بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

KUNTUM CEMPAKA

Putihnya wangi kuntum cempaka
penghias sanggul jelita sang puteri
hendak lelap, lelaplah mata
jumpa kita didalam mimpi

Normasri Adabi

Serangkap pantun indah nukilan penulis Normasri adabi..

BUNGA CEMPAKA SANGAT HARUM. POHONNYA AGAK BESAR. SERING DITANAM SEBAGAI POKOK TEDUHAN DI SISI LAMAN RUMAH. PABILA TIBA MUSIMNYA BERBUNGA, MEMUTIH KELOPAKNYA GUGUR KE PERDU. MENGHARUMKAN PERSEKITARANNYA DENGAN BAUAN YANG AMAT WANGI.

WANITA-WANITA DAHULU SUKA MELETAKNYA DISANGGUL MENYERIKAN WAJAH. TIDAK LUPA JUGA MENGISINYA KE DALAM BEKAS BEDAK SEJUK UNTUK MENAMBAHKAN KEHARUMANNYA.



27 comments - "CEMPAKA PUTIH...."

AMIIZAA delete icon 30 October 2014 at 16:12

kak, rindunya nak bau bunga cempaka.....harum semerbak..

Ipah Kholipah delete icon 30 October 2014 at 16:22

mungkin lebih indah kalo udah mekar bunganya hehe

Cilembu thea delete icon 30 October 2014 at 17:49

semerbak mewanginya cempaka putih memang dapat menenangkan hati yang sedang gundah gulan, sayangnya cempaka putih ini hanya ada di tempat pemakaman..kalau di sini mah

babYpose delete icon 30 October 2014 at 18:30

wangi bunga cempaka, rasa saya pernah bawa mandi dulu kalau tak silap.

~Kak Nah Backyard (^_^)~ delete icon 30 October 2014 at 19:01

PI. rindunya nak tengok bunga ni..kg kak nah panggil bunga cempa.. wangi bau die..dulu2 letak kat tocang..hihi..mcam ayu je kan.. PI ada tanam ke..nak sikit bunga dia..

Diana Rashid delete icon 30 October 2014 at 20:09

Ooo..ini bunga cempka rupanya..rumah tokwan saya ada bunga ni..tapi bau dia kuat sangt saya tak tahan..pening kepala..suami selalu la ambik sikit letak dalam kereta bila nak balik dari kampung..nak bawa aura kampung ke bandar kaedahnya,,..

paridah delete icon 30 October 2014 at 21:26

bunga ni sgt harum n org2 tua di kampung amat sukakannya...benarlah kata suami diana bunga ni membawa aura desa....tq diana.

paridah delete icon 30 October 2014 at 21:33

bunga cempa ni banyak tumbuh di dusun buahan...harum sangat...rumah mak sedara kak ada sepokok kalau nak mai ambik heh...heh...tq kaknah..

paridah delete icon 30 October 2014 at 21:40

bunga ni mmg digunakan buat mandi bunga...baunya melekat....tq babYpose.

paridah delete icon 30 October 2014 at 21:46

bunga harum memikat hati kan...kalau di sini cuma bunga kemboja di tanam di kwsn perkuburan...bunga cempaka biasanya di dusun....tq cilembu thea.

paridah delete icon 30 October 2014 at 22:01

bunga yg mekar cpt gugur kelopaknya...tq ipah kholipah...

paridah delete icon 30 October 2014 at 22:04

mmg semerbak harum bunga ni tq amiiza.

Gee Lion delete icon 30 October 2014 at 22:50

dulu kat rumah saya ada sepohon.. cantik sangat bila dia berbunga.. wangi je..
tapi dah lama mati, dah lama tak nampak pokok cempaka.. :(

Etuza Etuza delete icon 30 October 2014 at 23:02

Asalam..sememangnya bunga cempaka ini sangat cantik bunganya dan tahan lasak

Etuza Etuza delete icon 30 October 2014 at 23:03

wah ! jelas sda gambar lawa lah,..

abuikhwan delete icon 30 October 2014 at 23:05

assalamualaikum kak, dulu arwah mak banyak tanam pokok cempaka di sekeliling rumah. lepas dia meninggal tiada siapa yang menjaganya..akhirnya semuanya mati...
cempaka dan kemboja pokok yang sama kan??

Ahmad Zu Mal Md Rayi delete icon 30 October 2014 at 23:10

Dulu arwah tok wan ada tanam pohon cempaka nie... Selalu zumal ambil bunganya ;)

nohas delete icon 31 October 2014 at 00:12

dah lama tak jumpa bunga cempaka..dulu mak saya pun masukkan bunga ni dlm bedak sejuk..

Qaseh Vee delete icon 31 October 2014 at 01:04

masa kcik ada pokok ni kat tepi umah ... klu mlm , harumnya menyeramkan .

paridah delete icon 31 October 2014 at 09:39

wangi sangat kan baunya...tq QV

paridah delete icon 31 October 2014 at 09:43

Kalau terjumpa msti teruja nk metiknya kan....tq nohas

paridah delete icon 31 October 2014 at 09:52

yeke..pada kak bunga ni istimewa harumnya n dihargai penggemarnya....tq zumal.

paridah delete icon 31 October 2014 at 09:58

wsalam dik abu ikhwan...sygkan biarkan tanaman peninggalan mak hbs mati...bunga cempaka bentuknya spt itulah, kelopaknya agak tebal...kemboja pula lebih cantik bila mekar...tq

paridah delete icon 31 October 2014 at 10:02

ya lawa n wangi tq etuza...

paridah delete icon 31 October 2014 at 10:03

wsalam cikgu...begitulah...tahan lama wanginya...tq

paridah delete icon 31 October 2014 at 10:05

yeke..sayangkan...tanam semula gee...tq

Khai♥Rin : anies delete icon 31 October 2014 at 17:14

OPAH SY DULU2 SUKA LETAK BUNGA NI DALAM BEG DIA SMPI KERING

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”