بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

INGATKAN CENDAWAN/KULAT HANYA BOLEH DISAYUR DAN DIBUAT LAUK SAJA...RUPANYA BOLEH DIGORENG JADIKAN CUCUR JUGA...BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN PUN MEMANG SENTIASA ADA DALAM FRIZ...GORENG SAJALAH.
KEBETULAN PULA BANYAK  CENDAWAN/KULAT TAHUN YANG TUMBUH DI BELAKANG RUMAH SELEPAS HUJAN/PETIR MUTAKHIR INI...







1. Tepung jagung 1/2 cawan...
2. Tepung gandum 2 sudu
3. Garam secukup rasa
4. Telur 1/2 biji
  • Pukul tepung dan bahan-bahan tersebut hingga sebati
  • Satu paket Cendawan ikut citarasa.
  • Carik2 cendawan halus. Bahagi kepada tiga bahagian
  • Ia bagi memudahkan cendawan anda lebih garing.
  • Celupkan pada tepung tadi... dan goreng!!!
P/s : Untung hasilkan gorengan yang habis, api kena dalam kena sederhana. Jangan terlampau panas nanti boleh hangit. Tapi jangan pulak terlalu tak panas, nanti cendawan boleh masuk minyak. Nak lebih rangup, letak lebih telur, tapi jangan sampai tepung terlalu cair. Tak perlu kena penambah perisa untuk cendawan. Guna garam pun dah sedap dah. Lebih-lebih lagi bila makan panas-panas.

Kongsi resepi http://beeha3.blogspot.com/

34 ulasan - "CENDAWAN GORENG CELUP TEPONG."

AMIIZAA delete icon 17 Ogos 2015 9:15 PG

sedapnyaaaa kak....lama tak makan...

hamizah che mat delete icon 17 Ogos 2015 9:31 PG

Pergh..!! Favourite ni

Nieda delete icon 17 Ogos 2015 9:37 PG

Anak suka makan cendawan goreng...rasa macam isi ayam

Nieda delete icon 17 Ogos 2015 9:37 PG

Anak suka makan cendawan goreng...rasa macam isi ayam

VitaminSuci delete icon 17 Ogos 2015 9:38 PG

Tetiba rasa nak beli cendawan. Memang all time favourite ni! Carik-carik sikit rasa macam makan isi ayam! Hehe

VitaminSuci.

Puan Wawa delete icon 17 Ogos 2015 10:31 PG

Macam2 variasi makanan skang.. Suami wawa mesti suka ni, sbb kulat feveret die..")

Fidah Shah delete icon 17 Ogos 2015 10:32 PG

Feveret keluarga saya ni.
Masa jalan-jalan kat pasar pagi kat tempat saya, bukan saja cendawan celup tepung, brokoli celup tepung pun ada jual. Sedap jugak.

notie delete icon 17 Ogos 2015 10:35 PG

Sis PI... cendawan tu selalunya masak air je dah sedap... hirup kuahnya sebab manis rasanya. Tak boleh lama-lama kalau dah pungut kena cepat masak.... huhuhu rindu kutip cendawan kat kebun

Kakzakie delete icon 17 Ogos 2015 10:56 PG

Lain kali kakak cuba resepi PI ini sebab biasa kakak goreng dgn tepung kentucky utk goreng ayam tu:)
Makan cecah dgn sambal kicap kalau org Johor- sedap tau PI:)

Zaitun delete icon 17 Ogos 2015 1:47 PTG

Sedap ni....cendawan kat atas tu kak zai suka masak asam rebus.

Dunia Zumal delete icon 17 Ogos 2015 2:04 PTG

Zumal suka sangat cendawan celup tepung nie ^-^

dorsett pink delete icon 17 Ogos 2015 3:01 PTG

Nampak memamng sedap tapi saya kurang sikit makan cendawan ni..

Anisayu Nastutik delete icon 17 Ogos 2015 3:06 PTG

Cendawan atau jamur
Digoreng tepung dan telur
Senikmat rasa bersyukur
Sesedap bangun dari kenyang tidur

Sue Bee delete icon 17 Ogos 2015 3:08 PTG

sedap ni. kat kuching SB cuma tau ada satu stall saja jual mushroom goreng paling sedap., kat dataran 101 Tabuan tapi sebelah malam saja buka. nak gi makan sana pon kna semangat kental pasal tunggu lama nya ya ampunn..ramai org ngoder.

nohas delete icon 17 Ogos 2015 3:37 PTG

sedap dimakan begitu saja..

azman delete icon 17 Ogos 2015 8:46 PTG

wahh memang sedap laa nampak..lagi2 kalau dimakan dengan sos chicken chop..

Khai♥Rin : anies delete icon 18 Ogos 2015 9:55 PG

waduhhhh kalau dpt mkn panas2 waduhhhhhh

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:41 PTG

sedap dimakan panas ni....tq anies.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:43 PTG

yeke mesti cuba ni...tq azman.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:45 PTG

sedap dimakan gitu sahja kan nohas...tq.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:47 PTG

xpayah buang masa sue goreng sendiri jer...tq sue bee.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:49 PTG

jamur yg rangup digoreng
heh..heh..anisayupun terjeling-jeling.
tq anisayu.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:57 PTG

sedap kan zumal...tq

paridah delete icon 18 Ogos 2015 2:58 PTG

yeke masak asam rebus sedap juga ya...xpernah cuba lagi...tq zai.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:01 PTG

resepi ni mudah saja kurang sikit perasanya n tentu lbh sesuai dicicah sambal kicap...tq kakzakie.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:12 PTG

yelah notie cendawan ni masak rebus sayur bening pun sedap sangat...kat kebun belakang rumah kak mmg selalu tumbuh cndawan ni....tq notie.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:14 PTG

kalau kesukaan keluarga bolehlah digoreng selalu kan fidah...tq

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:15 PTG

bolehlah wawa cuba utk hubby...tq wawa.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:25 PTG

cendawan sepeket murah jer...cpt beli n goreng...tq vitaminsuci.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:27 PTG

yeke..sedap tu....tq nieda.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:28 PTG

sedap kan tq hamizah chemat.

paridah delete icon 18 Ogos 2015 3:30 PTG

yeke..nk mkn goreng saja..tq amiiza.

Mija delete icon 19 Ogos 2015 6:57 PTG

Dapat kutip cendawan fresh balik goreng. Perghh.. Hihi

paridah delete icon 20 Ogos 2015 10:33 PG

TQ.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”