Wednesday 7 February 2024

ASIMILASI

 ASSALAMUALAIKUM






ASIMILASI

 

Pergaulanku dalam masyarakat majmuk sekitar sosio kehidupanku fenomena biasa pengalamanku. Seorang pegawai FELDA berbangsa Cina menjadi anak angkat bapaku. Bapaku amat terharu kerana pegawai itu menganggap bapaku sebagai bapa angkatnya. Adik angkatku itu memeluk Islam dan berkahwin dengan pegawai wanita SDA FELDA ditempatku juga rapat dengan keluargaku. Suratan takdir siapa tahu. Adikku yang kelima bertemu jodoh pula dengan seorang lelaki Cina. Suaminya menjalankan usaha niaga milik keluarganya. Adikku itu kadangkala balik ke kampung ibunya di Sungai Besar kala berkesempatan. Terutama pada cuti sekolah, Tahun Baharu Cina dll hari cuti yang agak panjang masanya. Dia akan membawa anak-anaknya yang semakin remaja mengail ikan puyu di tali air berhampiran rumah ibunya. Pengalamannya masa lalu ingin dikongsikan pula pada anak-anaknya.

“Nak ajar anak-anak Cina ni mancing ikan puyu, Kak Pidah!” kata Lin padaku. Aku tersenyum cuma. ‘Pandai kaulah dik asal bahagia.’ Aku bermonolog.

 

Hari Wilayah –

anak Cina remaja

asimilasi


1 comment:

  1. sebelum ni dia mancing ikan salmon ke kak?
    hhahaha
    gurau je

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist