بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Tips agar orkid  berbunga

Penyebab orkid/anggrek malas berbungga;

1. Stres karena di pindah pindah anggrek akan beradaptasi dan mencari pencahayaan yg tepat untuk proses fotosintesis
2. Kurangnya penyiraman menyebabkan menyusutnya bagian daun dan batang
3. Pencahayaan yg kurang tepat terlalu panas dan terlalu teduh usahakan sesuai dengan keperluan tergantung pada jenisnya
3. Pemberian baja yg salah misalnya baja  yang berkadar nitrogen dan kalium gunakan yang berkadar fosfor
4. Hilangnya fungsi akar dan tidak dapat menyerap nutrisi tanaman
5. Kerdil karena pengunaan baja kimia yg berlebih terutama pengunaan baja kimia yg bertukar ganti sehingga menyebabkan orkid/anggrek sulit beradaptasi dengan perawatan kita

Tips untuk membungakanya;
1. Sinar matahari pagi antara jam 6 sampai jam 9 sangat baik untuk proses pembungaan sebainya letakan orkid/anggrek agar terkena sinar matahari pagi
2. Siram dengan larutan berkadar fosfor seperti larutan kulit pisang penyiraman di lakukan sebelum dan sesudah terjemur matahari pagi agar kadar fosfor mudah di serap oleh bagian tanaman

sumber pondok anggerek hadi alwajah.














pic koleksi orkid rare nana mus.

Himpunan Paraphalaenopsis denevei, lycockii, serpentilingua & labukensis pkok2 dah eshtablish (serius buyer) brmnat PM inbox @ wassap 0124728480 tksh

32 ulasan - "TIPS MENGGALAK ORKID BERBUNGA"

wa delete icon 6 Oktober 2015 12:27 PTG

wah..cantik sangat-sankat pokok orkid ni kak...

aTieYusof Family delete icon 6 Oktober 2015 12:55 PTG

Salam kak PI..
wahhh TQ for the tips.. sy sebenarnya bercita2 nak buat kebun orkid suatu hari nti...hehehe..angan2 dulu...siap dah ckp dgn hubby.... boleh rujuk sni nti....

Nooriah Abdullah delete icon 6 Oktober 2015 1:02 PTG

wahhh cantik sngt orkid tu P
I mmg suka dgn orkid tu lah nak bagi berbunga tu yg payah
timakasih tips nya mana tau boleh di manafaat kan lepas ni

Nick Nashram delete icon 6 Oktober 2015 2:07 PTG

kalau rumah kat kat kampung ada orkid hutan..jarang berbunga walau dah letak baja..tapi bunga putih.

nohas delete icon 6 Oktober 2015 2:55 PTG

unik sekali orkidnya..

Khai♥Rin : anies delete icon 6 Oktober 2015 3:04 PTG

yg sy tau letak arang n sabut je ;-)

tiga lalat delete icon 6 Oktober 2015 3:26 PTG

wahh chanteknyer orkid mak tuu.. nnti lehwak dtg umah mak amek gmbr jeer ?? hehe2

Diana Rashid delete icon 6 Oktober 2015 3:52 PTG

cantik2 semuanya...orkid ni kalau bebunga memang cantik la..kan?nak kena ada ilmu jugak untuk jaga orkid ni..kalau tidak memang cepat mati..

Dunia Zumal delete icon 6 Oktober 2015 4:57 PTG

Mama suka tanam, nanti nak bagi tips tu untuk mama...

Sweetie delete icon 6 Oktober 2015 5:27 PTG

Saya akan cuba tips2 tu pada orkid di rumah saya PI. Tak banyak pun adalah tiga pasu je... baru berjinak-jinak dengan orkid ni.

abuikhwan delete icon 6 Oktober 2015 10:53 PTG

Assalamualaikum kak,
Terima kasih atas tipsnya. Kalaulah satu hari nanti saya tanam pokok orkid, insya-Allah akan saya praktikkan.

Fidah Shah delete icon 6 Oktober 2015 11:01 PTG

Thanks for the tips Kak paridah.
Saya suka sangat orkid :)

Siti Zawiyah delete icon 6 Oktober 2015 11:02 PTG

Cantik bunga orkid..

Kakzakie delete icon 7 Oktober 2015 10:40 PG

Kakak nak cubalah tip ini sebab bunga orkid kakak banyak yg dah merajuk
Daun aje yg meriah bunga tak ada - geram.

notie delete icon 7 Oktober 2015 11:43 PG

Bunga orkid memang suka memandang tak jemu seandainya bunganya berkembang selalu. masalahnya masa beli banyak bunga tapi bila dah lama susah benor nak keluar bunga.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 11:52 PG

yela notie..kena cuba petua yg kak kongsi ni..insyaAllah akn rajin berbunga kelak.
tq notie.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 11:54 PG

cubalah kakzakie...pokok orkid ni kalau rajin berbunga suka hati kita mandangnya.
tq kakzakie.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 11:54 PG

yes mmg cantik.
tq siti zawiyah...

paridah delete icon 7 Oktober 2015 11:56 PG

sama2 fidah kak kongsi tips yg diperolehi drpd sorng rakan fb Indonesia.
tq fidah.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 11:59 PG

wsalam..dik ustaz cantik bunga2 orkid ni ustaz sekali dh mula mengumpulnya susah nk lepaskannya..sanggup berhabis ringgit membelinya.
tq abuikhwan.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:27 PTG

orkid hutan yg asli ni mmg cantik wa...tq.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:29 PTG

wsalam atie...bagus ada cita2 gitu n kena ada sedikit ilmu juga tentg orkid nanti xlah stres tengok orkid xmahu berbunga.
tq atie.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:31 PTG

cubalah noor insyaAllah tu...tq.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:38 PTG

orkid hutan ni biasalah cikgu akan berbunga tanpa dipaksa...kak suka siram orkid dgn air tahi kambing sebulan sekali jer..nampak orkid ramah berbunga.
tq cikgu nick nashram.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:40 PTG

cantik kan...tq nohas.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:42 PTG

sabut n arang perlu juga tu...tq anies.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:44 PTG

rumah mak xder orkid gitu wak..cuma kongsi ic nurseri kawan2 fb.
tq tiga lalat.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:47 PTG

orkid ni kalau rajin berbunga sukahati mandangnya tapi kena rajin menjaga keperluannya.
tq diana.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 3:59 PTG

ya boleh berikan mama zumal tips ni moga orkid2 mama zumal subur n mekar selalu.
tq zumal.

paridah delete icon 7 Oktober 2015 4:02 PTG

dh mula tanam orkid ya sweetie bagus tu..rajin cari sedikit ilmu penjagaan orkid...mesti akan berpuashati dgn hasilnya.
tq sweetie.

Etuza Etuza delete icon 7 Oktober 2015 4:37 PTG

wah hebat2 semunya mekar bunga orkid...tahniah Pi..ramai berkunjung blog ni

paridah delete icon 7 Oktober 2015 5:24 PTG

ya cantik2 semuanya cikgu...heh..heh..ramai peminat orkid tu cikgu...tq.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”