Saturday 8 March 2014

PISANG-PISANG PELIK..

ASSALAMUALAIKUM..

PISANG KAKI.

PELIK KAN? LANSUNG TIADA RUPA PISANG TAPI TETAP DINAMAKAN PISANG. PISANG KAKI MANIS DAN SEDAP RASANYA...TIDAK DITANAM DI SINI KOT..BIASANYA DIIMPORT DARI CHINA.


PISANG JARI BUAYA..
pisang-jari-buaya

PISANG TANDUK.

SELALUNYA PISANG INI BERBUAH SESIKAT SAJA...BUAHNYA BESAR BERBENTUK TANDUK. TAPI PIC DIBAWAH NI BANYAK PULA SIKATNYA YA.. PISANG NI SEDAP DIGORENG CELUP TEPUNG ATAU DIBUAT GULAI...TIDAK SEDAP DIMAKAN BEGITU SAJA...

PISANG SERENDAH.
PISANGNYA RENDAH SAJA. BOLEH DIMAKAN BEGITU SAJA DAN DAUNNYA DIGUNAKAN UNTUK MEMBUNGKUS KUIH-KUIH SEPERTI KOCI ATAU MEMBUNGKUS MAKANAN CONTOHNYA NASI LEMAK. TAPI KATA MAK , PISANG NI PANTANG DITANAM. MACAM-MACAM PULAK PANTANGNYA YA...



PISANG BELALAI GAJAH..
PANJANG BETUL TANDAN PISANG NI YA...SEHINGGA MENCECAH TANAH.

Diberitakan, pisang ini terdapat di beberapa tempat di Malaysia termasuk di Pahang, di Lenggeng (Negeri Sembilan), Sungai Besar (Selangor) dan beberapa negeri lain. Di Pahang buah Pisang Belalai Gajah ini juga digunakan sebagai bahan membuat puding bagi santapan Diraja di Istana Sultan Pahang yang unik.http://suaramuhajirin313.blogspot.com/2014/01/pelik-tapi-benar-pisang-belalai-gajah.html 
Photo: Saya rasa bertuah kerana dpt berjumpa dgn pisang seribu atau juga dikenali pisang belalai gajah.. Adakah anda juga pernah jumpa pisang ini atau juga pernah makan pisang ini?

8 comments:

  1. pisang belali gajah tu saya pernah tengok.. mmg unik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..pernah juga tengok.....tq Pha Is.

      Delete
  2. ada juga beberapa jenis pisang di rumah....tq Muhammad //////////////khairuddin Lim

    ReplyDelete
  3. pisang belalai gajah ni nampak kat blog ni jer . blm pernah nampak depan mata . boleh makan ker ?

    ReplyDelete
  4. boleh dimakan...kan ada fakta yg ditulis pisang ni digunakan utk buat puding diraja istana pahang...tq Qseh Wee.

    ReplyDelete
  5. wah.. memang pelik pisang-pisang itu kak.. yang aiza pernah dengar pisang tanduk dan pisang kaki tu je.. belalai gajah, serendah dan jari buaya tu pertama kali dengar..

    ReplyDelete
  6. pisang berjenis-jenis banyaknya xlarat nak menulisnya tapi yg biasa2 tu seperti pisang awak, restali, nangka, emas air/pisang kapas, emas, abu, raja udang n lain2 lagi...tq Mizz Aiza.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist