Saturday 21 October 2023

TANAH PUSAKA

 ASSALAMUALAIKUM


 TANAH PUSAKA

.

 


Datukku sebelah emakku khabarnya berasal dari Jawa. Nenek pula berasal dari kampung Perupok di Kedah. Telah meninggal dunia sebelum aku lahir. Tidak dapatlah aku mengenali wajahnya. Datuk meninggalkan tanah dusun di kaki gunung Jerai. Tempatnya agak tinggi. Juga beberapa relong bendang. Dulu tika kecil pernah juga menolong emakku menanam padi di situ. Tapi kakak emakku menjualkannya tanpa pengetahuan emakku. Hanya tinggal kini tanah dusun saja. Dusun itu ditanam pelbagai pokok buah-buahan seperti durian, remia, cempedak, rambutan, rambai oleh datuk dan nenekku. Pohon jentik pun ada. Kala musim buah suatu ketika dulu aku rajin juga ke sana. Kini  dusun pusaka itu diuruskan sepupuku yang tinggal di sana. Semua emak saudara dan bapa saudara termasuk emakku telah meninggal dunia. Tapi tanah pusaka masih kekal tanpa pembahagian hak pada warisnya. Kalau hendak melakukan pembahagiannya agak sukar juga. Akan terpaksa mengambil masa menulusuri susur galur pewaris yang berhak.

 

 

tanah pusaka –

warisan nenek moyang

konflik bahagi

3 comments:

  1. Betul Kak PI.
    Ambil masa dan banyak prosedurnya untuk melakukan pembahagian harta pusaka.
    Moga dipermudahkan.

    ReplyDelete
  2. Tapi saya salut kalo tak ada yg meributkan tanah pusaka itu. Banyak kejadian para calon ahli waris sibuk bertengkar dan meng klaim bagian mereka masing2

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist