Wednesday 8 July 2020

LABAH LABAH TAMAK

ASSALAMUALAIKUM


LABAH-LABAH TAMAK
Pada zaman dahulu tinggal seekor labah-labah di dalam sebuah belukar. Sarangnya sangat besar melebihi besarnya daripada sarang labah-labah lain yang berada sekitar situ.. Bapanya yang membuat sarang itu untuknya. Kemudian ia membuat tambahan lagi di sekeliling sarang itu agar lebih besar dan memudahkan pergerakannya.
.
Dengan itu labah-labah itu dapat bergerak dengan lebih pantas dari ruang tengah hingga ke tepi sarang untuk menangkap mangsanya yang terperangkap di situ. Segala mangsa yang tersalah langkah dan termasuk ke dalam sarangnya akan menjadi habuannya. Serangga yang ditangkap segera dimakannya.
Mudah sekali ia menjerat mangsanya yang menjadi sumber makanannya yang sangat menyelerakannya. Badannya semakin hari semakin besar kerana terlalu banyak yang dimakannya.. Perutnya bertambah bulat dan kelihatan buncit. Ia memang kuat makan. Perutnya sentiasa berasa lapar dan ingin makan dengan banyaknya..
Dua ekor labah-labah telah datang ke sarangnya pada suatu petang. Masing-masing membawa hajat untuk menjemputnya menghadiri kenduri yang akan mereka adakan. Labah-labah pertama datang dari tempatnya di sebelah timur. Sementara seekor labah-lagi lagi datang dari tempatnya di barat.
Labah-labah buncit menerima jemputan kedua-dua labah-labah itu untuk menghaduri kenduri mereka.Ia mulai menjadi serba salah kerana kenduri yang diadakan kedua-dua labah itu pada waktu dan hari yang sama. Keadaan ini tentu memberi masalah kepada labah-labah buncit kerana ia ingin menghadiri kedua-dua kenduri yang diadakan di barat dan di timur.
Maka dia bertanya kepada jiran-jirannya tentang jemputan itu.
“Kamu ada mendapat jemputan kenduri daripada sahabat kita labah-labah yang tinggal di timur dan di barat?”. Labah-labah buncit bertanya jirannya yang tinggal di kiri sarangnya
“Aku mendapat jemputan daripada sahabat kita, labah-labah yang tinggal di barat.” Jawab jirannya yang tinggal di sebelah kanan sarangnya.
“Aku . Mereka juga mendapat jemputan. Jiran di kiri pergi ke jemputan arah barat. Jiran di kanan pergi ke jemputan arah timur. Labah-labah buncit mendapat akal. Ia meminta kerjasama jiran-jirannya.
Labah-labah buncit memberi tali kepada jiran-jirannya. Sesiapa yang makan dahulu tarik tali itu. Ia akan pergi ke sana dahulu. Tali itu diikatkan pada perutnya supaya tidak terlepas.
Kedua-dua labah-labah itu pun pergi. Apabila jamuan dihidang, jiran kanan pun menarik tali dari arah timur. Pada masa yang sama jiran kiri menarik dari arah barat pula. Labah-labah buncit tidak dapat mengikut ke barat. Ia tidak sempat membuka ikatan perutnya.
Kedua-dua jiran labah-labah buncit terus menarik tali masing-masing. Perut labah-labah buncit semakin tercerut. Setelah tidak berjaya menarik, kedua-dua jirannya pun terhenti. Mereka menikmati hidangan. Selepas makan mereka pun pulang.
Mereka mendapati labah-labah buncit pengsan. Mereka cuba membuka tali yang tercerut di perut labah-labah buncit. Sayangnya mereka tidak dapat membuka ikatan itu.
Beberapa hari kemudian labah-labah buncit sedar. Ia berjaya membuka ikatan di perutnya. Sejak itu ia tidak hiraukan makan. Perutnya tidak berasa lapar seperti selalu. Pinggangnya pun ramping bekas kene cerut. Hingga sekarang pinggang labah-labah kecil dan genting.

pic google images (c)

9 comments:

  1. Hujungnya pada satu sifat tamak adalah sia-sia.

    ReplyDelete
  2. Nasib baik dalam kerugian dia tu, masih ada rezeki untuk jadi cantik dan ramping tu hehe

    ReplyDelete
  3. owh begitu kisahnya hehe :)

    ReplyDelete
  4. Dulu tamak selalu rugi.. Tapi sekarang ni semakin besar kuasa semakin tamak semakin banyak duitnya. Sedih bila tgk kehidupan depan mata sekarang ni..

    ReplyDelete
  5. Menarik cerita ni. Nasib baik happy ending. Hehe

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist