Wednesday 4 October 2023

JAWAPAN

 ASSALAMUALAIKUM



JAWAPAN

.

“Apakah dosa yang utama dan diampuni Allah? Dosa kecil atau dosa besar?” Tanya seorang lelaki.

“Dosa kecil! Sebab dosa kecil mudah diampuni Allah.” Jawab Abu Nawas. Lelaki berpuas hati mendengar jawapan begitu. Dia berlalu dari situ.

Datang pula seorang lelaki bertanyakan soalan yang sama.

“Dosa besar. Sebab dosa besar itu sebesar pengampunan Allah.” Jawab Abu Nawas berserta penjelasannya. Lelaki itu berpuas hati dengan jawapan yang diberi.

Soalan yang sama ditanyakan seorang lelaki lagi.

“Dosa besar dan dosa kecil tidak usah dilakukan. Justeru Allah tidak perlu mengampuninya.” Jelas Abu Nawas.

“Mengapa jawapan Guru berbeza pada pertanyaan yang sama?” murid yang mengikuti bicara gurunya dengan tiga lelaki itu bertanya kehairanan.

“Pandangan itu ada tingkatannya. Tingkatan pertama ialah mata. Tingkatan kedua ialah akal. Tingkatan ketiga ialah hati.”

“Maksud Guru?” muridnya masih tidak memahami maksudnya.

“Seperti seseorang itu melihat bintang. Tingkatan pandangan mata akan katakannya bintang itu kecil. Sebab kelihatannya kecil kala memandangnya. Tapi tingkatan akal melihatnya besar. Sebab  dia mendalami ilmunya. Tingkatan hati mengatakan bintang itu kelihatan kecil tapi sebenarnya besar. Dan  besarnya  tidak melebehi kebesaran Allah yang Maha Besar. Justeru keimanannya.” Jelas gurunya.


3 comments:

  1. Satu pesanan ringkas tapi penuh dengan keilmuan..

    ReplyDelete
  2. tksh fairus ya begitula ulama sufi

    ReplyDelete
  3. kisah yg bagus.. ada byk pengajarannya di sini tq share

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist