk warna putih@plain dan tuang di tengah2 loyang. kemudian ambil sesenduk warna coklat, tuang di atas warna putih@plain tadi.

biarkan puding gerak sendri ke tepi. tak payah ratakan atau kacau. ulang smula kaler putih@plain dan buat hingga habis..

ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan cepat sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.

Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam.



32 comments - "PUDING ROTI MARBLE COKLAT..."

Pha Is delete icon 9 August 2015 at 10:51

nmpak macam sedap dah..

paridah delete icon 9 August 2015 at 11:27

sedap ni pha is..tq.

Puan Wawa delete icon 9 August 2015 at 11:47

Sedapnya..")

Dunia Zumal delete icon 9 August 2015 at 13:03

Sedapnya puding ^-^

Cilembu thea delete icon 9 August 2015 at 16:24

kue camilan puding marble oklat adalah salah satu kue yang digemari sangat, ditambah kopi pahit plus ubi cilembu cocok sangat

Sobri Yaacob delete icon 9 August 2015 at 18:56

sedapnya.. tambah kluar sejuk2 dri peti ais :P

kakyon delete icon 9 August 2015 at 19:17

cantiknya kejadian puding tu.rasa laju jer nak masuk ke mulut..

Nooriah Abdullah delete icon 9 August 2015 at 21:22

macam sedap je ni P bleh try, syawal belum habis ni kan

Fidah Shah delete icon 9 August 2015 at 23:06

Nampak cantik..rasanya pun mesti best. Nak cubalah. Roti kat rumah pun ada lagi :)

tiga lalat delete icon 10 August 2015 at 06:27

sedapnye puding mak tuu ;p

Nieda delete icon 10 August 2015 at 08:06

Buat penyejuk tekak

Nieda delete icon 10 August 2015 at 08:07

Buat penyejuk tekak

Dunia Zumal delete icon 10 August 2015 at 09:33

Rasa macam nak ngap di skrin...

Zaitun delete icon 10 August 2015 at 11:15

Cuaca panas sedap makan.

nohas delete icon 10 August 2015 at 13:57

sedap ni, sejuk dan manis..

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:26

sejuk n manis menyegar tekak...tq nohas

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:29

la ni panas sikit cuacanya sedap makan ni...tq zai.

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:31

heh..heh..tengok pic pun terasa sedapnya...tq zumaal.

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:32

yela Nieda..tq

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:32

tq

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:34

mmg sedap ni...tq tiga lalat.

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:41

cubalah fidah bahan dh ada tu...

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:48

cuba noor..sedap n cantik ni...tq.

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:49

yela kakyon terasa nk capai jer kan...tq

paridah delete icon 10 August 2015 at 15:51

mmglh tu...tq sobri

paridah delete icon 10 August 2015 at 16:01

sedap dimakan dgn kopi pekat n ubi chilembu...hmm boleh cuba..tq chilembu thea.

paridah delete icon 10 August 2015 at 16:02

sedap ni...tq zumal.

paridah delete icon 10 August 2015 at 16:03

hmm..tq wawa.

Qaseh Vee delete icon 12 August 2015 at 17:51

simpan dlm peti sejuk baru makan ... segar je tekak .

paridah delete icon 12 August 2015 at 21:16

yela qv sedap dimakan sejuk...tq

Cikna delete icon 13 August 2015 at 19:14

Roti ade tu tp klu buat Cikna xmo bubuh telo,huhuu... ;-)

paridah delete icon 14 August 2015 at 10:36

xisi telor pun ok cikna sedap juga...tq.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”