Monday 21 August 2023

SYH!

 ASSALAMUALAIKUM


PIC GOOGLE IMAGES (C)


SYH!

 

Petang semakin berhujung. Aku dan Idah berada di beranda rumah. Idah jiranku, kalau tiada sebarang kegiatan yang hendak dilakukannya, dia akan menyeberang sempadan bertandang ke rumahku. Jarak antara rumahku dan rumah Idah sepelaung saja. Tidaklah  jauh.

Dia akan menemani kesendirianku dengan bercerita apa saja yang terlintas di mindanya. Aku lebih banyak mendengar daripada mencelahnya. Keseronokannya bercerita tidak perlu diganggu. Kubiarkan saja Idah bercerita sesuatu topik sehingga tamat.

            Seorang  jiran yang tinggal di sebelah kanan rumahku, berlenggang menghampiri aku dan Idah. Bertambah lagi seorang teman bersembang sebelum hari menjelang senja. Dan azan maghrib dikumandangkan. Kak Habsah melabuhkan ponggongnya sebelah Idah.

“Jemput minum Kak Sah!” aku menghulurkan cawan beralas piring yang berisi teh yang masih panas. Minuman itu telah agak lama kusediakan dalam teko untuk menjamu Idah. Nampaknya menjadi rezeki Kak Habsah juga.

“Minumlah Kak Sah! Biskut tawar pun ada ni! Petang-petang begini minum teh cicah biskut tawar sedap juga.” Tambah Idah. Kak Habsah tersenyum polos. Jiranku ini berasal dari Pulau Pinang. Kalau dia bercakap, loghat tanah kelahirannya lekat dengan dirinya walau telah lama bermastautin di negeri Darul Makmur ini.

"Aku nak cerita kat hampa ni...hampa jangan cerita kat orang lain pulak." Tiba-tiba Kak Habsah melantun suaranya,  Aku dan Idah saling berpandangan. Kami berdua  tersengih saja tanpa mengaku apa-apa. Mulai berteka-teki tentang apakah cerita rahsia yang hendak disampaikan Kak Habsah pada aku dan Idah. Kak Habsah memang dikenali di kalangan kami sebagai seorang informatif. Dia cepat mengetahui apa saja yang berlaku sekitar kejiranan kami. Dan segera pula disampaikan pada kami dengan yakin.

           Kegemarannya mengambil tahu sesuatu tanda keprihatinannya dari satu sisi memang ada baiknya. Hidup ini  berpancawarna  teradun dengan rasa masam, masin, pahit, manisnya. Husnudzon. Tapi tentu tidak ramai yang menyukai sikapnya suka menjaga tepi kain orang itu.
            "Cerita apa tu sampai kak Sah beria-ia berpesan gitu? " Idah menentang mata Kak Habsah, merejam pertanyaannya. Kak Habsah membetulkan duduknya seraya menarik nafas.
            "Hampa tau sebenarnya bakal menantu Ani tu bukannya peguam...takdak kerja apapun." Kak Habsah mula menyusun ceritanya.
            "Mana kak Sah tau...pandai-pandai jer bawa cerita." Soal Idah yang memang rapat dengan Ani ragu. Aku dan Idah berkawan dengan Ani sejak Ani dan keluarganya tinggal di kampung ini. Rumahnya bersebelahan dengan rumah Idah. Jadi hubungannya terjalin akrab.


           "Aku tahulah...anak saudara aku bukan ka berkawan dengan budak tu." Balas Kak Habsah yakin. Matanya memandang wajah Idah tepat. Aku dapat merasakan Idah tidak gemar mendengar kenyataan Kak Habsah itu
           "Hai nampak bergaya je dengan kereta besar takkan takde kerja." Kataku.membidas. Tentulah Ani telah membuat pilihan tepat dan tidak salah siapa yang bakal menjadi suami pada anak perempuannya itu.
           "Bergaya dengan kereta pinjam!" balas Kak Habsah sinis. Aku malas hendak bertanya lebih lanjut.
                 Pada suatu petang Idah ke rumahku.
           "Apa yang riuh-riuh kat rumah Kak Sah malam tadi?" .
           "Ani dan anak beranaknya bertengkar dengan Kak Sah, katanya Kak Sah cerita bukan-bukan tentang bakal menantunya."
           "Mesti sebab kau yang sampaikan pada Ani cerita Kak Sah hari tu kan?" aku inginkan kepastiannya. Idah tersengih saja.

Setelah perkahwinan terjadi antara anak Ani dan menantunya, terbongkar kebenaran cerita Kak Habsah. 

 

 


5 comments:

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist