Thursday, 30 October 2014

CEMPAKA PUTIH....

ASSALAMUALAIKUM...

KUNTUM CEMPAKA

Putihnya wangi kuntum cempaka
penghias sanggul jelita sang puteri
hendak lelap, lelaplah mata
jumpa kita didalam mimpi

Normasri Adabi

Serangkap pantun indah nukilan penulis Normasri adabi..

BUNGA CEMPAKA SANGAT HARUM. POHONNYA AGAK BESAR. SERING DITANAM SEBAGAI POKOK TEDUHAN DI SISI LAMAN RUMAH. PABILA TIBA MUSIMNYA BERBUNGA, MEMUTIH KELOPAKNYA GUGUR KE PERDU. MENGHARUMKAN PERSEKITARANNYA DENGAN BAUAN YANG AMAT WANGI.

WANITA-WANITA DAHULU SUKA MELETAKNYA DISANGGUL MENYERIKAN WAJAH. TIDAK LUPA JUGA MENGISINYA KE DALAM BEKAS BEDAK SEJUK UNTUK MENAMBAHKAN KEHARUMANNYA.



27 comments:

  1. kak, rindunya nak bau bunga cempaka.....harum semerbak..

    ReplyDelete
  2. mungkin lebih indah kalo udah mekar bunganya hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga yg mekar cpt gugur kelopaknya...tq ipah kholipah...

      Delete
  3. semerbak mewanginya cempaka putih memang dapat menenangkan hati yang sedang gundah gulan, sayangnya cempaka putih ini hanya ada di tempat pemakaman..kalau di sini mah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga harum memikat hati kan...kalau di sini cuma bunga kemboja di tanam di kwsn perkuburan...bunga cempaka biasanya di dusun....tq cilembu thea.

      Delete
  4. wangi bunga cempaka, rasa saya pernah bawa mandi dulu kalau tak silap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga ni mmg digunakan buat mandi bunga...baunya melekat....tq babYpose.

      Delete
  5. PI. rindunya nak tengok bunga ni..kg kak nah panggil bunga cempa.. wangi bau die..dulu2 letak kat tocang..hihi..mcam ayu je kan.. PI ada tanam ke..nak sikit bunga dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga cempa ni banyak tumbuh di dusun buahan...harum sangat...rumah mak sedara kak ada sepokok kalau nak mai ambik heh...heh...tq kaknah..

      Delete
  6. Ooo..ini bunga cempka rupanya..rumah tokwan saya ada bunga ni..tapi bau dia kuat sangt saya tak tahan..pening kepala..suami selalu la ambik sikit letak dalam kereta bila nak balik dari kampung..nak bawa aura kampung ke bandar kaedahnya,,..

    ReplyDelete
  7. bunga ni sgt harum n org2 tua di kampung amat sukakannya...benarlah kata suami diana bunga ni membawa aura desa....tq diana.

    ReplyDelete
  8. dulu kat rumah saya ada sepohon.. cantik sangat bila dia berbunga.. wangi je..
    tapi dah lama mati, dah lama tak nampak pokok cempaka.. :(

    ReplyDelete
  9. Asalam..sememangnya bunga cempaka ini sangat cantik bunganya dan tahan lasak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam cikgu...begitulah...tahan lama wanginya...tq

      Delete
  10. wah ! jelas sda gambar lawa lah,..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum kak, dulu arwah mak banyak tanam pokok cempaka di sekeliling rumah. lepas dia meninggal tiada siapa yang menjaganya..akhirnya semuanya mati...
    cempaka dan kemboja pokok yang sama kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam dik abu ikhwan...sygkan biarkan tanaman peninggalan mak hbs mati...bunga cempaka bentuknya spt itulah, kelopaknya agak tebal...kemboja pula lebih cantik bila mekar...tq

      Delete
  12. Dulu arwah tok wan ada tanam pohon cempaka nie... Selalu zumal ambil bunganya ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..pada kak bunga ni istimewa harumnya n dihargai penggemarnya....tq zumal.

      Delete
  13. dah lama tak jumpa bunga cempaka..dulu mak saya pun masukkan bunga ni dlm bedak sejuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau terjumpa msti teruja nk metiknya kan....tq nohas

      Delete
  14. masa kcik ada pokok ni kat tepi umah ... klu mlm , harumnya menyeramkan .

    ReplyDelete
  15. wangi sangat kan baunya...tq QV

    ReplyDelete
  16. OPAH SY DULU2 SUKA LETAK BUNGA NI DALAM BEG DIA SMPI KERING

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist