Monday 30 October 2023

UJIAN KHALIFAH

 ASSALAMUALAIKUM



UJIAN KHALIFAH

.

Khalifah Harun Al Rashid berjalan menyusuri segenap lorong Baghdad ditemani Abu Nawas. Hajat baginda memerhati kemasyhlahatan kehidupan rakyatnya. Sekian lama berjalan terasa penat lalu kedua-duanya berhenti di sebuah pondok kecil. Pondok itu dimiliki seorang  pemuda yang miskin. Tapi pemuda itu sangat rajin bekerja.

“Boleh kami duduk sebentar dalam pondokmu ini hai anak muda?”

“Silakan paduka yang mulia.” Khalifah memerhati keadaan sekitar yang amat daif. Baginda merasa kasihan pada pemuda itu. Baginda ingin menolongnya mengubah penghidupannya

“Beta lihat pemuda itu sangat rajin bekerja. Tapi hidupnya miskin. Sepatutnya beta membantu mengubah kehidupannya.”

“Ampun paduka. Benar begitu baginda. Tapi hamba mendengar pemuda ini akhlaknya tidak baik. Dia seorang yang tidak amanah dan mensyukuri nikma Allah.. Jika paduka ingin membantu pemuda itu, hamba rasa elok paduka uji dahulu kejujurannya.” Khalifah terangguk-angguk.

Khalifah menitahkan perajuritnya membawa pemuda itu mengadapnya di istana pada suatu pagi.

Sebaik pemuda itu mengadap Khalifah, dia diberi sepucuk surat.

“Kamu sampaikan surat ini pada seorang saudagar di pinggir Baghdad!”

“Baik paduka.” Sahutnya.

Dalam perjalanan pulang dia bertemu jirannya. Dia memberi surat itu pada jirannya dan memintanya menyampaikannya pada saudagar berkenaan.

Keesokannya pemuda itu dipanggil ke istana.

“Kamu sudah sampaikan surat itu pada saudagar?”

“Sudah paduka.”

“Beta berikan kamu buah tembikai ini.”

Pemuda itu menerimanya. ‘Dipanggil ke istana hanya untuk diberi tembikai.’ Dia bergumam.

Dalam perjalanan pulang dia bertemu seorang pengemis. Lalu diberikan tembikai itu pada pengemis.

Sekali lagi pemuda itu dipanggil ke istana. Dia terkejut mendapati jirannya dan pengemis itu berada di isana. Tapi keadaan kedua-duanya jauh berbeza daripada sebelumnya. Jirannya itu kelihatan bergaya seperti saudagar. Bersamanya seorang wanita jelita. Pengemis itu juga kelihatan berbusana indah.

“Benarlah kata Abu Nawas, bahawa kamu ini tidak amanah dalam melakukan tugasan diberi. Dan tidak bersyukur dengan rezeki dilimpahkan Allah pada kamu. Surat itu beta tujukan pada saudagar yang meminta beta mencari jodoh untuk anak perempuannya. Surat itu mengatakan pembawa surat itu adalah pilihan beta untuk suami anaknya. Tembikai yang beta beri di dalamnya beta masukkan intan permata. Tapi kamu berikannya pada orang lain kerana merasa buah tembikai tidak bernilai pada kamu. Jika kamu berterusan mengamalkan sikap buruk itu, kamu akan terus berada dalam kemiskinan.”


No comments:

Post a Comment

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist