Sunday 21 September 2014

PENYAKIT HATI DAN JIWA, CARA RAWATANNYA..

ASSALAMUALAIKUM...

Kuatnya sebatang pokok bergantung kepada akar tunjangnya. Jika akar tunjangnya kuat, walaupun dipukul ribut taufan, pokok tidak mudah tumbang. Demikianlah kekuatan fizikal manusia bergantung kepada hati. Jika hati kita kuat, walaupun sehebat mana cabaran dan dugaan yang dihadapi, kita tidak mudah rebah dan patah semangat.

Bahkan baik atau buruk perangai manusia itu bergantung kepada hatinya. Sebagai mana hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya, tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotorlah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan itu ialah hati".

Sebab itulah jika kita hendak berubah atau tidak, daripada amalan hidup negatif kepada positif, bergantung kepada hati. Kita tidak akan nampak diri kita salah, jika hati kita masih belum terbuka atau 'buta mata hati'. Kesedaran untuk membuat perubahan diri akan timbul apabila hati kita bersih. Iaitu bersih daripada 10 penyakit hati dan jiwa yang menyerlahkan perasaan negatif dalam diri kita.

Pertama, ujub. Iaitu perasaan kagum terhadap diri sendiri. Berasa diri kita terlalu baik dan hebat berbanding orang lain. Ubatlah penyakit hati ini dengan menjadi pemerhati kepada diri sendiri, dengan bermuhasabah mencari kekurangan dalam usaha menambah ketakwaan.

Elakkan daripada menjadi pemerhati orang lain dengan tujuan untuk menilai, menghukum dan membuat perbandingan antara amalan orang lain dengan diri sendiri. Ikhlaskan diri dalam segala amalan kerana Allah, dan jangan mengharapkan penghargaan manusia. Dunia dalaman kita menentukan dunia luaran kita. Jangan malu kepada manusia, tetapi malulah kepada Allah, serta hentikan sebut perkataan, "apa orang kata."

Kedua, perasaan sombong iaitu tinggi hati, angkuh, riak dan bongkak. Berasa segala kejayaan kita adalah kerana kehebatan kita, hingga melupakan kuasa Allah Yang Tinggi. Berani melakukan dosa dan meninggalkan suruhan-Nya. Menurut Al-Bukhari, "orang yang jahat akan melihat dosa-dosanya seperti lalat yang hinggap di hidungnya, dengan santai dapat diusirnya hanya dengan mengibaskan tangannya. Adapun orang Mukmin melihat dosa-dosanya bagaikan dia duduk di bawah kaki gunung yang akan menghempapnya."

Menghargai

Ketiga, perasaan iri hati dan dengki. Iaitu tidak boleh melihat orang lain lebih daripadanya, sentiasa hendak bersaing, tidak bersyukur dan sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang kita telah ada, tetapi sibuk mempersoalkan apa yang kita belum ada.

Orang yang menjaga kebersihan hatinya, setiap hari akan lihat apa yang difokuskannya? Kesyukuran atau kesukaran? Apa yang kita fokuskan akan menentukan kualiti hidup kita. Marilah menjaga hati kita daripada penyakit dengki. Selalunya orang akan mengata atau mengumpat orang yang mereka dengki.

Keempat, bersangka buruk. Orang yang bersih hatinya akan hidup dengan penuh ikhlas dan memperbanyak kasih sayang kepada dirinya dan orang lain. Membuang semua perasaan negatif dan tidak sekali-kali berfikir negatif tentang sesiapa. Sibuk memperbaiki diri sendiri sehingga tidak nampak keburukan orang lain.

Kelima, perasaan ego. Orang yang ego sebenarnya ada perasaan rendah diri yang tersembunyi dalam dirinya. Oleh itu bina keyakinan diri dengan mencari reda Allah SWT, supaya dapat menghilangkan rasa ego dan sombong. Sibukkan diri menghargai, bukan mencari penghargaan. Manusia yang paling tenang bebas daripada penghargaan manusia, hanya kasih Allah yang dicari. Lebih baik kita dianggap bodoh tetapi benar, daripada dianggap cerdik tetapi berbohong.

Keenam, perasaan marah. Orang yang hebat bukanlah orang yang dapat membandingkan diri dengan kekuatan. Orang yang hebat ialah orang yang mampu mengendalikan nafsu marahnya ketika marah.

Ketujuh, perasaan takut dan risau. Lebih takut dan risau kepada peraturan manusia daripada hukum Allah. Risau dengan dunia ialah kegelapan hati dan risau dengan akhirat ialah cahaya bagi hati. Banyak orang yang tersalah jalan tetapi berasa tenang kerana banyak teman yang sama-sama salah, dengan mengikut jalan yang sama. Beranilah untuk menjadi benar walaupun kita bersendirian mengikut jalan yang lain. Jangan mengharap dunia berubah sebelum kita berubah.

Kelapan, perasaan dendam. Dendam yang berpanjangan akan menjadi racun yang menjejaskan secara perlahan-lahan kesihatan diri kita. Sabar, reda dan maafkan semua kesalahan orang, itulah jalan keluar daripada penyakit hati dendam. Sabar itu pahit tetapi buahnya manis.

Kesembilan, bakhil dan kikir. Salah satu kunci syurga ialah murah hati dan baik budi. Sikap pemurah hati meluaskan rezeki, memanjangkan silaturahim dan menghindarkan musibah.

Kesepuluh, terlalu mengikut perasaan. Segala tindakan tidak berlandaskan fikiran. Dalam tubuh manusia ada sel aktivasi, otak yang mempengaruhi emosi kita dan apa yang kita lihat. Apa yang kita lihat dan dengar semua masuk pada mata kita. Sebenarnya apa yang kita lihat bukan hanya dengan mata, tetapi kita melihat melalui mata dengan hati dan otak.

Sebab itulah dalam Jurnal Senyumlah Wahai Hati, terbitan As-Sohwah, disarankan rawatan hati mesti melalui lima perkara. Iaitu mengawal apa yang kita dengar melalui telinga, mengawal apa yang kita fikirkan melalui minda, mengawal apa yang kita perkatakan melalui mulut dan lidah, dan mengawal apa yang kita pandang melalui mata.

Akhirnya jurnal ini membimbing kita mengawal apa yang kita lakukan dalam kehidupan sehari melalui persekitaran (sama ada di tempat kerja, tempat belajar, antara keluarga/jiran tetangga, dan ibadah). Dapatkan jurnal ini, kerana dengan mencatat setiap hari apa yang kita lakukan yang memberi kesan kepada hati kita selama 30 hari, insya-Allah kita dapat mendidik diri kita ke arah yang positif. "Jom jaga diri, jaga akidah, ibadah dan akhlak."

PROF. DR. MUHAYA MOHAMAD ialah Profesor Oftalmologi, Allianze University College of Medical Sciences (AUCMS), Pengarah dan Pakar Mata, Prof. Muhaya Eye and Lasik Centre, dan Penceramah Utama Jelajah Celik Famili dan Felo Dakwah Yadim (Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia)
Fanpage: facebook Prof Dr Muhaya
twitter@drmuhaya


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/



21 comments:

  1. Artikelnya bagus. Lengkap. Bole nih dijadikan refeensi

    ReplyDelete
  2. tq Asep Haryono...sama2 kita berkongsi ilmu yg bermenafaat.

    ReplyDelete
  3. Betul sekali mbak, semua bergantung ke hati kita jua...
    seperti hadist yang mengatakan "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang ada pada diri mereka,” :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dgnmu..insya Allah..tq Marnes Klicker.

      Delete
  4. artikel yang lengkap sekali...semua bergantung pada hati kita juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar tu segalanya terpulang pada hati kita...tq acik Aku Pengibur.

      Delete
  5. Terima ksh ya kak untuk pencerahannya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 mbak susi...berkongsi yg baik utk semua...tq

      Delete
  6. Penyakit hati ini tiada siapa yg boleh merawatnya kecuali diri sendiri...
    Satu panduan yg amat baik ni...wajar kita amalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lya benar tu berusaha merawat hati n jiwa sendiri yg sakit dgn pandangan positif... bersandarkan alquran n hadith...tq BM.

      Delete
  7. Replies
    1. yes sharing is caring...tq dik budi purnomo.

      Delete
  8. Assalam..hati tempat jatuhnya pandangan Allah..maka bersihkanlah ia dari segala sifat2 mazmumah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam nohas insya Allah..masih di Jepun lagi...tq nohas.

      Delete
  9. Cantik N3 ini. Kakak suka. Betul kalau asyik kerja memerhati org ada aje yg tak kena. Tak tahu diri sendiri kena perhatikan org. Belum lagi sipencatat dosa/pahala yg pernah culas juga sentiasa mencatat. Hati-hati memerhati, walau sekadar dgn hati kerana hati ini kadang tak berhati-hati ketika memerhati...

    ReplyDelete
  10. terima kasih kak zakie..benar sekali komen kakzakie..kak pun pernah lakukan kesilapan begitu...astagfirullah...jahilnya kak kan..

    ReplyDelete
  11. selalu hilang kawalan.... kurang kesabaran... tidak fikir panjang... akhirnya tersasar dari landasan hidup... minta dijauhkan...

    ReplyDelete
  12. itulah tanda hati n jiwa sedang sakit n perlu dirawat...tq idah.

    ReplyDelete
  13. kak nah suka n3 nie..nice sharing..terima kasih PI..

    ReplyDelete
  14. Nabi Muhammad s.a.w bersabda,

    "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."

    (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist