بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

BILAKAH BERAKHIRNYA?

19 ulasan - "JEBAT DAN TUAH..."

PeRdU cINta delete icon 16 Mac 2016 10:45 PTG

Moga doa yang tidak putus menyelamatkan kita...amin..

Fidah Shah delete icon 16 Mac 2016 11:21 PTG

Lama tak baca puisi Pak Engku.

Kisah 2 sahabat yang menjadi sejarah
Derhakakah Jebat, Pahlawankah Tuah?

babYpose delete icon 16 Mac 2016 11:43 PTG

Teringat pula cerita main main omputih tak berani serang kedah sebab ramai sangat Hang di sana :) takut terjumpa Hang Tuah lagi Hang Pa lagi..hehe gurau ye sis PI.

Nor Azimah delete icon 17 Mac 2016 10:09 PG

Singgah pagi.
Senoga kak PI sihat selalu, amin

Nor Azimah delete icon 17 Mac 2016 10:09 PG

Singgah pagi.
Senoga kak PI sihat selalu, amin

Norhayati Mohd Isa delete icon 17 Mac 2016 10:25 PG

Akak PI saya dah buat entri..
25 perkara yg membuat saya gembira tu...

Berulang kembali ke kisah Tuah dan Jebat di alaf 20an ni ????

Kakzakie Purvit delete icon 17 Mac 2016 10:53 PG

Apakah itu yg dikatakan Melayu takut menderhaka
Tunduk akur membabi buta tanpa melihat mana yg benar atau sebaliknya

aizamia3 delete icon 17 Mac 2016 1:12 PTG

Zaman sekarang ni pun ada je yang berperangai macam Jebat dan Tuah tu kak.. ;)

Raihanah Ahmad delete icon 17 Mac 2016 1:14 PTG

semoga urusan kita semua dipermudahkan

Anisayu Nastutik delete icon 17 Mac 2016 3:39 PTG

Tak tahu kapan berakhir
Walau tahu hari lahir
Terpenting syukur diukir
Senyum damai ada semilir...

myliferia delete icon 18 Mac 2016 5:25 PG

Segalanya terpulang kepada akal dan iman. Kalau diturutkan nafsu, begitulah kita selamanya. Takkan berubah dari zaman Tuah dan Jebat.

LZ - The Blog Owner delete icon 18 Mac 2016 5:35 PG

Kisah Hang Tuah ni juga ada kata : Tak akan Melayu hilang di dunia.. Semarang Melayu sesama Melayu pun bertelagah.. Hurrmmm byk maksud tersurat & tersirat..

Zaitun delete icon 18 Mac 2016 2:10 PTG

Salam Jumaat PI.Masih ada ke lg kisah Tuah dan Jebat?.

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 18 Mac 2016 10:39 PTG

menarik tajuk ni

Bin Muhammad delete icon 20 Mac 2016 11:33 PG

Tuah dan jebat terus menjadi lagenda dan sehingga kini persengketaan itu kekal wujud dalam masyarakat melayu masa mini.

abuikhwan delete icon 21 Mac 2016 8:29 PG

Assalamualaikum kak, mudah-mudahan akak sentiasa diberikan kesihatan.
Dalam maksud puisinya. Siapakah yang benar Jebat atau Tuah, entahlah.. Semoga kita semua dapat menjernihkan kiasan yang tersirat. Allahu al-Musta`an..

paridah delete icon 21 Mac 2016 11:35 PG

INSYA ALLAH DOAKAN YG TERBAIK...

Dunia Zumal delete icon 21 Mac 2016 12:09 PTG

Mengharapkan hadirnya Jebat menuntut bela

Khir Khalid delete icon 21 Mac 2016 4:16 PTG

Tuah dan jebat itu adalah jiwa bangsa kita sendiri...

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”