Sunday 17 January 2016

TENGGEK BURUNG DAN SERAI KAYU...

ASSALAMUALAIKUM...

ULAM PILIHAN

DAUN TENGGEK BURUNG DAN SERAI KAYU.

AGAKNYA KENAL KE DENGAN DUA POKOK HERBA YANG JADI PILIHN ENTRY PI KALI INI?



POKOK TENGGEK BURUNG
Dipercayai pucuk Tenggek Burung ini dapat mengecutkan rahim bagi wanita yang baru melahirkan. Selain itu, ia juga dikatakan boleh menurunkan tekanan darah tinggi, menghilangkan lenguh-lenguh di badan dan melancarkan aliran darah. Banyak lagi khasiat Tenggek Burung ini terutamanya kepada kaum lelaki. Kalau nak tahu, bolehlah tanya en. google ye.. 


Read more: http://ibuberbicara.blogspot.my




POKOK SERAI KAYU.

SERAI KAYU JENIS TUMBUHAN BERPOKOK  DAN MERIMBUN.... MUDAH DI DAPATI DI DUSUN-DUSUN...DI KEDAH DIPANGGIL POKOK CEMUMAQ DAN SERING DIJADIKAN ULAMAN YANG DICICAH SAMBAL BELACAN...DI PANTAI TIMUR TENTU DICICAH DENGAN SAMBAL BUDU..JUGA MENJADI ULAMAN PENTING NASI KERABU.
KHASIATNYA MENURUT UJIAN YANG DIJALANKAN MAKMAL UPM (UNIVERSITI PUTERA MALAYSIA) BOLEH MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI DAN JUGA AWET MUDA.

KALAU HENDAK AWET MUDA AMALKANLAH BERULAMKAN DAUN-DAUN HERBA DALAM DIET KITA SEHARIAN KERANA TERBUKTI IBU BAPA KITA YANG TINGGAL DI KAMPUNG MASIH SIHAT CERGAS WALAU BERUSIA KERANA SENTIASA MEMAKAN ULAMAN HERBA YANG TUMBUH SEMULA JADI TANPA DICEMARI RACUN MAKHLUK PEROSAK

PIC GOOGLE IMAGES.

11 comments:

  1. Salam hujung minggu, kak PI..
    tenggek burung pernah makan...serai kayu tak pernah, first time dgr..

    ReplyDelete
  2. Tenggek burung tu saya suka...serai kayu tu first time dengar dan tengok

    ReplyDelete
  3. Dah nampak lenguh-lenguh terasa pulak kat kaki..mungkin tak perasan nama ulam, pucuk gajus makan, petai makan :)

    ReplyDelete
  4. serai kayu tu saya tak kenal . rasanya blm pernah jumpa dan makan. saya klu ulam , mkn je ...

    ReplyDelete
  5. Pucuk tenggek burung kakak makan PI. Kakak memang suka. Siap cabut anak pokok kat kebun bapak bawa balik JB tau. Sama dgn pokok singkel/beruas/bebuas -cabut balik balik. Tapi serai kayu ni kakak tak tahulah. Kalau kakak tahu mesti kakak makan juga sebab kakak suka makan berulam:)

    ReplyDelete
  6. Biasa dengar nama2 tu tapi jarang sekali tengok pokoknya... dapat tengok kat sini... :)

    ReplyDelete
  7. Baru tahu pokok tenggek burung tu

    ReplyDelete
  8. Saya ada tanam tenggek burung ni PI,amik anak pokok dari rumah mk kat kg dulu...lama dah tpi masih tetap subor.Tapi pokok serai kayu memang tak kenal lah...mungkin juga pernah mkn tpi tak tau nama.

    ReplyDelete
  9. saya ada kenal dengan pokok ini.dan saya juga kenal lebih daripada 20 spesies pokok ulaman lain yg sukar didapati.0199958133,jom kongsi sama-sama

    ReplyDelete
  10. Salam.. apa beza daun tenggek burung dgn daun salam.. atau sama?

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist