بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...


GUNUNG-GUNUNG BERWARNA WARNI. FOTO2 ini BUKAN LUKISAN tetapi gambar gunung2 berwarna-warni di Negara China yang semulajadi. !

Bismillaahirrahmaanirrahiim

 Surat Al Fathir 27 - Gunung Berwarna Warni

Seperti halnya Surat Ar Rahman 19-20 yang menyebutkan fenomena alam berupa pertemuan dua lautan yang tidak bercampur; ternyata fenomena gunung berwarna-warni yang difirmankan Allah dalam Surat Al Fahir 27, pun benar adanya.

Meskipun demikian,mungkin masih banyak orang yang belum mengetahui fenomena alam yang indah berupa gunung-gunung yang berwarna-warni di Zhangye Danxia, provinsi Gansu, Cina.
Al-Qur'an telah menginformasikan fenomena alam tersebut 14 abad yang lalu. 

Apakah Nabi Muhammad SAW pernah ke Cina?
Tidak pernah sama sekali.
Tiada lain tiada bukan, informasi tersebut bersumber dari wahyu Allah SWT semata,
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ
"Tidakkah engkau melihat bahwa Allah menurunkan air dari langit lalu dengan air itu Kami hasilkan buah-buahan yang beraneka macam jenisnya.
Dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah yang BERANEKA MACAM WARNANYA dan ada (pula) yang hitam pekat."
(QS. Fathir 27)

Gunung yang terletak di China ini tampak seperti hamparan pelangi karena itu orang menyebutnya 'rainbow mountain'.
Gunung pelangi seluas 300 kilometer persegi ini merupakan bagian dari Zhangye Danxia Landform Geological Park yang terletak di provinsi Gansu, China.

Bukit dan lembahnya terdiri dari lapisan warna merah, biru, hijau zamrud, coklat, dan kuning.
Meskipun demikian, di sana tidak ditemui tumbuhan atau hewan apapun karena kondisi tanahnya yang tandus.

Fenomena alam yang menakjubkan ini merupakan contoh geomorfologi petrografi yang terbentuk karena kondisi lingkungan.

Menurut Telegraph, warna-warni perbukitan yang menakjubkan tersebut berasal dari batuan pasir merah dan mineral yang terbentuk sejak Periode Kapur, tepatnya 24 juta tahun lalu.

Gunung ini akan menampilkan pola warna yang berbeda-beda, tergantung pada kondisi cuaca dan pencahayaan matahari. Warna-warni gunung ini akan semakin kontras jika turun hujan pada hari sebelumnya
.
Saat gunung ini pertama kali diketahui khalayak melalui foto yang beredar di dunia maya, banyak yang beranggapan kalau pola pelanginya merupakan hasil rekayasa komputer. Tetapi sekarang Zhangye Danxia Park menjadi salah satu objek wisata paling dicari di China.

SubhanAllah.
MahaBenar Allah dengan segala firman-Nya.
Subhanallah

SUMBER FB DATO' IDRIS BUANG  ALHAJ.

30 ulasan - "GUNUNG-GUNUNG BERWARNA-WARNI....SUBHANALLAH! "

Kakzakie delete icon 9 April 2015 1:57 PTG

Subhanallah... betul-betul menakjubkan pemandangan mata kita semua.
Betul sesungguhnya kebesaran Allah tidak ada siapa lagi dpt menafikannya.
Kalau DIA nak buat apa pun boleh terjadi.

nohas delete icon 9 April 2015 2:03 PTG

Subhanallah..cantiknya..

kakyon delete icon 9 April 2015 3:16 PTG

subhanaallah..indahnya bumi ciptaan Allah ini..

Aku Penghibur delete icon 9 April 2015 3:42 PTG

subhanaALLAH cantiknya pemandangan ..Allahuakhbar !!

Lynn Munir delete icon 9 April 2015 4:54 PTG

Subhanallah, memang cantik. Kawasan ni tentu jadi tumpuan dan tarikan pelancong kan Paridah ?

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 9 April 2015 5:33 PTG

cantiknya...

Qaseh Vee delete icon 9 April 2015 9:57 PTG

melihat gambar saja sudah terpana . bagaimana pula jika di depan mata ... subhanallah !

Sylarius Yusof delete icon 10 April 2015 6:48 PG

Wah, cantik sungguh gunung-ganang tu. Semoga ia dijauhkan dari tangan-tangan manusia yang lakukan kerosakan.

Leony Li delete icon 10 April 2015 6:57 PG

ini sudah tersentuh fotoshop kayaknya

abuikhwan delete icon 10 April 2015 7:57 PG

Assalamualaikum kak,
Subhanallah, hebat ciptaan-Nya! Sekali pandang seperti dalam lukisan sahaja.

"Dan seandainya apa yang ada di bumi daripada pohon-pohon dijadikan pena dan lautan (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh lautan (lagi), tidaklah akan habis (ditulis) kalimah Allah. Sesungguhnya Allah adalah al-‘Aziz (Maha Perkasa), lagi al-Hakim (Maha Bijaksana)." (Luqman:27)

Zaitun delete icon 10 April 2015 8:44 PG

SubhanAllah speechless...ciptaan yang tidak ada tolok bandingnya.

paridah delete icon 10 April 2015 9:59 PG

ALLAHHU AKBAR...TQ KAK ZAKIE.

paridah delete icon 10 April 2015 10:00 PG

GAMBARANNYA LBH INDAH DARI LUKISAN...TQ NOHAS.

paridah delete icon 10 April 2015 10:02 PG

TIADA KATA SECANTIK BAHASA NK GMBRKNNYA...TQ KAK YON.

paridah delete icon 10 April 2015 10:04 PG

TERAMAT INDAH KAN..SUBHANALLAH..TQ ACIK AP

paridah delete icon 10 April 2015 10:07 PG

YA..CHINA DGN KEAJAIBANNYA JUSTERU ALLAH MENYEBUTNYA DLM ALQURAN...TQ LYNN.

paridah delete icon 10 April 2015 10:10 PG

MKL PERNAH KE CHINA MESTI DH SAMPAI TEMPAT NI TAPI CHINA TU AMAT LUAS KAN UMPAMA BERADA DI LADANG KAPAS PUTIH SEMUANYA..TQ MKL.

paridah delete icon 10 April 2015 10:10 PG

TERKESIMA TANPA KATA...TQ QV.

paridah delete icon 10 April 2015 10:14 PG

BENARTU..MOGA TIADA TANGAN2 YG MEROSAKAN KEINDAHAN KEJADIAN ALLAH...TQ SYLARIUS YUSOF.

paridah delete icon 10 April 2015 10:16 PG

ENTAHLAH MOGA TIDAK BEGITU..TQ LEONY LI.

paridah delete icon 10 April 2015 10:22 PG

WSALAM DIK USTAZ...TQ TAMBAHAN ILMUNYA MOGA KITA MEMAHAMINYA..TQ ABUIKHWAN.

paridah delete icon 10 April 2015 10:23 PG

HABIS KATA NK DIUCAP YA...SUBHANALLAH...TQ ZAITUN.

Sue Bee delete icon 10 April 2015 11:05 PG

Speechless daku..

Dunia Zumal delete icon 10 April 2015 2:33 PTG

Subhanallah, sungguh indah ciptaan Allah...

Cilembu thea delete icon 10 April 2015 2:42 PTG

Waallaikumsalam
keindahan atas segala ciptaan-Nya yang tak ada tandingannya mewajibkan kita selalu meng Agungkan nama-Nya terutama di hari Jumat mulia ini.
terimakasih telah menyejukkan hatiku di hari jumat ini

paridah delete icon 10 April 2015 3:35 PTG

SUBHANALLAH..BENARTU..DAMAIKAN HATI MENGAGUNGI CIPTAAN ALLAH...TQ CHILEMBU THEA.

paridah delete icon 10 April 2015 3:37 PTG

CIPTAAN ALLAH TIADA TANDINGNYA...TQ ZUMAL.

paridah delete icon 10 April 2015 3:38 PTG

HMM..TERKEDU...TQ SUE BEE.

Fidah Shah delete icon 11 April 2015 6:53 PG

Subhanallah..cantiknya.
Maaf Kak Paridah...lama dah tak berkunjung ke sini.

paridah delete icon 11 April 2015 8:33 PG

tq fidah..xmengapa kesibukan mmg mmbatasi pergerakan..tq fidah.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”