Saturday 16 August 2014

CERITERA MAK DARA....

ASSALAMUALAIKUM...


Halimah membersihkan replika rumah kayu yang dibinanya sendiri.
MUNGKIN tidak ramai mengetahui keperitan hidup yang pernah dialaminya. Amat pahit dan menyesakkan dada apabila memikirkan peristiwa lalu. Benak terbuku menahan air mata yang boleh mengalir bila-bila masa sahaja, apatah lagi apabila terkenang diri dan anak-anak yang hidup melarat semasa mereka kecil boleh membuatkan fikiran bingung seketika.

Mereka anak-beranak hidup gelandangan setelah tiba di Kuala Lumpur. Tidak ada tempat tinggal untuk tempat berteduh daripada panas siang hari dan melindungi daripada kesejukan serta gigitan nyamuk di malam hari.

Ketika itu nasib anak-anak diserahkan bulat-bulat kepada Tuhan yang Maha Esa. Hanya Allah yang dapat melindungi mereka.

Dirinya sendiri juga tiada siapa yang peduli. Sakit, pening, demam, makan atau berlapar, dia terima dengan tamab.

Inilah dugaan yang paling berat dalam hidup setelah meninggalkan kampung dek kerana berkecil hati dan menjadi perantau di tempat orang yang begitu asing bagi dirinya.

Keenam-enam anak dibawa bersama kerana padanya biarlah susah senang, mereka tetap ada di depan mata.

Namun besarnya kuasa Allah, daripada kehidupan penuh kemiskinan, menjadi gelandangan dan hidup melarat mengharapkan belas ihsan bagi mendapatkan sesuap nasi, siapa menyangka insan yang banyak diduga ini kini hidup dalam kemewahan menghuni rumah agam di sebuah kawasan eksklusif di pinggir ibu kota.

Apakah sebenarnya yang berlaku kepada wanita yang bernama Halimah Shuib, 69, ini. Bagaimana kehidupannya boleh berubah daripada berada di tahap yang paling bawah, tetapi kini boleh menggapai bulan.

Bertemu dan mendengar beliau bercerita kisah silamnya di rumah agam lima bilik yang baru didiami sejak tiga tahun lalu, membuatkan saya terfikir begitu bertuahnya wanita yang lebih dikenali sebagai Mak Dara ini.

“Saya tidak pernah terfikir hendak tinggal di rumah besar. Dahulu semasa anak-anak masih kecil, apa yang saya fikirkan ialah hendak mencari duit untuk membeli lauk dan memberi anak-anak makan.

“Bagaimanapun saya bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang. Ujian Allah kami tempuh dengan sabar dan disertai dengan usaha tidak mengenal penat, inilah yang kami peroleh.

“Orang yang melihat saya sekarang mesti ingat saya ini memang kaya dari awal, tetapi mereka tidak tahu bahawa saya pernah mengalami hidup yang menakutkan," kata ibu kepada enam orang anak ini.

Ingin bertanya lebih lanjut mengenai kisah sedihnya, wanita yang berasal dari Rengit, Batu Pahat, Johor ini berkata, 20 tahun dahulu, beliau membawa diri ke Kuala Lumpur bersama-sama enam anak, Noor Halimah, Sharifah Halimatun Saadiah, Tun Sharifah Fatimah, Syed Muhammad Ghadafi, Syed Mohd Ghazali dan Syed Mohd Rizal yang ketika itu masih kecil.

Pada masa itu, beliau juga telah berpisah dengan suami keduanya, Syed Ali Syed Mohamed.
Tidur dalam tong

Halimah nekad menuju ke Kuala Lumpur dalam keadaan sehelai sepinggang disebabkan masalah keluarga, biarpun beliau sedar di bandar besar itu tidak mempunyai sesiapa apatah lagi rumah untuk berteduh.

“Saya ingat lagi, waktu itu kami anak beranak menumpang tinggal di belakang bengkel bas mini di Jalan Merpati Off Jalan Raja Laut.

"Bagi mencari rezeki, saya berniaga nasi campur di warung kereta tolak. Anak-anak pula terbiar dan bersepah. Ada yang mengikut orang, tumpang rumah Cina, tidur di tepi longkang dengan beralas surat khabar. Apabila demam, mereka menangis dan ada orang yang menolong membawakan ke kelinik dan memberi makan.

“Pernah sekali akibat terlalu penat bekerja, saya jatuh sakit. Saya tidak boleh bangun, kepala sakit dan demam. Saya tidur dalam tong kereta tolak tersebut yang biasanya digunakan bagi menyimpan barang-barang. Saya tidak tahu apa yang berlaku di luar dan anak-anak entah ke mana. Ada yang tinggal di rumah Cina selama tiga tahun dan sudah boleh bercakap Cina. Ada juga yang menumpang rumah orang.

“Memang fikiran saya kusut dan bingung, tidak boleh berfikir apa-apa. Suatu hari seorang hamba Allah telah mengetuk tong tersebut dan bertanya jika ada orang di dalam. Saya membuka pintu dan dia bertanya keadaan saya. Dia berikan saya ubat dan minum air jemuju. Selepas itu dia suruh saya makan buah bagi menyejukkan badan. Beberapa hari selepas itu, baru saya berasa segar dan boleh bangun.

“Hamba Allah ini adalah seorang lelaki. Apa yang saya ingat namanya Mustapha dan berasal dari Johor. Kalau dia masih hidup, saya teringin sangat hendak berjumpa dengannya, berterima kasih dan meminta maaf kepadanya.

"Dia banyak menolong saya, menemankan saya ke pasar dan menolong mengemaskan warung," ujar nenek kepada 20 cucu dan moyang kepada lima cicit itu.

Sejenak Halimah seperti terkedu. Sambungnya, antara peristiwa pahit yang masih diingati sehingga sekarang ialah, beliau pernah makan nasi yang dikutip dari tong sampah, anak-anaknya tidur beralas surat khabar dan menumpang di rumah Cina.

Menahan sebak, kata Halimah, tiga orang anaknya pernah hampir-hampir berputus asa untuk hidup kerana tidak tahan hidup susah.

Walaupun anak-anak hidup melarat dan bersepah, Halimah tetap menganggap anak-anak baik dan mendengar kata yang akhirnya kesemua mereka balik kepada beliau.

Halimah kemudian berniaga nasi campur di Chow Kit dan mencari rumah sewa. Beliau pernah juga bekerja sebagai tukang masak di Genting Highlands tetapi berhenti kerana gaji yang diterima tidak berbaloi dengan kerja yang dilakukan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/

4 comments:

  1. kisah yang mengharukan,

    ya hidup memang harus semangat....

    ReplyDelete
  2. hidupnya penuh rintangan sebelum berjaya mengecapi kesenangan...apapun beliau ini kuat semangat juangnya...tq Awan Bose.

    ReplyDelete
  3. hebat!! tu je yg mamp[u sy katakan

    ReplyDelete
  4. tegar semangatnya utk mencapai kejayaan hidup tq anies...

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist