بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

SUBUR SEKALI RUMPUNAN KUCAI NI...PIC KUCAI NI DIKONGSI DARIPADA WALL FB SAHABAT PI Eve Lerno
1 hr near Lower chittering Australia. 
BELIAU INI SUDAH LAMA MENETAP DI AUSTRALIA BERSAMA SUAMI DAN ANAKCUCUNYA. RAJIN SEKALI BELIAU BERTANI MENANAM PELBAGAI SAYURAN, BUNGA-BUNGAAN DI KAWASAN RUMAHNYA YANG SANGAT LUAS ITU.


BUNGA-BUNGANYA PUN CANTIK KELIHATANNYA. PUTIH BERSIH.




PI DI KAMPUNG JUGA MENANAM KUCAI DI DALAM PASU TAPI TIDAKLAH SESUBUR INI DAN SELEBAR INI DAUNNYA. PABILA DAH PANJANG DAUNNYA AKAN DIPOTONG UNTUK DISAYURKAN ATAU DIRENCAH DALAM MASAKAN MIHUN, MEE. PALING MUDAH POTONG-POTONG MASUKAN DALAM ADUNAN CEKODOK UDANG. SEDAP TU.

KUCAI JUGA BOLEH MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI DAN MEMBERSIHKAN DARAH.


KHASIAT KUCAI

1. Menurunkan Berat Badan

Kucai berkhasiat untuk menurunkan berat badan. Makanan ini sering dikonsumsi olehmereka yang sedang melakukan diet. Kucai kaya akan kandungan antioksidan tinggi, serat, vitamin, kalsium dan mineral yang baik untuk kesehatan tubuh.

2. Mencegah Sembelit

Kucai kaya akan serat makanan yang bisa membantu memperlancar pencernaan. Seratyang terdapat di setiap helai daun kucai mampu menghilangkan sembelit.

3. Menurunkan Tekanan Darah dan Kolesterol

Kucai banyak mengandung zat allicin seperti pada bawang putih dan daun bawang. Zat allicin dapat bermanfaat untuk mengurangi tekanan darah dan menurunkan kolestrol dalam tubuh.

4. Mencegah KENSER.

Flavonoid dan sulfur yang terdapat di dalam kucai baik mencegah beberapa jenis kanker seperti kenser usus besar, kaenser payudara, kanker prostat, kenser paru -paru dan kenser perut. Kucai boleh melawan radikal bebas dan mencegah perkembangan kanker menjadi semakin ganas.

5. Mengatasi masalah kulit dan membantu mencegah jerawat

Kucai mempunyai sifat anti bakteri dan anti jamur yang sangat tepat untuk mengatasi infeksi kulit. Gunakan kucai ketika akan memakai lotion, scrub dan luka. 
Juga boleh bisa membantu mencegah jerawat dengan kandungan betakaroten yang terdapat didalamnya bermanfaat untuk membersihkan kulit, sehingga kulit terbebas dari jerawat dan mempercerah kulit.

6. Mencegah rambut rusak

Daun kucai baikmemperkuat folikel rambut dan meningkatkan aliran darah dari kulit kepala ke akar. Kucai sering digunakan sebagai bahan dasar dalam beberapa produk perawatan rambut, karena dikenal ampuh menghentikan rambut rontok.
Kucai segar adalah sumber yang kaya folat. Dalam 100 g daun terdapat 105 mg atau 26% DRI folat. Asam folat sangat penting untuk sintesis DNA dan pembelahan sel. Tingkat folat yang memadai dalam diet selama kehamilan dapat membantu mencegah cacat tabung saraf pada bayi baru lahir.
Selain itu, daunnya dikemas dengan vitamin B-kompleks serta beberapa mineral penting seperti tembaga, besi, mangan, seng, dan kalsium, berisi beberapa vitamin penting seperti piridoksin, asam pantotenat, niasin, riboflavin, dan thiamin dalam proporsi yang sehat.
Demikianlah enam khasiat mengkonsumsi kucai sebagai bahan tambahan masakan yang dapat dihidangkan setiap hari. http://www.teruskan.com/

http://www.teruskan.com/

24 comments - "KUCAI AUSTRALIA..."

Najib Ariyan delete icon 12 February 2015 at 10:14

oh betul betul betul... saya tak tahu ada khasiat begitu banyak... kalau saya buat cengkodok bilis mesti akan letak sebab saya suka bau dan rasa dia... ada jugak pernah nampak kucai australia nih tapi tak pernah lagi cuba...

Kakzakie delete icon 12 February 2015 at 10:32

Kakak ni makan kucai aje tahu dan tahu sedap dan nikmatnya
Tapi tak tahu banyak khasiat ada di dalamnya.

Kucai Australia tu nampak macam rumput pulak. Tak pernah tahu pun.

AMIIZAA delete icon 12 February 2015 at 11:19

sedapnya buat jempot2 kak:)

dorsett pink delete icon 12 February 2015 at 11:59

saya suka makan kucai.. hehe

Zaitun delete icon 12 February 2015 at 12:01

Kak zai baru tahu banyak betul khasiatnya.

Buat cekodok sedap campur dengan udang kecil.

aizamia3 delete icon 12 February 2015 at 14:06

Daun kucai tu kalau masak kat rumah, saya makan tapi kalau kat kedai, saya sanggup asingkan.. tekak tak boleh terima.. huhuhu..

paridah delete icon 12 February 2015 at 14:19

heh..heh..xyakin ker...kalau gitu kena tanam sendiri kalau nk mkn ya aizamia3...tq.

Sweetie delete icon 12 February 2015 at 14:32

Buat goreng dengan kuey tiaw... tapi saya selalu campur goreng dengan tauge.

paridah delete icon 12 February 2015 at 14:53

yeke sedaptu...tq sweetie.

Dunia Zumal delete icon 12 February 2015 at 17:07

Selama ini zumal tak tahu kucai pun berkhasiat ^-^

paridah delete icon 12 February 2015 at 17:47

ya zumal bnyk khasiat kucai ni...tq.

paridah delete icon 12 February 2015 at 17:53

pelbagai khasiatnya tu...tq zaitun.

paridah delete icon 12 February 2015 at 17:54

ya sedap tu sayur dgn udang...tq amiiza.

Bunda a.k.a KN delete icon 12 February 2015 at 18:37

ooo begitu banyak khasiat kuchai ni...selama ni bunda tahu makan jer...


goreng ngn taugeh campur tauhu pun sedap...campur dalam kue teow n cucur udang pun sedap..

Qaseh Vee delete icon 12 February 2015 at 19:11

my bonda suka tanam kucai biasa tu tapi tak guna utk memasak . jadi pokok hiasan je ...

paridah delete icon 12 February 2015 at 21:33

ramai yg suka bertanam kucai tapi sayang nk sayurknnya jadi hiasan jerlh...tq QV.

paridah delete icon 12 February 2015 at 21:39

suka makan xtau khasiat pun xpa asalkn tubuh kita tlh mndapt faedah drpnya...tq bunda.

paridah delete icon 12 February 2015 at 21:43

sedaptu mesti isi bnyk kucai n udang baru sedap cekodok tu...tq amiiza.

paridah delete icon 12 February 2015 at 22:03

heh..heh..dh tahu khasiatnya tu bolehlh dijadikn menu selalu...kucai Australia ni lbh besar drpd kucai kita...kak tengok bnyak piv eve lerno sayur spt meranti, selom, limau purut semuanya besar2 daunnya....subur sgt kot tanah Australia ni...tq kakzakie.

paridah delete icon 12 February 2015 at 22:06

ya bnyk khasiat kucai n sedap dirampaikn dgn cekodok...kucai australia ni lbh besarkan...tq najib.

Etuza Etuza delete icon 13 February 2015 at 21:53

subahanallah banyak khasiat ni..patut lah isteri suka sangat makan ni..etuza ja degil ..lepas ni kena makan. Etuza makan kucai ni..tapi tak berapa nak makan kalau mentah ..walhal berkhasiat ..terima kasih ya

paridah delete icon 13 February 2015 at 22:25

YA BNYK SEKALI KHASIATNYA CIKGU...TQ.

Nazlee Ismail PCL delete icon 16 February 2015 at 11:00

good info utk kucai..sy suka aromanya selepas digoreng buat sayur atau cucur.

Khai♥Rin : anies delete icon 16 February 2015 at 11:35

x tahan dgn baunya yg sedap tu....

byk jg ya khasiatnya...

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”