بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

CORETAN PAK ENGKU...
Ada dua berita yang saya baca di akhbar The Star dalam ruangan 'Other News & Views'. Satu diterbitkan pada hari Khamis dan satu lagi pada hari Sabtu. Saya ambil berita yang pada hari Sabtu 03 Januari 2015. Tajuknya: "Businessman donates shoes to flood victims". Tajuk kecilnya... 'Shop owner lauded for giving away footwear'.
'A Chinese businessman has donated all the new shoes in his shop to flood victims, reported China Press.
According to Facebook user Mohd Fadzli Mohd Ramly, the businessman had asked him to distribute the shoes, including branded one, to the victims.
"Nothing can describe my happiness this afternoon.
"A Chinese mas has given me all the shoes in his shop to be distributed," said Mohd Fadzly in a message with photos showing the shoes being loaded onto a vehicle
.02b6d389-cc1f-4111-831d-1acfb5c59c5232272d55-9a94-40e2-9993-2ba7e9197c4efc42d724-16c4-4926-b92d-30a12dca268apic facebook. untuk hiasan.

Berita yang kedua, pada hari Khamis 01. Januari 2015, yang bertajuk,:-
"Donation shocks radio host". Tajuk kecilnya... "Wealthy woman gives 'branded' used underwear for flood victims'.
'While most Malaysians are donating generously to flood victims in the country, some are taking the opportunity to discard expired foodstuff and old clothes, including used underwear, reported Nanyang Siang Pau.
Recounting his experience on Facebook, Chinese radio host Chong Keat Aun wrote that a wealthy woman had asked for his help to send some items to a collection centre.
However, he said, when he went to a storeroom at the woman's house, he found the items to be mouldy pillows, blangkets, school uniforms and old underwear.
Chong said the woman claimed they were "branded items", which he could wash and send to the flood victims.
An unhappy Chong later uploaded a status on his Facebook, which read: "Flood victims also have their dignity. You are just a litterbug!".

Inilah gambaran dua jenis manusia, seorang perangainya amat mulia sekali dan seorang lagi amat menjijikkan. Yang si wanita ni, kalau cakap tak mampu dia seorang yang kaya. Tetapi sayang, perangainya teramat-amat miskin. Seolah-olah dia menghina mangsa-mangsa banjir itu. Kalau betul pun nak derma seluar dalam boleh beli di pasar raya-pasar raya. Murah sangat harganya. Ini nak dermakan seluar dalam yang sudah dia pakai. Kononnya "branded items". Seluar dalam terpakai ni walau "datuk branded" sekali pun, orang tak akan hendak pakai. Agaknya si wanita kaya ni ingat tempat pengumpulan barang-barang yang hendak diberi kepada mangsa-mangsa banjir sebagai tempat pelupusan sampah sarap di rumah dia yang dia tak mampu nak buang. Perangai hampas!
Si wanita ini tentu rasa teramat malu kalau dia baca berita 'The Star' pada hari Sabtu, 03 Januari 2015 iaitu semalam.. Ahli perniagaan China ini, berikan SEMUA kasut-kasut baru dalam kedainya. termasuk yang ada jenama atau orang sekarang kata "Yang Branded-Branded" untuk diberikan kepada mangsa-mangsa banjir itu.
Kepada wanita China yang kaya raya itu saya ingin nak beritahu, "Walaupun yang banyak menjadi mangsa banjir itu orang-orang Melayu, janganlah dihinakan sebegitu rupa. Saya berkata begini bukan bermakna saya seorang yang 'racist'. Fikirkanlah sedalam-dalamnya.


Pic Kak Rin Abdullah.
Kepada yang lain-lain, yang berhasrat untuk menderma apa-apa sekali pun, pastikanlah barang-barang itu dapat memberi manfaat kepada mereka semua.
Janganlah makanan yang telah luput tarikh kegunaannya kita dermakan. Kalau baju atau seluar terpakai, biarlah yang masih elok dan boleh dipakai. Janganlah baju yang sudah lusuh dan koyak rabak nak disumbangkan juga. Ingatlah, hari ini hari mereka. Nasib kita dimasa akan datang belum tahu lagi. Bersyukurlah kita tidak ditimpa musibah banjir besar ini.
Kalau tak mampu nak menderma atau nak menyumbangkan apa-apa, tak apa. Cukuplah sekadar kita mendoakan agar mereka semua selamat dan hidup selesa seperti sediakala kembali.
Sekian. Tammatul Al Kalam..

39 ulasan - "HENDAK MEMBERI HENDAK MENDERMA TAPI..."

umi alya delete icon 5 Januari 2015 4:08 PTG

Betul tu Paridah, akak setuju 100%

Zaitun delete icon 5 Januari 2015 4:18 PTG

Mungkin dia ingat semua mangsa banjir miskin atau tak berkemampuan. Orang2 Pantai Timur lagi banyak yang berduit dari pada kita yang duduk KL.

Diana Rashid delete icon 5 Januari 2015 4:26 PTG

nak menderma kena la buat betul2..buat bersungguh2..nama je kaya tapi nampak sangt miskin nya.

Nieda ramly delete icon 5 Januari 2015 4:48 PTG

hari ni mereka ditimpa bencana , kita bantu...hidup seperti roda takut nanti giliran kita pula ...mohon dijauhkan .

Etuza Etuza delete icon 5 Januari 2015 4:53 PTG

risau pula Etuza baca entry ni Paridah..macamana tu ada insan menghina mangsa banjir..banjir tu bukan mereka undang. Menghina tu kerja yang Allah murka...elok tinggalkan ja orang macam tu. hari ini hari mereka ada masalah ..hidup kita belum tentu..kerana tiap insan yang allah sayang akan ada ujian..hanya sabar mengatasinya...

Etuza Etuza delete icon 5 Januari 2015 4:54 PTG

kalau lah Etuza dekat...nak juga hulur..di Sabah tu kota belud jauh ratusan KM dari keningau Kota Kinabalu juga 130 KM dari keningau kalau dari rumah Etuza ada 150Km..apapun alhamdulillah ada juga khidmat SMS..

Irfa delete icon 5 Januari 2015 5:11 PTG

ada yg derma kasut dah terkopek2 kulitnya dan baju2 yg penuh taik lipas
bila ada gambar, baju berselerak di tepi jalan, ada pula yg mencemuh seolah derma tidak di hargai
tp.. kalau dah barang macam nak buang, didermakan, fikir lah sndiri
org kata, derma yg paling kita sayang, sbb itu kita akan dpt balik di dunia sana nanti

Cilembu thea delete icon 5 Januari 2015 6:25 PTG

makanya jika ingin memberi hendaknyalah diniatkan hendak berderma supaya tercatat sebagai amalan yang indah dihati.
kasutnya bagus-bagus deh ih :D

Khai♥Rin : anies delete icon 5 Januari 2015 6:39 PTG

baik x yah menderma kalu gitu perangainya...campak je ke muka dia biar dia rs cm ne...

Khai♥Rin : anies delete icon 5 Januari 2015 6:39 PTG

p/s

SOMETHING FOR YOU, HERE:

http://aniesandyou.blogspot.com/2015/01/perhatian-kepada-blogger2-berikut.html

budi purnomo delete icon 5 Januari 2015 6:53 PTG

Turut prihatin buat para korban banjir
Kak :)

nohas delete icon 5 Januari 2015 7:28 PTG

kasihanilah mereka..menderma biarlah ikhlas..

aishah nin delete icon 5 Januari 2015 11:04 PTG

Dengarnya keaaan banjir di pantai timur beransur pulih kan. Semoga sentiasa dipermudahkan.

Kak Paridah jemputlah jengah blog saya :)

Bin Muhammad delete icon 6 Januari 2015 12:09 PG

Menderma...berilah barangan yg terbaik, itu barulah ikhlas...
Biasalah...dan perkara sebegini memang dijangka akan berlaku.

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 6 Januari 2015 12:14 PG

biar bersungguh

Pha Is delete icon 6 Januari 2015 1:39 PG

betol tu.. jgn member sekadar barang2 yg kita dah nak buang... kesian mereka..
salam tahun baru... :)

paridah delete icon 6 Januari 2015 11:47 PG

KALAU NK MEMBERI..BERILAH SESUATU YG DISAYANGI KAN...TQ UMI ALYA.

paridah delete icon 6 Januari 2015 11:50 PG

BETUL TU ZAITUN...KEHIDUPN MRK JAUH LBH BAIK DRPD KITA SEBELUM DILANDA BNJIR..PASTI MRK AKN BNGKIT SEMULA MMBINA KHIDUPN BARU YG JAUH LBH BAIK...TQ

paridah delete icon 6 Januari 2015 11:52 PG

YALAH DIANA MENDERMA SEIKHLAS HATI DGN DERMA2 YG BERKUALITI...TQ

paridah delete icon 6 Januari 2015 11:56 PG

NASIB KITA ESOK LSA BELUM TAHU RUPANYA KAN...SENANG X SELAMANYA...KALAU SENANG TU BNTU2LH YG SUSH N MEMERLUKAN..SUATU SAAT JIKA KITA KEPAYAHN PASTI KITA JUGA DIBANTU...TQ NIEDA.

paridah delete icon 6 Januari 2015 11:58 PG

SETUJU SGT DGN PANDANGAN CIKGU TU...XSEMUA PNDERMA2 BERSIKAP BEGITU..HANYA SEGELINTIR SAJA...TQ CIKGU.

paridah delete icon 6 Januari 2015 12:02 PTG

XPALAH CIKGU WALAU MNDERMA MNGGUNAKAN KHIDMAT SMS SUDAH TERAMAT BAIK. SUDAH LBH SEJUTA RM YG TERKUMPUL N AKAN DISALURKN KPD MNGSA2 BNJIR...TQ CIKGU.

paridah delete icon 6 Januari 2015 12:06 PTG

BENAR TU IRFA...KALAU AMPAH YG DIBERI TENTULAH AKN DIBUANG..LANGSUNG XBOLEH DIGUNAKAN..NAK MENGELAP AIR MATA PUN XLALU...TQ IRFA.

paridah delete icon 6 Januari 2015 12:09 PTG

BENAR TU DERMALAH APA YG KITA SAYANGI. KERANA GANJARAN ALLAH AMAT BESAR...TQ CILEMBU THEA...

Nick Nashram delete icon 6 Januari 2015 12:11 PTG

niat nak derma tu dah ada,,,tapi macam tak ikhlas je..derma bagi la barang yang elok, terbaik..bukan barang yg dah rosak..

paridah delete icon 6 Januari 2015 1:51 PTG

yelah anies...simpan jer semua reta tu...tq anies.

paridah delete icon 6 Januari 2015 1:52 PTG

ok tq anies kak dh cek...

paridah delete icon 6 Januari 2015 1:53 PTG

terima kasih dik budi purnomo kprihatinanmu...

paridah delete icon 6 Januari 2015 1:57 PTG

mrk asalnya spt kita juga hnya takdir bnjir yg mnybbkn mrk perlukan bantuan...tq nohas.

paridah delete icon 6 Januari 2015 1:59 PTG

di kelantan bnjir dh surut...di phjg belum lagi...tq aisyah.

paridah delete icon 6 Januari 2015 2:02 PTG

yelah dik BM ramai yg mnderma dgn ikhlasn sunngguh hati...sikit jer yg xder hati perut tu...tq.

paridah delete icon 6 Januari 2015 2:05 PTG

benar tu bersungguh dgn hati ikhlas...tq MKL.

paridah delete icon 6 Januari 2015 2:07 PTG

SALAM TAHUN BARU...BRANDED ITEM KALAU DH TAHAP SAMPAH APA GUNA KAN...TQ PHA IS.

media2give delete icon 6 Januari 2015 4:45 PTG

yg penting niatnya ikhlas klo mau menderma

paridah delete icon 6 Januari 2015 6:43 PTG

niat tu dh cukup baik tp pernyataan jg msti baik...tq cikgu Nick.

paridah delete icon 6 Januari 2015 6:45 PTG

benar tu niat ikhlas dgn derma yg baik2...tq media2give.

Qaseh Vee delete icon 6 Januari 2015 7:08 PTG

klu org kafir yg kaya cakap mcm tu , lantaklah asal jgn org Islam sebab ianya melibatkan keikhlasan , sedekah dan melakukan kerana Allah . Ada dgr juga rungutan bantuan yg diberi x sesuai utk mangsa banjir ...

paridah delete icon 6 Januari 2015 7:14 PTG

betul tu juga kan...tapi komuniti 1M ni ramai yg prihatin...n hulurlh bantuan yg mrk sgt2 perlukn....tq qv..

Irda Garmin delete icon 26 Julai 2016 11:33 PG

sya membaca ni dengan ada rasa sedikit geram..nasib ini cerita tahun lepas..moga irda tidak tergolong dalam orang-orang yang hanya memberi kepada mereka bende yang irda tak pakai...:(

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”