Saturday 11 November 2023

KURMA

 ASSALAMUALAIKUM

SELAMAT BERHUJUNG MINGGU


PIC GOOGLE IMAGES


KURMA
.
Ahmad dicemburui rakan sepengajiannya kerana guru mereka dirasakan terlalu memberikannya perhatian. Guru mereka menyedari keadaan itu. Dia cuba menyelesaikan masalah itu untuk menenangkan suasananya.
“Guru akan menganjurkan sayembara kurma untuk kamu semua. Sesiapa antara kamu dapat membawa kurma yang manis dan baik, kamu akan memenangi sayembara itu. Anak-anak murid guru itu berusaha mendapatkan buah kurma terbaik untuk memenangi sayembara itu.
Farhan membawa beberapa tangkai kurma segar yang diambil di kebun bapanya. Dalam perjalanan ke kelas pengajiannya, dia bertemu dengan seorang tua.
“Boleh kamu berikan datuk sedikit buah kurma ini? Nampaknya kurma itu sangat segar dan elok.”
“Ya benar kata datuk. Ini kurma terbaik dari kebun bapa hamba. Tapi tidak boleh hamba berikannya pada datuk kerana kurma ini untuk sayembara.” Farhan segera berlalu meninggalkan orang tua itu.
Ahmad tidak mampu menyediakan kurma yang banyak lantaran kedaifan kehidupannya. Dia hanya dapat membawa tiga butir kurma untuk turut menyertai sayembara itu.
Di dalam perjalanan ke kelas pengajiannya, dia bertemu seorang pengemis. Hatinya merasa amat kasihan pada pengemis itu walau hatinya agak risau mengenangkan hanya tinggal dua butir kurma untuk sayembara.
Seorang tua pula menyapa Ahmad.
“Boleh berikan datuk sebutir kurma?”
“Hamba memang ingin berikan kurma ini pada datuk. Tapi hamba hanya ada dua butir kurma. Hamba hendak bawa kurma ini untuk menyertai sayembara anjuran guru hamba.”
“Kalau begitu kamu berikan datuk sebutir kurma. Dan sebutir lagi kamu bawakan untuk sayembara.”
“Baiklah datuk.” Ujar Ahmad tanpa bertingkah.
“Wah tentu kamu akan memenangi sayembara ini kerana kurma yang dibawa amat manis dan elok rupanya!” Ujar salah seorang kawan Farhan. Kawannya itu hanya membeli kurma di pasar. Begitu juga dengan kawan-kawannya yang lain.
Guru pun mengumumkan pemenang sayembara. Ternyata Ahmad memenanginya. Murid-murid guru itu mempersoalkan keputusan guru itu.

“Ahmad telah membawa tiga butir kurma untuk sayembara. Tapi dia telah berikan dua butir kurma pada dua orang yang memerlukannya. Ahmad telah memperlihatkan keperibadiannya yang mulia dan berbudi ikhlas. Walau hanya dengan sebutir kurma dia tetap juga menyertai sayembara. Sebenarnya guru telah menyamar dan meminta daripada kamu semua sebutir kurma untuk menguji ilmu dan ketulusan hati kamu semua. Tapi tiada siapa yang memberinya kecuali Ahmad. Keikhlasan, akhlak mulia amat penting membentuk peribadi sebagai insan berilmu.” Abu Nawas menjelaskan tujuan sayembara itu pada murid-muridnya.

4 comments:

  1. Berilmu & berakhlak baik peribadi mulia..

    ReplyDelete
  2. tampak macam simple dan kecil tapi nak ukur keikhlasan tu, besar maksudnya...

    ReplyDelete
  3. Good story ๐Ÿ‘. Saya nak ceritakan ini ke anak2 saya sebagai cerita pengantar tidur. Selalu nya anak2 minta diceritakan sesuatu tiap malam bagus kisahnya dan ada lesson yang bisa dipetik ❤️

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist