Friday 3 July 2020

KESILAPAN

ASSALAMUALAIKUM





KESILAPAN

"Aku selalu silap buat keputusan dalam hidup ni."

"Cuba kau sebut keputusan apa yang silap besar tu..."

"Tu!"

"Kenapa dengan surau tu? surau kita kan elok cantik . tempat bersolat orang-orang kita dan juga mereka yang singgah dalam perjalanan...apa yang nak disesalkan pula?"

"Aku cuma menderma seela pasir saja..."

"Aku pun cuma dapat beri sekampit simen...habis itu saja yang aku mampu pun..."

Kawanku tidak menyambung bicara. Hanya terdiam tidak berkelip merenung surau kecil comel yang di tepinya tegak pohon bidara yang rimbun. Pohon bidara ditanam imam surau itu. daun bidara amat perlu untuk memandikan jenazah yang meninggal dunia.

'Aku dulu mampu untuk membiayai binaan keseluruhan surau itu tapi aku lebih memilih untuk memiliki habuan dunia dengan melabur sejumlah wang yang banyak dalam pasaran saham indeks luar negara yang tidakku ketahui ujung pangkalnya. Sudahnya wang yang dilabur, lebur lesap. jikalau aku bijak sedikit tentu wang itu telah aku gunakan melabur untuk hari akhiratku.’

Pesanan ustadz di masjid masih kuingat antara amal kebajikan yang kekal bersambung pahalanya selagi digunakan dan besar fadilatnya untuk menolong kita di akhirat sana kelak adalah:-

1.  Membina masjid/surau.
2.  Mengajar ilmu yang bermenafaat
3.  Menulis buku-buku ilmu..
4.  Membina kolam..
5.  Membina jalan
6.  Bersedekah jariah.

Dan banyak lagi amal-amal kebajikan yang dilakukan dengan ikhlas bukan riak.

Hendak menyesal pun perkara itu telah berlaku. Cuma harus aku beringat untuk tidak terlalu kedekut melabur wang dalam amal kebajikan kerna ianya berkekalan. habuan di dunia perlu seadanya.' Hatiku berdesis.

4 comments:

  1. Setuju sangat.
    Jangan lupa melabor saham akhirat

    ReplyDelete
  2. Yang penting ikhlas, betul sangat tu

    ReplyDelete
  3. Bijak dalam mengurus harta juga sangat penting walau harta yang dimiliki cuma sedikit.

    ReplyDelete
  4. Saham akhirat menjamin kesejahteraan kita di sana kelak, in shaa Allah. Semoga Allah sentiasa memberkati setiap amal usaha kita semua.. aamiin.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist