Wednesday 19 June 2024

WANITA MISTERI

 ASSALAMUALAIKUM



WANITA MISTERI

 

Aku pulang dari sekolah berjalan kaki sendirian. Jarak antara sekolah dan rumah atukku agak jauh juga. Tapi kugagahi juga melangkah pulang tanpa berlengah. Waktu tengah hari panasnya berbahang bagai membakar diriku. Peluh membasahi wajah dan tubuh. Dalam perjalanan pulang aku akan melintasi masjid yang bersebelahan dengan kawasan tanah perkuburan. Tiba-tiba aku terpandang wanita berambut panjang mengurai bertenggek di atas benteng masjid. Hatiku tertanya-tanya siapakah dia. Aku mempercepatkan langkahku untuk segera meninggalkan kawasan itu. Aku ketakutan sebenarnya memikirkan wanita itu mungkin jelmaan makhluk ghaib. Aku teringat bahawa semalam seorang wanita di kampungku telah membunuh diri. Dan jenazahnya dimandikan di masjid itu. Aku pula turut berada di situ bersama kawan-kawanku untuk melihatnya. Tapi aku tidak nampak apa pun.    

 

panas membakar –

wanita rambut panjang

misteri alam


3 comments:

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist