Friday 11 March 2022

SAHABAT MAYA

 

ASSALAMUALAIKUM

SAHABAT MAYA



Aku membuka akaun facebook pada tahun 2011 dengan pertolongan adikku Pazeli. Mengharapkan aku buat sendiri memang tak akan menjadi. Sudah bertahun-tahun juga fb berjasa kepadaku menemukan sahabat baru kenalan maya. Disamping mengeratkan ukhuwan kawan-kawan yang terpisah jauh dan bertemu semula di wall fb.

Ada yang menghulur salam sebagai kenalan maya. Aku tidak lupa kenalanku yang pertama Cempaka Diamond dari JB. Kemudian disusuli Rashidah Othman dari KL dan beberapa orang lagi. Kini kenalan fbku telah 2k. walau berderet-deret lagi senarai nama menunggu terima/app, aku terasa tawar hati pula untuk masukkan dalam senarai kenalan ekoran ada kenalan yang pos/tag gambar-gambar menjolok mata. Menyusahkan aku saja nak sembunyikan/hide paparan itu.

Kenalan alam maya agak sukar hendak ditelah peribadi mereka sebenar. Setakat bertemu dalam wall fb, bertukar-tukar komen tidak menjadi masalah padaku. Tapi kalau hendak bersemuka aku berusaha mengelaknya. Maklum aku kan OKU tidak sempurna segalanya. Sedih sangat aku tidak dapat meraikan tetamu kenalanku yang datang bertamu. Tapi setiap pertemuan itu tetap berlaku dengan izin-Nya jua.

Kawanku  Rashidah Othman ini terlalu ingin menemuiku. Anak-anakku mengatur pertemuan itu di sebuah café di Selayang. Selama perkenalan kami beliau berkongsi cerita kehidupannya denganku. Beliau seorang mantan tentera laut yang bersara awal. Kehilangan anak sulungnya yang kembali ke pangkuan Ilahi membuatnya lama bermurung. Hatinya robek kelukaan ditinggalkan anak kesayangan. Setiap hari beliau akan ke pusara anaknya membaca yasin tidak kira suasananya. Dengan sokongan suami dan anak-anaknya  yang memahami perasaannya dan memberinya sokongan dia kembali pulih sediakala.

Beliau mengikuti tulisanku di blog dengan entrynya puisi pantun sajak dll catatan. Kala beliau bersama keluarga hendak meminang bakal menantunya beliau meminta aku menulis beberapa rangkap pantun untuk disampaikannya dalam majlis tersebut. Walau tiada pengalaman menulis pantun peminangan, kutulis juga seadanya demi seorang kawan baik.      

Hendak ke tanjung lintasi paya
cenderawasih berterbangan
sirih junjung lengkap semua
dulang kasih membawa lamaran

Pantunnya kelihatan tidak cantik kerana tika itu aku belum lagi join SPTA dan belajar menukil pantun dengan molek sempurna

Kala beliau mendapat tahu aku alami patah bahagian pinggul beliau dan anaknya berusaha memandu kereta pada awal subuh pagi untuk menunjukkan tempat perawatan patah di Seremban. Beliau menunggu di situ bersama anak-anakku hingga aku selesai dirawat. Begitu  besar budinya kepadaku tanpa meminta satu sen pun bayaran pertolongannya. Terharu sungguh aku menerimanya.

Khabarnya Pak Mus, perawat patah asal Indonesia itu baru saja meninggal dunia. Innalillahiwainnailaihirojiun al-fatihah. Semoga arwah dicucuri rahmat rohnya dan berada di kalangan para solehin beriman amiin.

Tika projek antologi haiga sedang berlangsung, kebetulan beliau berkunjung ke rumah anakku di Serendah. Aku pun tidak melepaskan peluang bergambar bersamanya. Dan gambar itu kuabadikan dalam antolgi haiga dengan kelulusan sifu TA

Aku terkenang selalu sahabatku dan tertanya-tanya kenapa agaknya lama tidak muncul di fb. Pertanyaanku terjawab setelah membaca pos menantunya, Eja. Rupanya sahabatku telah berpulang ke negeri abadi semalam lalu. Terkedu. Sedih terlalu. Kini aku kehilangan seorang sahabat maya yang teramat baik budinya. Hanya doa mampu kukirimkan semoga kau di sana damai berbahagia selama. Ya Allah kubermohon pada Mu ampunilah segala dosa-dosanya dan tempatkanlah Rhashidah Othman itu di kalangan para solehin beriman. Aamiin YRBA

5 comments:

  1. semoga roh arwah damai di sana

    ReplyDelete
  2. Innalillahiwainnailaihirajiuun. Semoga rohnya ditempatkan bersama roh org yg beriman. Aamiin...

    ReplyDelete
  3. Innalillah. Takziah kak PI. Sahabat maya pun boleh jadi sahabat sejati. Mesti sedih dan rasa kehilangan

    ReplyDelete
  4. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan beramal solih.

    ReplyDelete
  5. innalillahi wainna ilahi raajiun...alfatihah utk arwah

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist