Tuesday 12 December 2023

HUTANG

 ASSALAMUALAIKUM



YAHUDI

 

Seorang Yahudi yang kaya merupakan pemberi hutang  wang pada pedagang-pedagang  Baghdad yang memerlukan modal perniagaan. Dan menetapkan bayaran yang tinggi melebehi pinjaman mereka. Dia bersaing dengan seorang pedagang yang berjaya dalam perniagaannya. Pedagang ini tidak pernah meminjam daripada Yahudi ini. Yahudi ini menganggap pedagang itu sebagai musuhnya. Dia bertekad menjatuhkan pesaingnya kelak.

            Tiba-tiba pedagang itu mengalami masalah dalam perniagaannya. Terpaksa juga dia meminjam daripada Yahudi itu untuk memulihkan perniagaannya. Tapi dia terpaksa mendatangani perjanjian dengan Yahudi itu. Pedagang menyetujuinya walaupun Yahudi itu meminta sekilo dagingnya sekiranya dia tidak dapat membayar hutangnya.

            Pedagang menggunakan wang yang dipinjam itu untuk urusan perniagaannya secara berhati-hati. Tapi usahanya gagal. Tempoh yang ditetapkan oleh Yahudi itu telah tamat. Yahudi itu menemui hakim mengajukan tuntutan hutangnya pada pedagang dengan mengemukakan surat perjanjian antaranya dengan pedagang.

            Hakim merasa serba-salah hendak memutuskannya. Dia menangguhkan pengadilan hukuman beberapa kali walaupun didesak Yahudi itu. Maka sampailah berita pada Abu Nawas. Masalah hakim yang kebingungan cuba diselesaikannya.

            “Biar hamba yang menjadi hakim!” Abu Nawas menawarkan khidmatnya.

            “Baiklah! Silakan.” Hakim merasa lega soal pengadilan tuntutan hutang itu akan berakhir.

            “Betulkah kamu hendak sekilo daging pedagang sebagai bayaran hutang?”

            “Ya.” Jawab Yahudi.

            “Baik. Berikan hamba sebilah pisau.” Hakim merasa curiga dan bimbang. Tapi tetap memberikan pisau pada Abu Nawas.

            “Kamu hendak daging pedagang ini bahagian mana?” Yahudi merasa gembira kerana niatnya hendak membunuh pedagang itu akan tertunai. Pedagang pula mulai ketakutan. Dia mengagak Abu Nawas pasti menyebelahinya. Tapi sebaliknya pula.

            “Hamba mahu dagingnya bahagian leher.”

            “Baik. Tapi dengan hanya sekali potong saja mengikut perjanjiannya. Jika kamu memotongnya berkali-kali, kamu akan dihukum bunuh.” Ujar Hakim itu menjatuhkan hukumnya.

Yahudi termangu. Masakan mungkin dia mampu mendapat sekilo daging dengan sekali potongan. Akhirnya dia membatalkan tuntutannya. Terselamat pedagang daripada muslihat Yahudi yang berniat membunuhnya. Hakim kelegaan kerana Abu Nawas menolongnya menyelesaikan kes rumit itu

2 comments:

  1. Awal baca, saya pikir sekilo daging yg dijual oleh pedagan, ntah itu daging unta, kambing atau apalah. Ternyata daging tubuh si pedagang 😅. Memang licik si Yahudi, Jadi solusinya pun hrs cerdik 😄👍

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist