Friday 23 August 2013

JAWAPAN DRM PADA "The Awakening"



Artikel terbaru dari blog Tun Dr Mahathir diterjemahkan kepada Bahasa Melayu . Artikel ini adalah dalam bentuk perli, baca secara perlahan-perlahan.


NASIHAT YANG AKAN MUFLISKAN NEGARA.


1. Saya gembira kerana Tun Abdullah telah menjelaskan bahawa beliau tidak menulis tentang bagaimana negara akan muflis jika dia ikut nasihat saya. Ia adalah penemuduga yang berkata.

2. Saya harap dia tidak kisah jika saya membersihkan nama saya atas apa yang penemuduga itu menulis dalam buku "The Awakening". Ya, saya bersetuju bahawa saya adalah seorang Perdana Menteri yang boros sehingga belanja semua duit kerajaan membina Lebuhraya Utara Selatan, Jambatan Pulau Pinang, Pelabuhan Klang, KLIA, Putrajaya, Cyberjaya dan benda-benda lain.

3. Jika Tun Abdullah ganti saya lebih awal, semua ini dapat dihentikan untuk menyelamatkan Malaysia daripada muflis. Sebab beliau berjaya menghentikan jambatan bengkok dan landasan kereta api berkembar dan projek landasan bekalan elektrik.

4. Jambatan ini akan kos hanya di bawah RM1 bilion. Pembatalan itu kos kerajaan RM200 juta dalam pampasan dan kerja-kerja terbengkalai.

5. Projek kereta api dari Johor Bahru ke Padang Besar akan kos RM14 bilion ,lebih kurang daripada RM2 bilion setahun selama 6 tahun. RM14 bilion berjaya diselamatkan. Tetapi kemudian ia didapati perlu untuk membina landasan kembar berelektirk dari Ipoh ke Padang Besar. Kosnya adalah RM12 bilion.

6. Kontrak diberikan kepada syarikat asing untuk membina landasan dari Seremban ke Gemas. Saya tidak tahu berapa kosnya. Nampaknya RM14 bilion yang diselamatkan telah dibelanjakan untuk landasan yang lebih pendek, kira-kira satu pertiga panjang.

7. Namun, mesti ada banyak wangberjaya dijimatkan. Jet kecil yang saya gunakan adalah baik hanya untuk Timbalan Perdana Menteri. Sebuah jet besar telah dibeli tanpa melalui saluran beul tetapi oleh beberapa individu swasta. Terdapat penafian oleh Kerajaan yang A320 telah dibeli untuk digunakan oleh Perdana Menteri. Tetapi pesawat itu sehingga ke hari ini digunakan oleh Perdana Menteri. Tertanya-tanya mengapa perjanjian itu dilaksanakan. Siapa benar-benar memiliki pesawat tersebut? Berapa banyak wang yang dijimat oleh Kerajaan dari perjanjian ini?

8. Kemudian terdapat koridor untuk dibangunkan. Setiap satu berharga RM70 bilion. Kemudian ia diketahui bahawa peruntukan termasuk pelaburan sektor swasta. Sebelum ini, bajet Kerajaan adalah tentang bagaimana Kerajaan akan membelanjakan wang Kerajaan. Di bawah Tun Abdullah, bajet Kerajaan adalah bagaimana sektor swasta akan berbelanja. Tetapi itu tidak apa kerana angka kelihatan baik.

9. Namun kerana tiada koridor berjaya, berbilion telah diselamatkan.

10. Ia mesti satu kerajaan yang sangat kaya apabila menghadapi Pilihan Raya Umum ke-12. Malangnya rakyat tidak menghargai berbilion yang telah diselamatkan. Mereka menolak parti Kerajaan, memberikan 5 negeri dan 1 wilayah persekutuan kepada pembangkang, dan hanya majoriti kecil kepada pihak yang kaya.

11. Bayangkan berapa billion boleh dijimatkan jika saya meletak jawatan lebih awal sebelum dapat membina Lebuhraya Utara-Selatan, Jambatan Pulau Pinang, KLIA, Pelabuhan Klang, Putrajaya, Cyberjaya, Menara Berkembar Petronas dan projek-projek mega lain. Kami akan duduk di atas sebuah gunung duit Ringgit.


-AR-

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist