Saturday 18 May 2024

UJIKARYA KARMINA

 ASSALAMUALAIKUM

KOMENTAR SIFU TA

GAMBARAN
Semasa aku menyemak penyertaan karmina dengan topik *Bertekak, aku terbaca satu hantaran yang membuat aku ketawa terkempis-kempis sejenak di hadapan komputer dek tercuit dengan sampiran karmina. Begini bunyinya karmina itu:
-----
Ungka merangkak ditimpa sentul;
leka bertekak siapa betul.
-----
Aku pernah makan buah sentul yang agak besar sebesar genggam tangan, dan aku juga pernah melihat ungka. Aku cuba bayangkan ungka yang sedang merangkak ke tebing sungai untuk minum air tiba-tiba ditimpa buah sentul. Mahu pengsan ungka tu sebab buah sentul tu berat.
Karmina dah cantik, tapi sayangnya, ayat maksud karmina itu merupakan ayat pertanyaan tanpa diletakkan tanda soal. Bak ungka ditimpa sentul jugalah aku membacanya.
Aku cuba cari gambar yang sesuai untuk menggambarkan situasi tersebut dan aku cuba buatkan gambar komposit dengan buah sentul


Sifu komen karmina karya PI lah tu heh heh...

Susah juga menukang karmina. Daripada 13 ujikarya PI cuma lulus 3 saja....terima kasih sifu sudi adaptasi karya dengan grafik yang cantik.




 


No comments:

Post a Comment

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist