Thursday 11 July 2024

HARI PENEROKA FELDA 7777

 ASSALAMUALAIKUM


HARI PENEROKA FELDA 7777

 

 


HARI PENEROKA 7777

 

 

Sangat meriah sekali sambutan Hari Peneroka pada tarikh tersebut di Felda Ulu Jempol tempat tinggalku. Ramai yang tidak keberatan menggabungkan diri. Maklumlah teruja hendak meraikan sambutan Hari Peneroka yang diadakan buat kali pertama lah katakana.

Pada sebelah siangnya diadakan pameran kraftangan, masakan kuih-mueh, lauk-pauk, kek, gubahan bunga dll oleh wanita perkumpulan GPW rancangan. Bahan-bahan itu dipertandingkan pula. Maknanya yang dipilih juri dan diletakkan nombor 1, 2 atau 3 akan ada hadiah yang menantinya.

Hadiah-hadiahnya disampaikan YB ADUN TAJAU untuk pelbagai kartegori pada acara tersebut. Aku pula ditugaskan membawa talam berisi hadiah yang akan disampaikan YB kepada penerimanya. Banyak gambar- gambar menarik  dirakamkan sempena insiden bersejarah tersebut oleh seorang sahabat juga pegawai FELDA di sini.

Aku membelinya sekeping saja dan bercadang menjadi kembaran pada berita akan kutulis mengenainya. Mencuba nasib sebagai penulis berita secara suka-suka. Dalam foto itu terselit juga keberadaanku sisi YB. Tapi tidak ketara sangat.
Wah! Sungguh takku duga tulisanku itu disiarkan dalam Utusan Malaysia terbitan July. Tarikhnya aku dah lupa.

Ekoran berita  disiarkan Utusan Malaysia itu ada pula yang merungut, kononnya aku tidak masukan fakta sebenar siapa yang terlibat.
Aku diam saja. Mengaku saja kesilapan yang tidak tersengaja. Lagipun aku pun baru belajar menulis di akhbar.

Dan kini setiap kali sambutan HARI PENEROKA pada 7 July setiap tahun terimbau kembali peristiwa 7777.



2 comments:

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist