Wednesday 7 May 2014

BINTANG BINTANG DALAM KENANGAN....

ASSALAMUALAIKUM....

BEBERAPA BUTIR BINTANG...
BERCAHAYA DI LANGIT MALAM...
MENERANGI ALAM KELAM...
SAMBIL MENEMANI LANGKAH-LANGKAH PERJALANAN
BERSAMA TERIRING CERITA DUKA TIADA SENYUMAN
NAMUN SKETSA BERUBAH TIBA-TIBA
GELAK TAWA CERIA
SEAKAN TIADA HENTINYA...

BINTANG BINTANG TERANG ITU
SATU PERSATU
DILINDUNGI KABUT GELAP
MEMBUNGKUS CAHAYANYA MALAP
SUDAHNYA TERUS SIRNA
HENDAK DI CARI ARAHNYA MANA...

TERABA-RABA KEHILANGANNYA
SEBAK TERKESAN DALAM PERASAAN
YANG AMAT DALAM...
WALAU BINTANG-BINTANG INI
AKAN TERUS MENJADI BINTANG YANG DIKENANG
JUSTERU CAHAYANYA
YANG MEWARNA WARNI PELANGI
KEHIDUPAN KITA
YANG BUKAN SIAPA SIAPA...

ALFATIHAH..


Adegan Ani Jasmin tolong membacakan surat daripada Cikgu Rose kepada Ramlee, Sudin dan Aziz yang buta huruf dalam filem Pendekar Bujang Lapok terus menggeletek hati walaupun sudah ditonton berulang kali .
ALLAHYARHAM Datuk Aziz Sattar lebih dikenali ramai peminat filem dan drama Melayu sebagai pelakon komedi sejak awal tahun 1950-an sehinggalah beliau menghembuskan nafas terakhir pada pukul 2 pagi semalam.

Sedangkan asalnya pelakon yang berusia 89 tahun ini bukanlah terkenal dengan aksi-aksi komedi berdasarkan filem pertama lakonannya berjudul Harapan arahan B.N. Rao terbitan Studio Malay Film Productions di Singapura pada tahun 1953.

Dalam filem yang turut dibintangi oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, Nordin Ahmad dan Rokiah Jaafar itu Allahyarham melakonkan watak seorang guru sekolah.

Allahyarham yang mesra dengan panggilan Pak Aziz paling menonjol dan diingati sehingga ke akhir hayatnya menerusi filem komedi Bujang Lapok yang diarahkan oleh P. Ramlee pada 1957.

Itupun selepas beliau berlakon dalam 10 filem yang kebanyakannya melakonkan watak serius, maka barulah muncul filem tersebut. Ia kemudiannya diikuti filem Pendekar Bujang Lapok (1959) dan Seniman Bujang Lapok (1961).
Apa yang pasti, melalui trilogi Bujang Lapok itu, Allahyarham turut berlakon bersama-sama Allahyarham S. Shamsuddin (Pak Sudin) dan P. Ramlee. Tiga pelakon itu umpama tiga serangkai yang mana ia menjadikan kombinasi trio itu cukup berkesan dalam menggeletek hati para penonton.

Dengan pemergian Pak Aziz ke rahmatullah kerana serangan jantung, hilanglah sumber utama yang menjadi saksi hidup akan kehebatan filem-filem tersebut.

Jika sebelum ini, Pak Aziz orang terakhir di antara mereka bertiga yang pa­ling banyak berkongsi tentang pengalaman tersebut.

P. Ramlee terlebih dahulu meninggal dunia iaitu pada 29 Mei 1973, manakala Pak Sudin pula menyusul pada 4 Jun 2013. Tiga sahabat ini telah membina kerjaya bersama-sama sebagai pelakon di Studio Malay Film Productions di Jalan Ampas, Singapura pada awal 1950-an.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my

20 comments:

  1. al-fatihah...semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang-orang beriman.

    ReplyDelete
  2. Bintang-bintang yg tinggal dalam lipatan kenangan.
    Moga roh mereka dicucuri rahmat Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bintang2 ini walau xkelihatan lagi tapi sinarnya menyinari n terasa sgt dekat di hati kita...amin2 doanya...tq Kak zakie.

      Delete
  3. hilang sudah lagenda seni tanahair....

    moga syurga tempat Allahyarham....

    alfatihah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagenda akan kekal sbg lagenda...tq lieyalatif.

      Delete
  4. Al Fatihah dan salam takziah untuk keluarga arwah...

    ReplyDelete
  5. alfatihah dan salam tahziah utk keluarga..
    librex3

    ReplyDelete
  6. amin...tq Muhammad Khairuddin Lim.

    ReplyDelete
  7. AMIN...terima kasih xlupa klik3 menabung.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist