بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
BICARA MONOLOG
ASSALAMUALAIKUM..












BERKONGSI CATATAN SEORANG RAKAN FB YANG PENYAYANG LAGI PRIHATIN..


Assalam..slmt pagi..hurmm..SD nak kongsi crita sikit,,pada hri Isnin lps tika waktu ptg SD dan huby menghantar ank ke kampus kerna ada klas ptg,,klasnya cuma 1jam shj utk sesi ptg, lalu SD dan huby ambil keputusan utk ke Aeon Rawang sekejab, dlm perjalanan melalui hutan simpan kami terpandang seekor monyet sedang menghantuk kepalanya ketanah beberapa kali...hati SD amt tersentuh dan sepantas jua suara hati berkata mngapa dia begitu,apakah monyet itu sdg lapar,bermasalah dan sdg menyalahkn dirinya.....
SD dan huby terfikir utk membelikan sedikit roti utk monyet itu bila melintasi laluan sama tika menjemput ank SD di kampus nanti...Sebaik sj sampai di Aeon kami tak lupa membelikan roti,dan beberapa biji kuih tat...Tika melalui kawasan itu SD ternampak ada beberapa ekor monyet lalu melemparkan roti kearah mereka,,pada mulanya SD jugak takut sbb mereka dtg dri kumpulan yg ramai trutamanya yg badan agk besar, namun mereka tahu kami berniat baik terhadap mereka....ramai yg menghampiri SD dan huby dan ada yg menadah tangan dan mengambil makanan dari tangan SD sendiri,,SD pastikan Ibu yg menggendong ank kecil akn dpt makanan,,tersentuh jugak hati ini melihat mereka.....akhir skali yg tinggal cuma beberapa biji kuih tat...namun bila melihat wajah Ibu2 yg menggendong ank SD tak sampai hati lalu menghulurkan kuih tat pada mereka...seronok mereka mkn dan berbagi meski pun sedikit...
Mata mereka memandang kami tak putus2 seolah2 mngucapkan t/kasih...Selepas habis makanan diberikan kami berlalu..SD dan huby berjanji akn menemui mereka lagi jika kami ada rezki,,SD hrp dpt membeli pisang secara borong utk disedekahkan pada mereka InsyaAllah......Dan beberapa malam ini SD dikurniakan tidur yg begitu lena....mungkin ini juga kurniaan Allah swt diats sikap kami terhadap monyet2 disana....Namun SD tak upload apa2 gambar InsyaaAllah mungkin next time kami akn ambil picture,,mengongsikan kasih sygg yg ada utk mereka....

20 comments - "KASIH SAYANG ITU INDAH....."

babYpose delete icon 20 November 2014 at 14:00

mudah ja nak memberi kasih sayang kan..

Kakzakie delete icon 20 November 2014 at 14:10

Hargai rasa kasih dan sayang yg telah Allah kurniakan pada kita
Rugi bila rasa kasih terlerai dgn penyesalan yg berpanjangan.

budi purnomo delete icon 20 November 2014 at 23:06

Saye suka foto foto nya :)

Hana Syed delete icon 21 November 2014 at 01:06

salam perkenalan. Monolog, metafora hanya 2 perkataan ni je saya ingat masa beljar sastera dulu.

TengkuButang delete icon 21 November 2014 at 09:16

ye.. betul... tanpa kasih sayang hidup tak bermakna

Bunda a.k.a KN delete icon 21 November 2014 at 12:35

Assalam,

rezeki tu dikongsi2...bukan saja sesama manusia...haiwan juga...kerana mereka juga makhluk ciptaan NYA...

Salam Jumaat..

Khai♥Rin : anies delete icon 21 November 2014 at 15:13

hrp2 kita mudah memberi dan mudah menerima kasih syg...

~Kak Nah Backyard (^_^)~ delete icon 21 November 2014 at 17:56

tersentuh baca n3 nie..tiba2 rasa sayu..

paridah delete icon 21 November 2014 at 18:52

ya mudah sgt asal mahu...tq babYpose.

paridah delete icon 21 November 2014 at 18:55

setuju sekali...tq kakzakie.

paridah delete icon 21 November 2014 at 18:57

foto imej kasih syg...tq budi purnomo.

paridah delete icon 22 November 2014 at 10:38

wah penggemar sastera ni...tq Hana syed.

paridah delete icon 22 November 2014 at 10:42

kasih sayang adalah nilai kehidupan..TQ Tengku Butang.

paridah delete icon 22 November 2014 at 10:50

rezeki Allah itu luas mencukupi utk semua makhluk-Nya...tq Bunda.

paridah delete icon 22 November 2014 at 10:52

insyaAllah....jika kita mengasehi pasti kita dikasehi....tq anies.

paridah delete icon 22 November 2014 at 10:55

kak pun tersentuh hati dgn tulisan selendang delima ni...sbb tu kak kongsi di sini...tq kak nah.

Etuza Etuza delete icon 22 November 2014 at 11:20

Asalam meremang bulu roma Etuza baca nukilan ini. Ya Allah baiknya hati admin blog ini. Inilah yang dikatakan mencari REDHA Allah sangat hebat dan luarbiasa. Ini lah paparan yang sangat berguna..tahnia ya SD../ Paridah..terbaik etuza rasakan

Etuza Etuza delete icon 22 November 2014 at 11:27

Gambar2 yang sangat berhikmah..

paridah delete icon 23 November 2014 at 12:18

imej kasis sayang tu...tq cikgu.

paridah delete icon 23 November 2014 at 12:22

ya...nukilan SD sgt menyentuh hati...terima kasih n tahniah untuknya...kak anya menyebarluaskan nilai kasih syg yg patut dikongsi rasanya sesama makhluk Allah..tq cikgu Etuza.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”