Saturday 1 July 2023

GUNUNG JERAI

 ASSALAMUALAIKUM

HARI PERTAMA AIDILADHA PI BERKESEMPATAN BERHARI RAYA BERSAMA ANAK CUCU DAN SAUDARA MARA DI KEDAH KAMPUNG HALAMAN PI...SEBENARNYA ANAK2 TERINGIN NAK MERASA BERAYA DI SANA..PI MENGEKOR SAJA MACAM BIASA HEH HEH..



Di kampung Kuala Dulang Khechil
ziarah raya di rumah makcik/pakcik dan adik2 sepupu Jamilah, Jamaliah/suami, Lan, Fikah/suami ...Alhamdulillah sedapnya jamu selera dengan menu raya istimewa dan minum nira nipah yg manis asli usaha makcik yg rajin sambil menikmati indah saujana bendang terbentang.

Menziarahi rumah pak ngah dan mak ngah di kg Pauh yang terletak dalam dusun buahan di kaki gunung Jerai. Nak makan durian, cempedak, manggis rambai dll semua ada. Dapat bertemu adik Rahim isterinya Leha dan anak menantunya. Adik Mi pun ada...sibuk sangat di dusun menguruskan aneka buahan yg nak dijual pada peraih. Kedua beradik ini menyediakan pelbagai juadah enak. Kenyanglah anak cucu menjamu selera dalam nyaman suasana bawah teduhan rimbun pepohon buahan.







Hari raya kedua lepas beraya rumah bang Cik di Yan kechil perjalanan diteruskan mendaki gunungJerai pula...hujan menyimbah sepanjang jalan sampai ke puncak...sejuk mengulit...hujan dan kabus menyuramkan suasana tapi ramai wisatawan ke sana sini melawat tempat menarik terutama batu kapal dan makam Tok Sheikh..PI hanya dapat kongsikan pic kelabu titipan anak2 sebagai sekadar rakaman kenangan pernah juga tiba di sini..Alhamdulillah, 







 









7 comments:

  1. Waalaikumussalam.
    Cantiknya pemandangan. Tumpang seronok ye Kak PI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tksh amie ya pengalaman pertama kali naik gunung

      Delete
  2. Sejuk ke kat atas Gunung Jerai tu? Macam sejuk je tu...

    ReplyDelete
  3. wahhhh kak pi balik beraya kat kampung ya...

    tgk gambar atas gunung jerai tu...nmpk sejuk betul tu

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist