Friday 22 May 2020

TAFSIR SURAH 21: AL ANBIYA' (PARA NABI) AYAT 91 -101.

ASSALAMUALAIKUM

PERKONGSIAN ILMU SURAH 21: AL ANBIYA' (PARA NABI) AYAT 91 -101.
Solat Isyak dan terawih malam ini diimami oleh Ahmad, anak ketujuhku yang baru pulang bercuti.
Suamiku memimpin bacaan kami secara bertalaqqi. Majlis ilmu kami malam ini, dua dalam satu. Pertama: Majlis khatam Quran. Syukur Alhamdulillah aku dan suami telah khatam 30 juzuk. Kedua: Kelas tafsir Quran.
"Mama mengapa bersungguh sangat mama buat kelas tafsir?" Tiba-tiba Afyan, anak sulungku bertanya.
"Mama mahu semua anak, menantu dan cucu memahami kandungan 30 juzuk Quran. Memahami wahyu Allah ini." Aku cuba memberi penjelasan.
"Mama terkesan dengan kata-kata guru mama Maulana Abdul Hadi, pondok Darul Uloom. Memahami 30 juzuk Al-Quran bagai kita memiliki segalanya walaupun kita tidak memiliki segalanya." Terasa mataku bagai dimasuki sampah.
"Oh...insaf..!" Afyan bersuara. Anak-anak dan menantu-menantu yang lain senyap.
"Ayat 91: DALIL NAQLI ke-10 kisah Maryam ibu Nabi Musa as." Aku memulakan tafsir.
"Minggu lepas telah disebut kisah Nabi Zakaria dan isteri yang lanjut usia dapat anak Nabi Yahya as. Sekarang kisah kelahiran luar biasa Maryam melahir kan Nabi Isa as tanpa suami."
"Maryam wali Allah menjaga maruahnya. Tidak berkahwin dan tidak berzina . Allah tiupkan roh ciptaan-NYA. Dan lahirlah Nabi Isa as tanpa bapa. Allah mahu tunjukkan kekuasaan- NYA."
Melihat mereka diam aku menyambung tafsir, sambil menunjuk nota di papan putih.
"Ayat 92 merupakan kesimpulan tentang ajaran agama Islam. Setelah Allah sebut kisah para nabi secara ringkas, Allah beritahu, kita semua daripada umat yang satu. Kita sembah hanya Allah sahaja, Tuhan yang satu. Dan berdoa kepada Allah sahaja."
Aku menjelaskan semua nabi-nabi dan rasul-rasul menyampaikan ajaran yang sama. Iaitu tentang akidah, cara hidup dan alam akhirat.
"Ayat 93: Sepatutnya semua umat manusia beribadah kepada Allah sahaja. Bersatu atas satu ajaran tauhid tetapi mereka telah berpecah- belah. Ada yang ikut jejak para nabi dan ada yang tak mahu ikut nabi. Allah menegaskan, semua akan kembali kepada- NYA. Semua akan mati."
"Nabi Isa as belum mati kan..?" Amla, anak keduaku mencelah tanya
"Nabi Isa as ada di langit kan..?" Zulaikha, cucu keduaku pula menyambung pertanyaan.
"Ya... Betul." Aku membenarkan.
"Nabi Isa as akan turun semula ke dunia sebelum kiamat. Baginda akan membunuh Dajjal." Amiru, anak kelimaku menambah info. Yang lain-lain hanya mengangguk tanda faham.
"Ayat 94: Sesiapa yang beramal soleh dan beriman dengan akidah tauhid. Segala usaha akan dibalas. Tiada usahanya tidak dihargai. Semua dicatat segala amalannya."
"Ayat 95: Allah menyebut; Haram mendapat iman kepada penduduk- penduduk yang telah Allah binasakan. Mereka tidak kembali kepada Allah, kecuali dalam keadaan syirik."
"Ayat 96: Apabila tembok yang menyekat Yakjuj dan Makjuj runtuh, mereka turun dari tempat tinggi dengan cepat."
"Yakjud Makjuj ni apa... Manusia ke..?" Denial, adik Zulaikha pula melontar tanya.
"Bukan manusia. Sejenis makhluk yang sangat ganas dan melakukan kerosakan." Jawabku.
"Tembok tu...Tembok Besar Negeri Cinakah?" Farah, isteri Ahmad
bertanya.
"Bukan..." Aku segera menjawab.
Aku menjelaskan dalam surah Al-Kahfi, tidak dijelaskan lokasinya. Allah SWT sebut tembok itu dibina pada zaman Raja Zulkarnain.
Apabila runtuh, Yakjuj dan Makjuj akan keluar. Mereka membunuh orang-orang yang tidak beriman. Orang-orang beriman berlindung dalam masjid-masjid.
"Ayat 97: ANCAMAN AKHIRAT, sebagai penakutan." Aku menyambung tafsir
"Apabila kiamat berlaku terbelalak mata kaum yang ingkar kerana terlalu terkejut. Mereka berkata; Aduha...Celakalah kami sesungguhnya kami dalam keadaan lalai dan zalim."
"Mereka lalai tentang akhirat dan tidak bersedia. Zalim pula bermakna syirik kepada Allah. Mereka sangat menyesal."
"Ayat 98: Allah menjelaskan kepada kaum yang syirik ini. Sembahan- sembahan yang kamu seru menjadi bahan bakar api neraka dan kamu masuk ke dalam neraka kekal
selamanya."
"Semoga Allah lindungi kita." Aku memohon doa.
"Amiin..." Mereka mengaminkan doaku.
"Ayat 99: Allah berkata kepada penghuni neraka. Sembahan- sembahan yang kamu seru itu, jika illah yang benar tentulah tidak masuk neraka. Tetapi sembahan- sembahan itu tidak dapat selamatkan kamu, malah masuk neraka bersama kamu."
"Ayat 100: Di dalam neraka penghuni- penghuni bertempik dan merintih dengan kuat. Mereka semua menjerit tetapi tiada siapa yang mendengar. Semua sibuk dengan hal masing- masing menerima azab dan seksaan. Suasana dalam neraka sangat bising dengan hiruk- pikuk."
"Ayat 101: BERITA GEMBIRA. Nabi-nabi yang kamu seru. Wali-wali yang kamu seru. Seperti Nabi Isa as, Nabi Uzair berada dalam kenikmatan syurga dan kekal di dalamnya. Mereka dijauhkan daripada neraka."
"Semoga kita semua dapat masuk syurga Firdaus."
"Amiin..."

1 comment:

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist