Wednesday, 26 October 2016

SYAIR MAWAR

ASSALAMUALAIKUM...


Syair mawar bersama diperi,
mekar di pohon cantik berseri,
walau keliling dipenuhi duri,
namun itulah gambaran diri.

Mawar cantik lebat berumpun,
aroma segar berjambak disusun,
di sudut kamar menyerlah anggun,
menyeri ruang hati meruntun.

Leganya hati di sisi mawar,
terasa laju masa beredar,
ingin bersama hilangkan gusar,
nikmati indahnya dengan sabar.

Walau terluka ditusuk duri,
darah menitis di ujung jari,
hati terasa ngilu dan nyeri,
diseka lirih memujuk diri.

Mawar yang ini mawar pilihan,
jadi perhiasan jadi perhatian,
mengulit rasa kegembiraan,
mengukir riang keceriaan.

Mawar ranggi berkelopak cantik,
tanpa ragu segera dipetik,
sebelum mekar dinanti putik,
walau hujan mulai merintik.

Gerimis mulai turun kasar,
hati berolak runsing dan gusar,
lembut kelopak menjadi sasar,
tidak tegar alam menggegar.

Mawar terindah memudar warna,
tidak lagi sesegar angsana,
kelopak relai di sini sana,
bertaburan suram suasana.

Demikianlah kisah akan mawarku,
sudah pun layu di ujung waktu,
berguguran longlai di perdu,
namun kenangan digugah rindu.

Paridah Ishak
Selayang Utama
22 Okt 016








15 comments:

  1. syair indah si bunga mawar... i like... :)

    ReplyDelete
  2. Mawar berduri
    Cantiknya tak terperi
    Kembang mekar mewangi
    Bunga pujaan hati

    ReplyDelete
  3. Cantiknya mawar, indah lagi syair berperi.
    Ambil iktibar kisah mawar dengan kehidupan kita di dunia ini.
    Yang indah hanya sementara.

    ReplyDelete
  4. Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Paridah Ishak... sendu sahaja rangkap pantun bunga mawar kakak di atas. Tak ape kak, nanti akan berbunga lagi pada masa akan datang. Saya belum cuba menanam bunga mawar lagi kak, keinginan tu ada, tapi nak memberi tumpuan pada bunga Daisy dulu yang kini sedang kembang dan sentiasa berbunga tanpa henti. Salam manis dari Sarikei, Sarawak. :)

    ReplyDelete
  5. sekuntum mawar merah sebuah puisi...suka roses..

    ReplyDelete
  6. dah lama tak bersyair kak..hari ni saya bersyair anak2 tengok sambil buat muka pelik..ahahaha

    ReplyDelete
  7. sekuntum mawar merah
    sebuah puisi
    untuk gadis pilihan
    dibulan febuari..


    eh.. hahaha

    ReplyDelete
  8. kan main pha is menyanyi...tksh

    ReplyDelete
  9. Bunga mawar mekar mewangi, cantik berseri bak bidadari... chewahh :) :)

    ReplyDelete
  10. wangi, cantik... tapi berduri...

    ReplyDelete
  11. cantik wangi tetapi berduri...bunga yg tggi nilainya

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist