Friday 23 October 2020

OKB

 ASSALAMUALAIKUM


OKB



Tajuk cerpenku kali ini OKB lela...
Demikian smsku kepada sahabatku, Lela penulis yang menggunakan nama pena NOORLAILA GHAFAR yang rajin berkarya. Dan karya-karyanya sering menangi hadiah penulisan.

Aku bukan penulis seperti ramai rakan-rakan penulis hebat dan giat berkarya. Aku sekadar berkarya suka-suka, menghibur hati sunyi, mengisi ruang masa. Tidak ada apa-apa matlamat yang hendak dikejar pun. Agaknya kalau aku tidak patah kaki dan pinggul pastinya aku tidak mengadap skrin computer dan mengetik keyboard setiap hari. Hobiku yang utama hanyalah berkebun. Lantaran tiada lagi dayaku hendak menguruskan kebunku maka di sinilah aku terduduk lesu di atas kerusi roda bertemankan computer yang sering bertukar ganti. Biasalah benda baharu alam ini tidak akan kekal selamanya.
Kenapa OKB ida? Orang kaya baru ya...
Balas sms lela

Bukanlah lela......Orang Kurang Berupaya...sy lh tu...
Jelasku dengan sms sambil gelak sinis.

Aku teringatkan secebis kisah itu tika hendak bertemu dengan seorang rakan fb iaitu Rashida Othman di cafe Selayang. Beliau ini ingin sekali menemuiku walauku katakan kepadanya aku ini adalah OKU.

Pertemuanpun diatur seesuai dengan janji yang dimeteri. Aku sampai lebih dulu bersama anak menantu dan cucu yang menemani. Seorang lelaki Cina mungkin sebaya aku lantas segera turun dari cafe berusaha untuk menolongku menaiki tangga cafe yang cuma dua takah itu.

Hatiku tersentuh sekali dengan keprihatinannya membantuku tanpa mengira siapa aku. Berkali-kaliku ucapkan rasa terima kasihku kepadanya.

" Takpa saya pun tua......saya faham masalah orang tua..."
Dan orang-orang tua sepertiku juga lelaki Cina itu tentu ingin hidup harmoni saling tolong bantu tanpa ragu dan keliru menghuni sebuah negara yang aman dari sengketa. Apalagi setelah bergelar OKB atau OKU...

11 comments:

  1. semoga akak akan terus tabah menghadapi kehidupan sbg OKU. Think positive. In Shaa Allah, u will be successful in life..

    ReplyDelete
  2. waalaikummusalam
    semoga dikurnikan kesihatan
    yang baik utk akak

    ReplyDelete
  3. terharu saya membacanya, semoga kak PI dipermudahkan urusan sentiasa :)

    ReplyDelete
  4. Sebak hati saya baca. Terus insaf semua yang ada pada kita dan di sekeliling kita hanyalah pinjaman sementara dari-Nya. Bila-bila masa Dia akan tarik kembali, tapi masih banyak yang boleh kita nikmati. Tabahkan hati menempuh hidup ini.

    ReplyDelete
  5. akak oku yang kuat dan tabah, sekuat superman... heheheh

    ReplyDelete
  6. Walaupun kurang upaya dari fizikalnya...mental ya tetap kuat,semangatnya tetap jitu

    ReplyDelete
  7. semoga silaturahim kekal terjalin indah..

    ReplyDelete
  8. Kak PI walaupun kurang upaya tapi punya kelebihan yang tak semua orang mampu buat.Kak boleh berkarya dengan begitu baik setanding dengan penulis2 lain.Semoga kak PI terus maju dlm penulisan dan sehat selalu.

    ReplyDelete
  9. Semoga akak terus sukses dan dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat. Aamiin...

    ReplyDelete
  10. Terharu baca kisah lelaki Cina yang bantu kak PI tu. Orang Malaysia ramai yang baik dan saling menghormati. Moga keamanan ini kekal

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist