Friday, 19 December 2014

BICARA DATO' DR.HJ FADZILAH KAMSAH...

Assalamualaikum..

SALAM JUMAAT YANG MULIA..


PIC GOOGLE UNTUK HIASAN.

As salamu'alaikum shbt yg di muliakan Allah. Moga Jumaat ini membawa 1000 keberkatan. Salah satu syarat asas utk didik anak menjadi cemerlang ialah dgn membentuk suasana rumahtangga yg harmoni. Hari ini, saya seru diri saya & semua suami agar pamer kasih syg lebih drp biasa kpd isteri & semua isteri pamer lebih kasih syg kpd suami. Setiap pagi cuba doa & fikir: Bagaimana nak buat pasangan ku & anak2 ku agar tersenyum pagi ni. Senyum waktu pagi in sya Allah akan rangsang keceriaan, semangat, kesihatan & peningkatan prestasi sepanjang hari. Moga Allah rahmati & lindungi kita semua. Aameen, wassalam.

2.  Kita jadi ORG BAIK sbb Allah tak uji kita dgn beri peluang utk buat jahat. Jika Allah beri peluang utk buat jahat, blm pasti kita masih baik spt sekarang. Justeru, kita kena berterusan berdoa, usaha & pesan kpd diri & org lain utk sentiasa berbuat baik. Jgn menghina org yg melakukan kejahatan. Mrk mungkin sempat BERTAUBAT sblm meninggal dunia. Kita yg baik, tapi masih byk dosa ni, blm pasti sempat bertaubat sblm mati. Justeru, bersangka baik kpd semua org di sekitar kita. Moga Allah rahmati & lindungi kita semua. 

3.  Tidak salah untuk seseorang itu bertukar bidang asalkan mereka tahu dan boleh mengenalpasti bagaimana ilmu-ilmu yang dipelajari sebelumnya boleh bersalingkait, memberi manfaat dan melengkapkan ilmu yang ingin diceburi.

4.  Jika di tanya: Kenapa Allah masih hidupkan aku hari ini? Jawapan Imam Al Ghazali: "Kerana dosa ku terlalu byk & Allah masih izinkan aku utk bertaubat." Mari kita hisab diri kita & peka betapa byknya dosa kita! Mari kita segera bertaubat dgn solat taubat setiap mlm, istighfar 100X, maafkan semua org agar Allah maafkan kita & rangsang semua org maafkan kita, mohon maaf drp ibubapa & semua org di sekitar kita & sentiasa berdoa agar kita mati dlm husnul khatimah. Moga Allah sentiasa rahmati & lindungi kita semua. Aamiin, wassalam.

LIKE PAGE FB DATO, DR HJ FADZILAH KAMSAH..

28 comments:

  1. Buat orang tersayang senyum kan, hari ni saya dah basuh aquarium, rasa lega ikan-ikan happy walaupun orang tersayang yang buat keputusan untuk memeliharanya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh..heh...tersenyum bhgia krna saling bntu mmbntu..tq babYpose.

      Delete
  2. Penuturan dan bicara org berilmu selalu buat minda kita terasa dicuci dan ada rasa kelegaan menghayati kata-katanya.. Satu yg terbaik utk kita jadikan panduan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar tu..membaca tulisannya pun seolah sdg mndengarnya berceramah...selamba bersahaja...tenang jiwa tq kakzakie.

      Delete
  3. Terima kasih kongsi tazkirah. Amalan senyum dan buat semua orang gembira in shaa Allah kita akan sentiasa bahagia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 zaitun moga kitamndpt mnafaatnya...senyum pemanis wajh juga sedekah...tq

      Delete
  4. salam jumaat kak
    tq utk perkongsian

    ReplyDelete
  5. Kita jadi ORG BAIK sbb Allah tak uji kita dgn beri peluang utk buat jahat.

    suka kata2 ni

    ReplyDelete
  6. Salam Jumaat akak... Terima kasih atas perkongsian yer...

    ReplyDelete
  7. inspirasi dari sebuah artikel yang bagus dan mengajak serta kita semua untuk terus instropeksi diri betapa telah terlalu banyak dosa-dosa yang telah kita perbuat dan kita lakukan, dengan diingatkan seperti ini kita bisa lebih berhati-hati dalam melangkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..moga2 kita selalu muhsabah diri kita n bersedia terima tegran org lain demi kebaikan...tq chilembu thea.

      Delete
  8. Allah beri kita badan yg sihat dan usia yg panjang utk kita bertaubat . tapi kadang2 kita leka juga ...

    ReplyDelete
  9. bersyukur Allah beri badan yg sihat n bole beribadat bnyk2 kalau sudah sakit terbatas semua...tq QV.

    ReplyDelete
  10. Bagus untuk di kongsi ini kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dikbudi purnomo moga beroleh mnafaatnya.

      Delete
  11. Nice sharing...
    Dah lama rasanya tak dgr ceramah Dr Fadzilah Kamsah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak pun gitu jg kdg trlepas pndang tq fidah syah.

      Delete
  12. harap2 saya dapat bahagiakan orang di sekitar saya hari ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAaLLAH Moga2 bgtu n saling memahami...tq najib.

      Delete
  13. sebab tu kita kena salu husnul zon..bersangka baik kat org kan..bersangka buruk x pasal2 pahala kita dpaat kat org tu.

    ReplyDelete
  14. benar tu lagipun xbaik bersangka buruk melampau tq cikgu nick...

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist