Tuesday, 6 October 2015

TIPS MENGGALAK ORKID BERBUNGA

ASSALAMUALAIKUM...

Tips agar orkid  berbunga

Penyebab orkid/anggrek malas berbungga;

1. Stres karena di pindah pindah anggrek akan beradaptasi dan mencari pencahayaan yg tepat untuk proses fotosintesis
2. Kurangnya penyiraman menyebabkan menyusutnya bagian daun dan batang
3. Pencahayaan yg kurang tepat terlalu panas dan terlalu teduh usahakan sesuai dengan keperluan tergantung pada jenisnya
3. Pemberian baja yg salah misalnya baja  yang berkadar nitrogen dan kalium gunakan yang berkadar fosfor
4. Hilangnya fungsi akar dan tidak dapat menyerap nutrisi tanaman
5. Kerdil karena pengunaan baja kimia yg berlebih terutama pengunaan baja kimia yg bertukar ganti sehingga menyebabkan orkid/anggrek sulit beradaptasi dengan perawatan kita

Tips untuk membungakanya;
1. Sinar matahari pagi antara jam 6 sampai jam 9 sangat baik untuk proses pembungaan sebainya letakan orkid/anggrek agar terkena sinar matahari pagi
2. Siram dengan larutan berkadar fosfor seperti larutan kulit pisang penyiraman di lakukan sebelum dan sesudah terjemur matahari pagi agar kadar fosfor mudah di serap oleh bagian tanaman

sumber pondok anggerek hadi alwajah.














pic koleksi orkid rare nana mus.

Himpunan Paraphalaenopsis denevei, lycockii, serpentilingua & labukensis pkok2 dah eshtablish (serius buyer) brmnat PM inbox @ wassap 0124728480 tksh

32 comments:

  1. wah..cantik sangat-sankat pokok orkid ni kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orkid hutan yg asli ni mmg cantik wa...tq.

      Delete
  2. Salam kak PI..
    wahhh TQ for the tips.. sy sebenarnya bercita2 nak buat kebun orkid suatu hari nti...hehehe..angan2 dulu...siap dah ckp dgn hubby.... boleh rujuk sni nti....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam atie...bagus ada cita2 gitu n kena ada sedikit ilmu juga tentg orkid nanti xlah stres tengok orkid xmahu berbunga.
      tq atie.

      Delete
  3. wahhh cantik sngt orkid tu P
    I mmg suka dgn orkid tu lah nak bagi berbunga tu yg payah
    timakasih tips nya mana tau boleh di manafaat kan lepas ni

    ReplyDelete
  4. kalau rumah kat kat kampung ada orkid hutan..jarang berbunga walau dah letak baja..tapi bunga putih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orkid hutan ni biasalah cikgu akan berbunga tanpa dipaksa...kak suka siram orkid dgn air tahi kambing sebulan sekali jer..nampak orkid ramah berbunga.
      tq cikgu nick nashram.

      Delete
  5. yg sy tau letak arang n sabut je ;-)

    ReplyDelete
  6. wahh chanteknyer orkid mak tuu.. nnti lehwak dtg umah mak amek gmbr jeer ?? hehe2

    ReplyDelete
    Replies
    1. rumah mak xder orkid gitu wak..cuma kongsi ic nurseri kawan2 fb.
      tq tiga lalat.

      Delete
  7. cantik2 semuanya...orkid ni kalau bebunga memang cantik la..kan?nak kena ada ilmu jugak untuk jaga orkid ni..kalau tidak memang cepat mati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. orkid ni kalau rajin berbunga sukahati mandangnya tapi kena rajin menjaga keperluannya.
      tq diana.

      Delete
  8. Mama suka tanam, nanti nak bagi tips tu untuk mama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya boleh berikan mama zumal tips ni moga orkid2 mama zumal subur n mekar selalu.
      tq zumal.

      Delete
  9. Saya akan cuba tips2 tu pada orkid di rumah saya PI. Tak banyak pun adalah tiga pasu je... baru berjinak-jinak dengan orkid ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh mula tanam orkid ya sweetie bagus tu..rajin cari sedikit ilmu penjagaan orkid...mesti akan berpuashati dgn hasilnya.
      tq sweetie.

      Delete
  10. Assalamualaikum kak,
    Terima kasih atas tipsnya. Kalaulah satu hari nanti saya tanam pokok orkid, insya-Allah akan saya praktikkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..dik ustaz cantik bunga2 orkid ni ustaz sekali dh mula mengumpulnya susah nk lepaskannya..sanggup berhabis ringgit membelinya.
      tq abuikhwan.

      Delete
  11. Thanks for the tips Kak paridah.
    Saya suka sangat orkid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 fidah kak kongsi tips yg diperolehi drpd sorng rakan fb Indonesia.
      tq fidah.

      Delete
  12. Kakak nak cubalah tip ini sebab bunga orkid kakak banyak yg dah merajuk
    Daun aje yg meriah bunga tak ada - geram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah kakzakie...pokok orkid ni kalau rajin berbunga suka hati kita mandangnya.
      tq kakzakie.

      Delete
  13. Bunga orkid memang suka memandang tak jemu seandainya bunganya berkembang selalu. masalahnya masa beli banyak bunga tapi bila dah lama susah benor nak keluar bunga.

    ReplyDelete
  14. yela notie..kena cuba petua yg kak kongsi ni..insyaAllah akn rajin berbunga kelak.
    tq notie.

    ReplyDelete
  15. wah hebat2 semunya mekar bunga orkid...tahniah Pi..ramai berkunjung blog ni

    ReplyDelete
  16. ya cantik2 semuanya cikgu...heh..heh..ramai peminat orkid tu cikgu...tq.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist