بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

UNTUK DIJADIKAN LAUK BERSAMA NASI PUN SEDAP JUGA UDANG GORENG BERTEPONG NI ATAU MERATAH SAJA SAMBIL MENONTON TV...DICICAH DENGAN SOS LEBIH SEDAP....UDANG GORENG ALA TEMPURA VERSI MALAYSIA.


 
UDANG GORENG TEPUNG

Bahan-bahan (resipi anggaran)

15-20 ekor udang saiz sederhana besar - buang kulit dan tinggal ekor je
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/8 sudu kecil garam
1 sudu besar minyak masak
sedikit daun sup - dicincang halus, kli ni xbuh sbb xde
sedikit pewarna kuning - agar warna tepung kekuningan
air secukupnya - agak-agak la ye lebih kurang 1 cawan
minyak untuk mengoreng
1 sudu besar tepung lagi - untuk lumur pada udang

Cara-cara:

1. Toskan dulu udang bagi betul-betul kering, ((kita lap dengan tisu kitchen) kemudian lumurkan udang dengan tepung. Ketepikan

2. Masukkan semua bahan-bahan dalam mangkuk, kecuali air dan pewarna. Kemudian masukkan air sikit-sikit sambil dikacau agar adunan tidak berketul. Masukkan pewarna dan kacau sebati. Adunan ni tidak terlalu cair mcm bancuhan lemping atau kuih ketayap ye, pekat lagi sikit, kiranya bila celup udang tu..tepung akan menyaluti udang sepenuhnya. Biarkan dulu seketika dalam 5-7 minit sebelum digunakan

3. Panaskan minyak dan boleh la celup udang satu-satu dalam tepung dengan pegang bahagain ekornya, kemudian digoreng dengan api sederhana hingga kekuningan. Angkat dan toskan. Siap...


Like page resepi bunda.

17 ulasan - "UDANG GORENG TEPONG..."

Fidah Shah delete icon 3 Mac 2016 5:52 PTG

Sedapnya. Nanti boleh cuba.
Tapi, kalau makan seafood ni, saya kena stand by ubat allergic :(

Comtel Cell delete icon 3 Mac 2016 9:25 PTG

jadi ngiler nih... cocok banget buat camilan sambil ngeblog, hehehe...

Khir Khalid delete icon 4 Mac 2016 12:25 PG

Selalu makan kat kedai ala thai je nie hihii.. :)

Hami Asraff delete icon 4 Mac 2016 1:13 PG

Yang ni memang favourite all the time ni.

saniah ibrahim delete icon 4 Mac 2016 7:29 PG

Sedapnya...tapi kat rumah saya jarang beli udang ,anak bongsu ada alahan tapi dia yang suka sangat udang .

abuikhwan delete icon 4 Mac 2016 7:35 PG

Assalamualaikum kak,
Udang! memang kesukaan sejak dari kecil...kalau dapat udang tu besar betis ke, huii lagi sedap.
#teringat iklan sos cili masa kecil-kecil dulu, udang celup tepung tengah panas-panas cicah sos cili. Kami yang melihatnya terasa bergelitik nak suruh ibu buat udang celup tepung hehe...tapi tak mampu la.

Gemasiba Id delete icon 4 Mac 2016 7:48 PG

hmmm... kalau udang sangat saya suka, apalagi kalau dibuat dan digoreng krispi seperti itu mbak... nikmat dan gurih....

Siti Yang Menaip delete icon 4 Mac 2016 10:17 PG

ini kalau makan saja.. 10 ekor pun tak cukup ni ehehe.. kena goreng banyak2..

paridah delete icon 4 Mac 2016 9:42 PTG

udang seafood yg sedap fidahh tapi kalau alegik baik jgn mkn menyiksa diri jer
tq

paridah delete icon 4 Mac 2016 9:44 PTG

ya enak tu CC jadikan kudapan santai...tq

paridah delete icon 4 Mac 2016 9:46 PTG

udang goreng ala Thai mesti sedap sgt tu KK...tq

paridah delete icon 4 Mac 2016 9:48 PTG

yeke sedap kan hami asyraf...tq

paridah delete icon 4 Mac 2016 9:54 PTG

kalau ada annak2 kita yg alahan terpaksa elakan jadi hidangan di rumah...kesian pula pada anak yg alahan tu.

paridah delete icon 4 Mac 2016 10:01 PTG

wsalam dik ustaz...sedih mengenang nostalgia lalu kan saat yg kita ingini xmampu diperolehi...tapi roda hidup berputar sentiasa kannn..dulu dibawah kini di atas pula syukur kpd-Nya...tq

paridah delete icon 4 Mac 2016 10:03 PTG

enak ni gemmasiba Id..tq

paridah delete icon 4 Mac 2016 10:06 PTG

kalau dekat dgn laut bole dptkan udang segar dgn banyak...goreng n ratah...sedapkann ct...tq

Jari Manis delete icon 6 Mac 2016 6:09 PTG

terliur kak petang2 gini

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”