بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

SEBUAH KISAH SEDIH..

Penangan "prank", akhirnya mengorbankan nyawa seorang anak yatim lagi miskin yg masih berada pada tingkatan 3. Pencil case mungkin tidak bernilai bagi orang lain tetapi bagi golongan sebegini ia sangat bernilai sehingga dikatakan para cikgu menangis melihat pelajar tersebut mati selepas jatuh dari siling tetapi masih menggenggam erat pencil case tersebut.
PIC GOOGLE.

Dalam kitab Hayatus Sahabah ada menyebut tentang celaan gurauan yg melampau yg mana ada sahabat menyembunyikan sebelah sepatu seorang sahabat lagi sehingga sahabat ini tercari-cari di mana hilangnya sepatunya yg sebelah lagi. Kemudian Rasulullah menegur sahabat yg menyembunyikan sepatu tersebut dengan nada yg marah.

Memang seronok melakukan "prank" tetapi tahukah apa isi hati orang yg diperlakukan sedemikian? Lebih-lebih jika berlaku perkara seperti yang di atas yakni hingga mengorbankan jiwa. Jangan jadikan ia sebagai budaya kita.. Wallahu'lam


Like page 1001 sirah nabi..

18 ulasan - "PENANGAN PRANK PENCIL CASE...."

Sue Bee delete icon 9 Oktober 2014 3:24 PTG

mmg sedih bila baca berita tu, PI..Apa agaknya hukuman elok buat budak2 pembuli tu?

Kesuma Angsana delete icon 9 Oktober 2014 3:32 PTG

sedihnyer bila baca kisah ni kan kak !

Andriyatna delete icon 9 Oktober 2014 3:34 PTG

Kasihan sekali anak itu, ya Allah...

Mbak Susi delete icon 9 Oktober 2014 6:38 PTG

Semoga dapat menjadi pelajaran untuk kita semua :)

paridah delete icon 9 Oktober 2014 6:56 PTG

benar tu pengajaran yg terlalu mahal harganya...tq mbak susi.

paridah delete icon 9 Oktober 2014 6:58 PTG

kasihan sungguh...tq Andriyatna.

paridah delete icon 9 Oktober 2014 7:00 PTG

sedih sangat anak2 ni bergurau xfikirkan akibatnya...tq Kesuma Angsana.

paridah delete icon 9 Oktober 2014 7:04 PTG

cerita anak2 sekolah ni selalu merisaukan kita ibubapakan...tq Sue Bee

budi purnomo delete icon 9 Oktober 2014 7:46 PTG

Bagus untuk dikongsi nih kak :)
Terima kasih ya sudah mengingatkan

paridah delete icon 9 Oktober 2014 8:52 PTG

ya kisah malang anak sekolah baru saja berlaku di sini beberapa hari lalu...tq dik budi purnomo.

Ahmad Zu Mal Md Rayi delete icon 9 Oktober 2014 8:57 PTG

Kesian sangat kat pelajar tu, belum sempat dia ambil exam PT3

paridah delete icon 9 Oktober 2014 9:38 PTG

sangat menyedihkan sekali n terasa di hati kita...tq zumal.

abuikhwan delete icon 9 Oktober 2014 9:38 PTG

Innalillah...kasihan anak itu.
Nabi saw tidak pernah melarang bergurau bahkan ada masa-masa baginda turut bergurau. Namun baginda bergurau dalam perkara kebenaran dan melarang gurauan yang melampaui batas.

paridah delete icon 9 Oktober 2014 9:58 PTG

gurauan yg melampau batas mengakibatkan perkara buruk sungguh keterlaluan...tq abuikhwan.

farhana mohamad delete icon 10 Oktober 2014 10:17 PTG

nak bergurau ada batas-batasnya jugak. diaorang sangat melampau kak. maaf cakap, budak2 sekarang makin teruk. zaman saya dulu takde macam ni. sekarang ni masalah2 dalam kalangan pelajar makin serius. bila cikgu marah, mak ayah pulak bising. zaman saya dulu, ayah saya pesan siap2 dekat cikgu mintak rotan saya kalau saya buat salah. hari ni, cikgu2 pun dah tak berani nak pegang rotan. silap sikit kang kena saman. takziah kepada keluarga arwah.

paridah delete icon 11 Oktober 2014 6:37 PG

benar tu farhana....kenakalan anak2 sekarang xterfikirkan dek kita....anak kak seorang guru bercerita ada murid di sekolahnya membuang seluar kawannya ke dalam lubang tandas...bergurau apa sampai begitu sekali n menyusahkan yg lain....tq farhana.

Bin Muhammad delete icon 11 Oktober 2014 10:37 PTG

Ini mungkin akibat dr tontonan kisah2 prank di TV hingga terbawa2 ke alam nyata. Kanak2 melakukannya tanpa berfikir akan akibatnya...
Takziah...

paridah delete icon 12 Oktober 2014 9:49 PG

MUNGKIN JUGA TU..PRANK TU BUKAN BUDAYA YG PATUT DIAMALKAN...IBU/BAPA N GURU2 NMPAKNYA PERLU LBH MENGAWASI TINDAKAN ANAK2...TQ BM.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”