MEMANCING DI BENDANG/ASAM PEDAS IKAN PUYU...
TERIMBAU KENANGAN DULU DULU TIKA MASIH BUDAK BUDAK BERSAMA RAKAN SEBAYA MENJINJING RAGA KECIL DAN SEBATANG JORAN YANG DIBUAT DARIPADA BULUH KUNING YANG RUNCING BERBARIS DI BATAS BENDANG MENGAIL IKAN...KALA TU ANAK PADI BARU DITANAM DAN KELIHATAN IKAN YANG SENTIASA MENANGKAP TANDA AMAT BANYAK IKANNYA SEDANG BERENANG-RENANG.....MENIKMATI INDAHNYA HARI PETANG MENUNGGU IKAN MENYAMBAR UMPAN...
TIKA MEMANCING TIDAK BOLEH BERSEMBANG MEMBUAT CERITA MERIUHKAN SUASANA TAKUT IKAN TIDAK MAHU MAKAN PANCINGAN...JADI DIAMLAH SAJA.
BIASANYA YANG MUDAH DIPANCING DI PETANG HARI ADALAH IKAN PUYU...KADANG KE;I DAN HARUAN BERJAYA DIPANCING JUGA....KALAU TIADA LAUK UNTUK DIJADIKAN SANTAPAN MALAM IKAN IKAN YANG DIPANCING BOLEHLAH DISIANG ....DIMASAK CARA YANG DISUKAI...GORENG SAJA PUN SEDAP...
RESEPI ASAM PEDAS IKAN PUYU
Bahan2
ikan darat (puyu atau ikan darat)
daun kesum
Asam keping buah kandis (rasanya manis2 sedikit)
garam secukup rasa
air secukupnya untuk kuah
bahan2 tumbuk
sedikit lengkuas, halia, kunyit hidup dan ketumbar biji
bawang putih dan bawang merah
cili kering
Cara
Campurkan bahan2 tumbuk dengan air secukupnya. Campurkan asam keping kandis dan didihkan. Dah didih, masukkan ikan dan garam secukup rasa. Akhir sekali masukkan daun kesum. Bila ikan dah masak, bolehlah diangkat dan dihidangkan.
MyBloglist
-
SR Di Sitcom 90s
-
SR gaya 90s SitCom oleh Gemini
Hai semua! SR sibuk sangat dari hari Rabu lepas. Kami sibuk mengemas,
membaiki dan buat apa yang patut dekat rumah kami di...
3 days ago
-
PULUT MANGGA ALA THAI DENGAN SOS
-
Dessert Pulut Mangga Manis ni terpaksa Kjee buat hari ini walaupun
dah ada perancangan nak buat kuih lain pagi tadi. Sebabnya? Well, hari itu ...
1 week ago
-
Kata-kata tentang kesihatan mental dan motosikal
-
Bismillah…
Secara rasminya aku dah tak update blog ni lebih dari setahun. Entah ada ke
orang baca pun tak tau. Tapi tak apa. I don’t post for likes. I po...
3 weeks ago
-
Lapar...
-
Sungai Kodara... Ketenangan di Gujo yang mendamaikan.
Keindahan perkampungan Ogimachi di Shirakawa-go benar-benar memukau. Rasa
enggan melangkah pergi. Ti...
5 months ago
-
Pregnant at 40 - Pengalaman minum air gula
-
*PertengahanMac 2025*
2 minggu lepas appointment yang pertama, nurse suruh aku datang untuk scan
lagi. Scan kali ni agak merisaukan sebab tak detect hear...
1 year ago
-
HERO KIDDO VITAMIN TERBARU UNTUK KANAK-KANAK
-
SERLAHKAN POTENSI SI MANJA ANDA
Apapun si manja lakukan, Shaklee menyediakan nutrisi yang diperlukan oleh
tubuh si manja anda untuk membesar. Sihat dan ...
4 years ago
-
Salam 10 Ramadhan 1442H.
-
Dah 10 hari kita puasa kan. Kejap je masa berjalan. Salam kemaafan kpd
teman2 yg berkunjung ke rumah saya, belum sempat saya balas kunjung.
Apapun terima...
5 years ago
-
Climbing back on Track when the train is moving
-
It's been long. Ada tak lagi pembaca kat blog ni agaknya? Lama dah,
bertahun-tahun Yun Sing menghilang dari permukaan bumi ni (ha lain macam je
ayatnya). B...
6 years ago
-
Dapur Kak Noor sudah Berpindah
-
Assalamualaikum buat sahabat maya bloggers.
Sukacita dimaklumkan bahawa link Dapur Kak Noor telah berpindah pada
https://dapurkaknoor.blogspot.com. Moga sa...
7 years ago
-
Hellooo....
-
Assalamualaikum... Lamanya saya tidak mengupdate blog. Penyakit M datang
melanda. Sekarang saya lebih senang dengan insta tak payah mengarang cerita
cuma m...
8 years ago
-
Happy Birthday To ME !
-
Assalamualaikum wbt.....
Terima kasih atas doa2 dan ucapan2 yang dikirim buat KA hari ni...
(credit Youtube)
Alhamdulillah Ya Rabbi...
Bersyukur kerana ma...
8 years ago
-
Tukar Side Mirror Kereta Viva
-
Sudah lama saya tidak bercerita mengenai kereta Viva saya. Kini adik saya
menggunakan kereta berkenaan untuk ke tempat kerjanya. Baru-baru ini *side
mirror...
10 years ago
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mrs. A pun sewaktu kecil dahulu pernah gak memancing di bendang ikan yang selalu dapat tak lain tak bukan ikan puyu. Tapi lebih suka bela aje puyu tu
ReplyDeleteLA NI IKAN PUYU RAMAI YG BUAT PEKASAM JER MRS.A TQ.
Deletehmmm... mak nyuuusss...
ReplyDeletetapi saya gak hobi mancing, lebih suka beli. :D :-d
salam kenal dari indonesia
ReplyDeleteOh begini ye masaknya asam pedas dengan asam keping, saya letak air asam jawa ala nyonya style ke tu? patut likat nak macam PI macam makan kat kedai :)
ReplyDeleteTakyah tumis2 senang tu, tapi saya tak reti mkn ikan sungai/ paya ni, lebih2 lagi tak reti nak memprosesnya supays tak hanyir.
Deletesedap nya asam pedas puyu dh lama tl mkn asam pedas mcm ni P
ReplyDeleteAs/kum PI, mengimbau kenangan lama... saya pun masa kecik2 suka memancing dengan arwah abg. (eh bukan pancing tapi kail... hehhe..) masa tu tak takut apa pun... pacat ke lintah ke... redah je... tapi sekarang kalau terjumpa pacat mahu sampai ke hujung tanjung menjerit ketakutan... rindu kalau di kenang2kan masa lampau...
ReplyDeletesedap isi ikan puyu ni... arwah mak saya, kalau dapat kail ikan puyu, sembilang/keli, dan haruan, dia kan masak lemak cili padi... Tapi sejak dah duduk di bandar ni dan dah biasa makan ikan laut, saya tak lalu makan ikan2 sungai/ikan darat...
Tak pernah lagi makan ikan puyu... :(
ReplyDeleteTempat saya takdelah bendang ,masa budak2 dulu pancing ikan kat parit2 je...
ReplyDeleteSaya pun tak pernah lagi rasa makan ikan puyu buat asam pedas... nak juga rasa nanti...
ReplyDeletesaya panggilnya ikan sepat . paling byk dapat bila arwah abah menjala . goreng garing , mkn dgn nasi panas dan sambal belacan memang sedap !
ReplyDeleteperrrgh.. memancing then masak pergh =)
ReplyDeleteikan puyu!!!! sedap jgk kalau di goreng garing
ReplyDelete