Monday 11 September 2023

TASBIH

 ASSALAMUALAIKUM







TASBIH
.
Seorang sahabat mengunjungi rumah rumah Abu Nawas pada suatu petang. Ketika itu angin sedang berpuput lembut. Sahabat terdengar bunyi seperti dinding rumah Abu Nawas berderak di sana sini.
“Rumah kamu ini sudah tidak kukuh sahabatku. Bunyinya berderak selalu. Eloklah kalau kamu memperbaikinya atau membina rumah yang baharu.”
“Oh itu yang kamu fikirkan. Sebenarnya rumahku ini sedang bertasbih. Dalam al-Quran surah al-Israq ayat 44 telah menyatakan Allah berfirman bahawa setiap ciptaan-Nya akan bertasbih terhadap-Nya.” Abu Nawas menjelaskannya.
Tiba-tiba angin bertiup agak deras. Dinding di rumahnya riuh berkeriuk.
Abu Nawas lari meninggalkan rumahnya,
“Kenapa kamu lari meninggalkan rumahmu yang sedang bertasbih itu sahabatku?” tanya sahabatnya kehairanan melihat kelakuan Abu Nawas.
“Aku bimbang jika rumahku itu terlalu kusyuk bertasbih, dia akan terus bersujud.”

2 comments:

  1. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜…๐Ÿ˜… Abu nawas ini pintar memang ya .. lawak lah jawaban dia. Bersujud pula. Itu yang saya suka dari tokoh abunawas. Apapun pertanyaan orang lain, selalu adaaa aja jawaban yang bikin orang lain antara sebal atau lucu ๐Ÿ˜„

    ReplyDelete
  2. hahaha... tak kan bersujud punya laa rumah tu

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist