Sunday, 10 May 2020

SAYURAN KAMPUNG

ASSALAMUALAIKUM




SAYURAN KAMPUNG
Kalau  tinggal di kampung,  tumbuhan berdaun dan berbuah yang tumbuh meliar secara semula jadi atau ditanam boleh dimakan. Banyak  sekali pilihannya untuk dijadikan sayuran. Petik  dan kutip saja sambil-sambil berada di laman sendiri. Jangan  melangkau ke laman orang pun hendak di ambil.

Kalau  teringin sangat mintalah izin dahulu. Dan  orang berbudi kita pun berbahasalah kan...orang memberi kita merasa heh...heh..

Wah  banyaknya sayuran di sekeliling rumah kita! ada pucuk ubi kayu, cekur manis, ulam raja, pucuk paku, pucuk geti dan bunganya, pucuk putat dan buahnya,bunga betik, pucuk betik, buah betik, selada air, pisang muda, umbut pisang, pucuk mengkudu, keladi mahang, pucuk keledek, nangka muda, paku merah, umbut bayas, nenas,,jantung pisang, terung telunjuk, labu, terung belanda, pegaga, tenggek burung, selom, kangkung, serai kayu, beluntas, cemperai, peria pantai, keremak, geti, kaduk, maman pasir, sirih pasir, pudding, bayam pasir, paku rawan, melinjau, rebung, pucuk cabai, pokok Israel, paku pakis,buah ara, bunga geti, pucuk gajus, buah gajus, pucuk leletup, buah ara, bayam kampung dll. Kesemuanya ada khasiat dan nilai perubatan tersendiri yang tidak diketahui.

Pendek  kata tidak perlu ke pasar membeli sawi atau kobis dll sayuran. Apa  yang ada sudah mencukupi untuk mempelbagaikan menu sayuran setiap hari bertukar ganti.

16 comments:

  1. Seronok do kt kampung kan PI..ulam2an,sayur2an dh la free,fresh pulak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TKSH KAM YA BANYAK DAUN ULAMAN MUDAH DIPETIK TUMBUH SEKITAR KITA

      Delete
  2. Byk yg tak kenal...pokok Israel pun ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TKSH NOHAS SEBENARNYA KITA YG XKENAL SEBENARNYA BNYAK TUMBUH DI KEBUN KITA

      Delete
  3. Setuju Puan...semuanya segar2 dari kebun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TKSH FIDA YA BENAR TU SEGAR SEMUANYA

      Delete
    2. Seronok duduk kg..
      Ada tanah utk bercucuk tanam Kan.. untung kak Paridah..
      Rindu kg saya ..

      Delete
    3. TKSH YATI HEH..HEH..DEKAT NAK RAYA NI MMG RINDU SANGAT NK BALIK KAMPUNG KAN

      Delete
  4. Bila selalu ngadap sayur2 kampung ni jemu juga.
    Kadang2 pegi juga ke pasar cari yang takde

    ReplyDelete
    Replies
    1. TKSH WP YA SESEKALI TUKAR SELERA SAYUR XPA TU

      Delete
  5. Nikmatnya.Jimatkan wang pun ya juga kak PI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TKSH PC YA HIDU LA NI KENA BERJIMAT SAYUR XYAH BELI

      Delete
  6. Seronoknya. Saya suka sayur kampung. Paling minat pucuk cemperai and jantung pisang celur

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak, semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik
    Selamat berpuasa. apa sahaja mengenai kampung pastinya sangat istimewa. termasuk sayur kampung. teringat tika kehidupan kampung dulu. sayur-mayur mudahnya. petik sahaja di sekeliling rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSALAM MOGA USTAZ JUGA SHT SEJAHTERA..YA DUK KAMPUNG SAYUR XDE MASALAH

      Delete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist