PENULISAN
PUISI.
BISMILLAHIROHMANIRROHIM
LUAHAN
perasaan hati yang digarap sebaiknya mencetus ilham dalam membentuk kuntuman
puisi yang disukai pengkaryanya. Setelah pengkaryanya berpuas hati barulah
boleh memikirkan langkah seterusnya. Permulaannya adalah renungan mata hati
tanpa susah payah memikirkan apa saja temanya terlebih dahulu. Apa yang dilihat
sepasang kejora mata dan hati menafsir maknanya lalu aksara segera pula
menyusun bait-baitnya.
Antara definisi puisi yang popular dari Barat
ialah yang dikemukakan oleh Samuel Taylor Coleridge sebagai "Kata-kata terbaik dalam
susunan terbaik" (The best words in the best order).
Penyair memilih kata-kata yang setepatnya dan disusun secara sebaik-baiknya,
misalnya seimbang, simetris, antara satu unsur dengan unsur lain sangat erat
berhubungannya, dan sebagainya.
Menurut Zaaba puisi adalah karangan yang
digunakan untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yang indah, dan
melukiskan kemanisan dan kecantikan bahasa.
Menurut H.B. Jassin, sajak itu adalah suara hati penyairnya, sajak lahir daripada jiwa dan perasaan tetapi sajak yang baik bukanlah hanya permainan kata semata-mata. Sajak yang baik membawa gagasan serta pemikiran yang dapat menjadi renungan masyarakat.
Menurut H.B. Jassin, sajak itu adalah suara hati penyairnya, sajak lahir daripada jiwa dan perasaan tetapi sajak yang baik bukanlah hanya permainan kata semata-mata. Sajak yang baik membawa gagasan serta pemikiran yang dapat menjadi renungan masyarakat.
Sumber
http://mimbarkata.blogspot.my/
Puisi
Penulis/PI kebanyakannya tertulis secara spontan ekoran berhadapan dengan sesuatu
peristiwa yang sentiasa silih ganti berlaku di persekitaran hidup. Kadang kalau
detik yang dilalui suasananya riang gembira maka akan cerialah puisi itu dengan gambaran
hati yang tersenyum ria. Kedukaan dan kepahitan hidup pula akan menyebabkan
Penulis mencoret puisi yang melankolik, sedih, pilu. Walau bersifat puisi peribadi yang hanya perlu disimpan sebagai
koleksi.
Menulis
puisi memang sudah lama diminati sejak di bangku sekolah lagi. Apalagi setelah
terdedah dengan puisi puisi indah yang menyirat makna sebenar kehidupan nukilan
Sasterawan Negara yang pertama iaitu Usman Awang atau nama penanya Tongkat
Warant lewat antologi puisi DURI DAN API yang menjadi teks subjek sastera 1975.
Berpeluang
pula mengenali Sasterawan Negara yang
menghasilkan karya penulisan hebat aneka genre melalui surat-surat yang dikirim
kepada beliau. Seorang yang sangat berbudi mulia sekali peribadi SN yang pertama
ini. Sanggup beliau yang terhormat itu melayani seorang anak sekolah yang
kononnya sangat meminati subjek kesusasteraan dan ingin berkarya kreatif
menulis puisi persis idolanya yang terbilang itu dengan menghantar buku buku
berkenaan sastera kepada Penulis.
Hanya
ungkapan terima kasih yang sebanyaknya mampu Penulis ungkapkan dan dengan iringan doa
semoga roh Allahyarham Sasterawan Negara yang banyak berjasa kepada negara itu dicucuri rahmat-Nya
dan rohnya berada di sisi-Nya di kalangan para solehin beriman. Al fatihah.
Amiin.
Sajak
DURI DAN API oleh SN Usman Awang @ Tongkat Warrant.
Duri dan Api
Kawan-kawanku yang dikasihi
semalam kita bertemu kembali memadu
ketika matari tersangkut di bumbung Utusan
kita tidak menerima apa yang ada
yang dinyanyikan dari hati berani
dengan tangan erat pada keyakinan terpahat.
semalam kita bertemu kembali memadu
ketika matari tersangkut di bumbung Utusan
kita tidak menerima apa yang ada
yang dinyanyikan dari hati berani
dengan tangan erat pada keyakinan terpahat.
Lagu kita telah mulai
terpancar
ah, anak-anak manisnya menjenguk keluar
di luar udara basah dalam matari bersinar
semua antara kita lagunya seluruh sedar.
ah, anak-anak manisnya menjenguk keluar
di luar udara basah dalam matari bersinar
semua antara kita lagunya seluruh sedar.
Apakah ini derita diri dalam
mimpi
atau kenyataan pahit menjepit
pada lena yang membunuh kehidupan manusia
sama-sama kita rangkul menguji diri.
atau kenyataan pahit menjepit
pada lena yang membunuh kehidupan manusia
sama-sama kita rangkul menguji diri.
Kawan-kawanku yang dikasihi
di belakang duri di depan api
kita tidak bisa undur lagi
duri dan api, tajam panasnya kita hadapi.
di belakang duri di depan api
kita tidak bisa undur lagi
duri dan api, tajam panasnya kita hadapi.
Semalam dan hari ini kita
diukir sejarah
di mana air mata tidak akan menitik tumpah
sebab kebulatan ikrar tak akan berubah
apa saja kita tidak akan menyerah.
di mana air mata tidak akan menitik tumpah
sebab kebulatan ikrar tak akan berubah
apa saja kita tidak akan menyerah.
Oleh: Usman Awang.
(Catatan pertama Pemogokan Utusan Melayu)
(Catatan pertama Pemogokan Utusan Melayu)
CARA
PENULIS MENCORET PUISI
1.
Meneliti karya penulis penulis puisi mapan.
Dalam
apa saja yang ingin direalisasikan dalam kehidupan perlukan kemahuan dan
kesungguhan. Yang pertama tentulah minat dan bakat. Kedua cuba kenali
penyair-penyair terkenal yang banyak menerbitkan karya puisi di media massa.
Menikmati dengan asyik keindahan karya karya penyair terkenal itu walau kadangkala
sukar memprosanya kerana sarat dengan simbol perlambangan, metafora dan maksud kiasan
tersirat.
Dalam
konteks ini Penulis hanya mampu kenali beberapa nama saja iaitu penyair Nawawee
Mohamad, Noorlaila Ghafar, Zaharah Nawawi, Ahmad Solehin, Ilhamsuri, Ami Masra,
Kathrina tati sitaim, sekadar menyebut beberapa nama. Dan ramai yang tidak
penulis kenali terutama di kalangan penyair baru generasi Y, Z yang ternyata
kehebatan mereka dalam berkarya puisi. Penyair Noorlaila Ghafar baru-baru ini
menerbitkan bersama ITBM antolgi puisi NYANYIAN MURABBI koleksi puisi murni
keTuhanan yang amat indah.
2.
Berkenal mesra dengan penullis penulis mapan.
Mengapa
pula perlu berkenal mesra dengan penyair penyair ternama hanya kerana mahu
menulis puisi? Pepatah Arab ada mengatakan jika seseorang berkawan dengan
pembuat minyak wangi tentu keharumannya akan terpalit juga secara tidak
langsung kepada yang rapat dengannya. Tetapi niat sebenarnya kenalah dibetulkan
semata-mata ikhlas di hati demi Allah. Bersilaturahim di tuntut Allah demi
kebaikan kehidupan. Dengan cara mengeratkan silaturahim saling kita dapat
bertukar pandangan juga memperbaiki kekurangan di dalam pengolahan dalam
berkarya dan memperbaiki kelemahannya.
3.
Memilih tema kesukaan Penulis.
Penentuan
tema di dalam penghasilan karya sajak memang perlu. Tetapi tetap bergantung kepada
situasi dan suasana. Sajak yang ditulis semata-mata gejolak perasaan tentulah
bertemakan apa yang dirasai hati iaitu sedih, riang, gembira, duka berhadapannya.
Secara tidak sedar pantas ilham menjengah dan sajak pun ditulis secara kasar.
3.1 Sajak isu semasa.
Apa
saja yang berlaku di persikataran samada dalam dan luar negara jadi pemerhatian
dan renungan jiwa halus tentangnya untuk menghasilkan sajak yang berkait
dengannya. Memilih pula latar suasana yang bertepatan.
Sekadar contoh:
Perang yang kejam telah
bermula
Di Sham, Syria,
Lubnan.
Mengorbankan
kehidupan.
Pelarian
bergelandangan
mencari perlindungan
dengan harapan
kedamaian dipulihkan.
Paridah Ishak
19 Jan 2016
4.
Sajak permintaan.
Sajak
permintaan adalah sajak yang telah ditentukan tajuknya yang jadi fokus utama
seperti KECINTAAN ALAM. Namun temanya
tetap berbeza antara setiap tajuk pilihan. Penulis amat selesa sekali dengan
tajuk sajak yang berkaitan alam kerana kehidupan yang dijalani lestari bersama
alam. Sekiranya sajak yang ditulis diterima yang memintanya syukur
Alhamdulillah. Kalau ditolak pun bersyukur juga justeru menyedari masih ada
kekurangan dan kelemahan pada sajak tersebut. Dan perlu diperbaiki lagi.
Menghasilkan sajak permintaan mesti sangat teliti dalam pemilihan kata dan
perlu merujuki sumber sepatutnya sekiranya ingin memasukkan dalam sajak
tersebut info sebenar. Tidaklah boleh menulis fakta ikut suka di dalam sajak
yang pendek sekadar 20 atau 25 baris saja itu.
5.
Pemilihan kata/diksi
Pemilihan
kata untuk sesebuah puisi tentulah yang indah dan bermakna tapi mesti
bertepatan. Penulis akan menulis menurut ilham yang tercerna. Pada mulanya
Penulis menyukai garapan kasar itu walau rasanya sudah sangat berpuas hati
tetapi tetap meminta pandangan penyajak berkelibar . selalunya daripada penyajak
Noorlaila Ghafar sebab beliau seorang yang prihatin dan rajin membantu Penulis
dalam berkarya sajak. Dan sajak dibawah ini adalah hasil pemurniaan penulis
Noorlaila Ghafar. Indah sungguh.
RERAMA HIJAU
Dan rerama yang mengepak sayap kecilnya
mengiringi langkah yangku atur.
Dan tidakku tahu ke mana hala destinasinya.
Rerama terbang membawa indah
warna-warni kepaknya
ke rimbun hutan dara
menghisap madu.
Rerama itu pernah hinggap
di sanggul nostalgiaku
memberi kemilau bahagia
memberi dalamnya luka.
Rerama semakin terbang jauh
ditelan rimba dara
meninggalkan aku di ranjang rindu
dan aku sering menyelak kembali
lembar silam itu.
PARIDAH ISHAK
ULU JEMPOL
30 NOV 015
6.
Licente
poetica
Di dalam menulis sajak atau lain-lain
karya sastera kreatif moden ada keizinan
yang diberikan untuk menulis tanpa format tertentu. Penulis sangat menyukainya.
Justeru di dalam sajak sajak yang Penulis hasilkan ada yang berima seperti
pantun, gurindam, syair, seloka dan rubaiyat yang sudah ditetapkan format cara untuk menulisnya yang berbeza antara
setiap puisi tradisi itu. Ada pengolahan kata yang sedikit seperti haiku dan
sonian. Apabila digabung sekali terhasillah sajak yang direkakarya tapi telah
hilang format asli tapi kepada Penulis terserlah keindahannya dalam bentuk
puisi pula.
Dan menulis sesuka hati memberikan
Penulis keselesaan tatkala menulis puisi.
Keizinan menulis puisi secara bebas
tidak membebaskan kita untuk lari daripada menyusun frasa yang teratur menurut
adab menulisnya. Tepat dalam penggunaan
huruf besar, ejaan dan tanda bacaan.
Memenuhi keperluan menulis sajak memeningkan juga kepada Penulis.
Berhari-hari juga untuk menghasilkan sajak terbaik. Terbaik kepada anggapan
Penulis saja pun.
7.
Pemurnian sajak.
7.1
Pertama, tipografi puisi. Ia merupakan bentuk
puisi yang dipaparkan oleh seseorang penyair. Ia meliputi atur huruf , atur
barisnya, puisi yang tidak dimulai dengan huruf besar, setiap hujung baris
bertanda noktah, tanda baca seperti titik dan koma. Penghasilan tipografi puisi
ini merupakan penentuan terhadap makna yang terkandung dalam puisi berkenaan.
Penulis akan memurnikannya terlebih
dahulu mengikut kemampuan diri seadanya sekiranya berhasrat menghantar karya
tersebut ke mana mana media penerbitan. Dan harus bersedia menahan rasa sedih
di hati andai karya yang dihasilkan dengan cernaan minda ditolak. Bersabarlah.
Mungkin tiada rezeki yang Allah tentukan di situ. Akuilah hakikat bahawa
Penulis bukanlah sesiapa di bidang persajakan. Namun masih meneruskan menulis
karya kreatif sajak kerana berminat menyusun, menggubah bahasa indah yang
menyegarkan jiwa. Dan Penulis masih lagi belajar tentang sajak ini daripada
kawan kawan penyair dan lain-lain sumber yang diyakini.
Daripada Abu Hurairah
r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda: “Sebaik-baik sedekah itu bahawa muslim itu
belajar akan suatu ilmu kemudian dia mengajarkannya akan saudaranya yang
muslim.” – Hadis riwayat Ibnu Majah.
Itulah dikatakan jiwa seorang penulis sangat berseni. Gerak tari tangan ketika menulis/menaip bergerak pantas seiring dengan akal yg mengarang. Keindahannya dinikmati pembaca. Semua itu ada pada diari PI yg tak semua org mampu dan miliki.
ReplyDeleteHEH..HEH..XDERLH KAK ZAKIE...SESEKALI TLS ARTIKEL YG PANJANG SIKIT...KAK KALAU NK TLS ARTIKEL PANJANG AMBIL MASA BERHARI-HARI JUGA...SBB TU N3 KAK KEBANYAKANNYA PENDEK JER..CPT SIAP CPT PUBLISH...TQ KAKZAKIE.
Deletesuka puisi-puisi kak PI..begitu puitis sekali..
ReplyDeleteTKSH NOHAS INSYA ALLAH XDERLH PUITIS SGTPUN..
DeleteMemang kagumlah pada mereka yang bijak mengatur ayat sehingga menjadi puisi indah. Saya ni memang takda bakat, kak. Takda bakat boleh diasuh tapi kalau tak berminat, itu yang susahnya ^_^
ReplyDeleteMembaca coretan akak ni pun saya dah rasa indahnya susunan ayat-ayat akak ni tak macam saya yang suka 'merewang' entah ke mana-mana! Memang takda bakat menulis puisilah senang cerita saya ni!
BERKARYA KREATIF PERLU MINAT SAJA KURANG MINAT TENTU XJADI TAPI MENULIS RENCANA YG FAKTA RAMAI YG BERBAKAT TU...LBH LAGI YG BERMINAT MENCORET APA SAJA MACAM MD...KAK MMG XMAMPU MENULIS SEBAIK MD..KAKZAKIE NOHAS..BP..ZUMAL YANTY YATI..KK..MKL.USTAZ ABUIKHWAN N KAWAN2 BLOGGER YG LAIN..TQ MD
DeleteBetul PI seorang gifted berbakat dan bijak menyampaikan mesej di dalam bahasa halus lagi bermakna, keep it up :)
ReplyDeleteHEH..HEH..YELAH TU..INSYAALLAH..TQ BP.
DeleteSuka puisi Kak PI. Ringkas tapi padat isinya.
ReplyDeleteTKSH FIDAH..SAJAK ORG MLS PENDEK JER HEH..HEH..
DeleteWah, ramai yg puji puisi PI ni, saya blm berpeluang menelusurinya, in shaa Allah...
ReplyDeleteSaya pun suka puisi terutama puisi islamik.
BAGUS JUGA PUJI-PUJIAN MENYUKAKAKAN HATI PENERIMANYA KAN NOR...TAPI PUISI2 KAK BIIASA JER XLAH SEBAIK PUJIAN KWN2 TU...TQ NOR AZIMAH.
DeleteSuka sangat puisi, perseitaran selalu beri ilham untuk kita berpuisi
ReplyDeleteHMM BETUL TU ZUMAL...PERSEKITARAN SELALU MEMBERIKAN ILHAM UTK KITA BERPUISI...TQ.
ReplyDeletesajak itu kadangkala akan lahir atau terbina apabila ada perasaan ..kalau sedih lain lontaran kata, bila gembira lain kiasan kata yang amat mendalam. Best kalau pandai buat sajak ..kurang terbeban..terlelari kekusutan fikiran..ada kala begitu. Pada yang ada perasaan..
ReplyDeletedua wajah penulis terhormat negara..
ReplyDeleteJiwa seni ni adalah anugerah Illahi kpd sesetengah insan... meluahkan isi hati utk dicerna masyarakat. Kak PI ada anugerah bakat tu... :)
ReplyDelete