Monday, 10 May 2021

LEMANG..

 ASSALAMUALAIKUM



PEMBUAT LEMANG
Masuk ke hutan mencari buluh
meredah ranjau mula mengeluh
tidaklah larat
mengerat-ngerat
basahlah tubuh lencun berpeluh
.
Terkejut juga jumpa siamang
tabahkan hati kerana lemang
angin gemersik
deru berbisik
jantung berdegup roma meremang
.
Memohon doa agar selamat
seram dan sejuk ngeri teramat
segera lari
memandu lori
laju memecut terlupa hemat
.
Sampai di rumah sebentar saja
cuba siapkan semua kerja
terlalu kalut
tertumpah pulut
lemang tak jadi beli sahaja

PARIDAH ISHAK
DMS

8 comments:

  1. dulu arwah ayah ada tanam pokok buluh lemang..bila arwah ayah sakit, takde org jaga kebun..time raya, org ambik buluh..tetiba hantar lemang kt rumah..huhu..redho je lah..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. tahun ni tak tahu laaa saya dpt merasa lemang ke tidak.

    ReplyDelete
  3. Tahun ni tak tau lagi, nak bakar le ke tidak.. Kalau ada yang membuatnya, saya antara yang tolong membakarnya.

    ReplyDelete
  4. ha aa senang beli aje.
    Nak makan pun dua tiga puntung aje.

    ReplyDelete
  5. kami beli je.. banyak orang jual sebab masing2 x balik kg kan..
    dulu saya x makan lemang. bau je rasa nak muntah. sejak makin tua ni baru makan..

    ReplyDelete
  6. akk buat lemang ke tahun ni? ;-)

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist